Forbes Israel Logo

יום העצמאות: גל הבדלנות שהצית המשבר הכלכלי מפחיד את אירופה

דגל קטלוניה – על פסיו האדומים והצהובים, המשולש הכחול והכוכב הלבן – היה מראה נדיר מאוד ברחובות ברצלונה לפני עשור. כיום, אי אפשר לפספס אותו ברחובות. 2,000 ק"מ צפונה משם, בסקוטלנד, הדגל הכחול-לבן תמיד היה פופולרי, אך גם דגל זה מסמן לאחרונה התחדשות, כאשר לאחר 400 שנים – סקוטלנד עשויה לבקש מבריטניה גט.

כשמרבית תשומת הלב של העולם נמצאת על עתיד גוש היורו המתפרק, יש הסבורים שהעשור הזה ייזכר דווקא כזה שבו החלה התפרקותן של שתיים מן המדינות החזקות ביותר באירופה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המפלגות הבדלניות בסקוטלנד ובקטלוניה מתכננות משאלי עם בשנה הבאה, שהן מקוות שיובילו להתנתקות המחוזות שלהן לנצח – במהלך שאנליסטים מעריכים שעשוי להביא לתגובת שרשרת של מיעוטים ברחבי העולם שיבקשו עצמאות.

יש הבדלים משמעותיים בין שני המחוזות. סקוטלנד תמיד נחשבה למדינה נפרדת בתוך בריטניה, שעה שדרישותיה של קטלוניה לשלטון מקומי נובעות בעיקר מן ההיסטוריה של ימי הביניים.


רוצים עצמאות – הקטלונים | צילום: רויטרס

ממשלתו של דיוויד קמרון הסכימה לשתף פעולה עם משאל העם הסקוטי בסתיו 2014, למרות שהיא מפעילה לחצים כבדים נגד היפרדות. בניגוד לכך, מדריד הכריזה כי תילחם נגד משאל העם הקטלוני באמצעים חוקתיים, אולם המפלגות הבדלניות שמנהלות את המחוז להוטות לדחוף את המהלך בכל מקרה.

גורמים בשתי המדינות חוששים שהקמפיינים יזינו זה את זה בחודשים שעד משאל העם. כל אחד מן הקמפיינים גורר עמו טווח זהה של טיעונים רגשיים ופרקטיים, כמו גם יוצר תסכול בקרב השליטים בבירות הוותיקות.

אלפרד בוש, מנהיג המפלגה הרפובליקנית השמאלית בפרלמנט הספרדי, אשר תומך בעצמאות, אמר כי הפוליטיקאים הבדלנים במדינה אכן "שמים עין" על מה שקורה בסקוטלנד. בשתי המדינות "יש טיעונים רגשיים בעד עצמאות, ויש גם סיבות כלכליות. אנחנו רואים כי הן מתאחדות".

הסקרים בנוגע להחלטת המחוזות משתנים, אך אחד לפחות הצביע על כך שיותר מחצי מהמצביעים הקטלונים יתמכו בבדלנות אם תינתן להם ההזדמנות. הנתון המקביל בסקוטלנד מראה כי קצת יותר משליש מהמצביעים תומכים בבדלנות, ובשני הצדדים אומרים כי המספרים עשויים להשתנות לגמרי עד ההצבעה הסופית.

הפעילים הבדלנים בשתי המדינות מיהרו לציין כי הם רואים את עצמם כחלק ממגמה רחבה יותר. מספר המדינות ברחבי העולם כמעט שולש מאז 1945, כשמדינות אפריקה ואסיה (ובהן כמובן גם ישראל) השתחררו מהשליטה הקולוניאליסטית מחד, וברית המועצות נפלה מאידך, מה שיצר שלל מדינות חדשות במזרח אירופה ובמרכז אסיה.

המפלגות הסקוטיות והקטלוניות כבר יצרו בריתות עם המפלגות הפלמיות בבלגיה, למשל. "המגמה העולמית נעה בכיוון הזה כבר זמן רב", אומרת פיונה היסלופ, מזכירת הקבינט לנושאי חוץ במפלגה הפרו-עצמאית בממשלה הסקוטית. "מדינות רבות אשר לא היו עצמאיות לפני 20 שנים כבר קיבלו את עצמאותן, והן כעת חברות מלאות באיחוד האירופי".


סקוטלנד תקיים משאל עם ב-2014 | צילום: רויטרס

משבר כלכלי וניכור

קווי המתאר המודרניים של בריטניה וספרד נקבעו במאות ה-15 וה-16, עם תחילתן של מאות שנות שליטה אימפריאליסטית שהביאה למדינות עוצמה ועושר. אולם בניגוד לגרמניה תחת ביסמארק, איטליה תחת גריבאלדי, או צרפת בתקופת נפוליאון, לא בריטניה ולא ספרד השקיעו מאמצים בבניית זהות לאומית מאוחדת. 

מה שעשוי לספק דלק לבדלנות כעת הוא תחושת התסכול הגוברת שחשים המחוזות מצד השליטים בלונדון, מדריד ובבירות נוספות. המשבר הכלכלי, כך נראה, הפך אותם מוחצנים אפילו יותר.

"לא משנה מה יקרה, התנועות הללו יהיו בעלות השפעה גדולה. נשמע עוד ועוד קריאות לבדלנות", אומר דיוויד לי, אנליסט המתמחה במזרח אירופה. "חלק מהמצב נובע בבירור מן המשבר, אך יש מרכיבים אחרים, בהם עליית המדיה החברתית ואי שביעות רצון גדלה מהסטטוס קוו".

באדינבורו, נראה כי עליית המפלגה הלאומית הסקוטית, שכעת מהווה רוב בפרלמנט, נובעת יותר ממה שנתפס כחוסר יכולת והיעדר הערכה כלפי מפלגות שבסיסן בלונדון מאשר סנטימנט בדלנות רחב. המפלגה מקווה שהמגמה הזו תשתנה ככל שמשאל העם יתקרב.

בקטלוניה, אחד האזורים העשירים בספרד, גובר הכעס כלפי מה שאנשים רבים רואים ככסף רב מדי שמועבר לשאר המדינה. תנועת העצמאות הקטלונית השכילה להתחבר לתחושות הזעם שזיהתה באזרחים ובעסקים הגדולים, אשר הושפעו מהמשבר המעמיק.

"יש כאן עניין רגשי שירשתי מאבי", אומר איש המכירות מיגל בלאס, בן 35, על חיבורו לרעיון העצמאות הקטלוני. "אך התמיכה האמיתית לעצמאות מגיעה מהמשבר". סוחרת הנדל"ן מריה קרלט, בת 40, אומרת כי שילוב האלמנט הרגשי והכלכלי אינה בריאה. "אנשים מדברים על עצמאות ומדברים על המשבר והכל מתבלבל", היא אומרת. "אך אני עדיין חושבת שעצמאות היא רעיון טוב. זה יהיה טוב יותר ופשוט יותר לנהל מדינה קטנה".

אף אחד מן האנשים אשר שוחחו עם רויטרס ברחובות ברצלונה לא התלהב משמירה על מדינה מאוחדת. אלה שתיכננו להצביע נגד העצמאות אמרו שיעשו זאת בעיקר בשל הציניות כלפי פוליטיקאים באופן כללי, ווהביעו ספקנות לגבי יכולתם של תומכי הבדלנות בקטלוניה לנהל אותה טוב יותר.

העולם צופה

בלונדון ובמדריד, המפלגות הפוליטיות המרכזיות המתנגדות לעצמאות כבר מתחילות לעבוד יחד כדי להיאבק בקמפיינים התומכים בעצמאות, למרות שחלק מהאנליסטים מאמינים כי מאמץ מתואם כזה עלול להסתיים בשלהוב דעת הקהל עוד יותר.

השלכות רצונן של המדינות לעצמאות גדולות הרבה יותר מאירופה לבדה. מדינות כמו רוסיה וסין, בהן יש לא מעט מיעוטים, מודאגות כי פילוגים במדינות האירופיות יתדלקו רצונות לעצמאות גם אצלן, קרוב לבית.

בכירים בריטים וסקוטים אמרו שקיבלו כבר פניות ממקביליהם בארה"ב בנושא. לדבריהם וושינגטון "פושרת" בנוגע לאפשרות ששתי מדינות החברות בברית נאט"ו יעברו שינויים קיצוניים כל כך.

פיונה היל, בכירה לשעבר במועצת המודיעין הלאומית בארה"ב, וכעת ראש התוכנית האירופית במוסד ברוקינגס בוושינגטון, אומרת כי לונדון ומדריד לא מצליחות להפנים את משמעות הנושאים הללו גם מעבר לגבולותיהן. "אנו מדברים על שתיים מהמדינות הוותיקות ביותר באירופה", היא אומרת. "קיבלתי טלפונים מבכירים באזור הבלקן ששאלו אותי היא הגענו לסוף עידן המדינות המולטי-אתניות".

אם הבלתי צפוי יקרה וסקוטלנד וקטלוניה אכן יצביעו בעד עצמאות, איש לא יודע מה תהיה משמעות הדבר בפועל.

בשעה שאלה שדוחפים לעצמאות בשתי המדינות אומרים כי הם רוצים להישאר באיחוד האירופי, מרבית המומחים מאמינים כי המדינות החדשות יצטרכו לבקש מחדש אישור לחברותן, אשר מדריד ולונדון יתפתו לחסום, וייתכן שגם ינתקו אותן ממנגנון התעסוקה באיחוד, מה שימנע מתושביהן לעבוד בו.


ברצלונה – הקטלונים בכדורגל | צילום: רויטרס

כמו כן, בלתי ברור כיצד סקוטלנד עצמאית תוכל להמשיך להשתמש במטבע הליש"ט, או קטלוניה ביורו, למרות שבעיקרון לא תהיה לבריטניה או לספרד דרך לעצור אותן. החוב הלאומי והמשאבים הלאומיים, מזכויות על המים ועד הנתח של סקוטלנד בנפט בים הצפוני, ייפתחו מחדש למשא ומתן.

אם תושבי קטלוניה יצביעו בעד עצמאות, אך מדריד תחסום את האזור מהתנתקות, הטינה ארוכת השנים בין שני המחוזות עלולה להתפשט גם לאלימות ברחובות.

עם זאת, עד כה הלקח הגדול ביותר מהתנועות הבדלניות הללו הוא דווקא חיובי: הן היו אפקטיביות למדי בפעילותן הבלתי אלימה, בהשוואה לקבוצות אלימות יותר כמו ה-IRA בצפון אירלנד או המחתרת הבאסקית בספרד. "אם זה יהיה הלקח הראשון של המאה ה-21, זה יהיה דבר נפלא", אומר הקטלוני הבדלני בוש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן