Forbes Israel Logo

יום הרווקים הסיני באליבאבא: שיא מכירות של כ-25 מיליארד דולר

פסטיבל הקניות של אליבאבא ביום הרווקים הסיני לא דומה לשום דבר אחר. זהו שילוב של מסחר, בידור וחגיגה שופעת חיים של צרכנות.

הקמעונאות, כמו הבידור, הם חלק מסימני ההיכר הבולטים של יום הרווקים. מילה חדשה, "retail-tainment" (קמעונאות-בידורית) הומצאה אפילו כי לתאר זאת. בטקס הגאלה שנערך לקראת פתיחת המכירות, בחצות הלילה של ה-11 בנובמבר, השתתפה בספירה לאחור גם קבוצה של ידועני-על, בהם ניקול קידמן, פארל וויליאמס וכוכב הקולנוע הסיני, פאן בינגבינג, שגם העניק מופע עשיר לצהלות הקהל המריע. ג'ק מא, המייסד הכריזמטי של אליבאבא, נתן גם הוא הופעה מפתיעה, בתור "הקמעונאי-הבדרן האחראי" באירוע.

אירוע הגאלה | צילום מסך: יוטיוב

לשם ההשוואה, מדובר באירוע שהוא כמעט שילוב של טקס פרסי האוסקר, חגיגות השנה החדשה ואירוע הסופרבול גם יחד. במהלך הספירה לאחור לקראת יום הרווקים, הצרכנים נהנו מתצוגות אופנה בסגנון "תראו עכשיו, תקנו עכשיו", והשתמשו בשלל אפליקציות אינטראקטיביות כדי להוריד קופונים, כרטיסי הגרלות, שוברי מתנה וכו'. כל אלו רק יצרו התרגשות וציפייה נוספות לקראת פתיחת המכירות.

בשעת האפס, מעמד הביניים הצרכני הטרי של סין כבר היה כולו שקוע בעניין, וגם צרכנים ממדינות אחרות הצטרפו לחגיגה. בתוך 24 שעות, הם בזבזו בראוותנות יותר מ-25 מיליארד דולר בקניות, עלייה של 40% בהשוואה לשנה שעברה.

הנה כמה מהמספרים המדהימים שמסכמים את היום:

140,000 מותגים השתתפו בפסטיבל הקניות. זו עלייה של יותר מ-40% בהשוואה לשנה שעברה. אליבאבא משתמשת במה שהיא מכנה "שיווק אחיד", טכניקת שיווק מבוססת נתונים, שמסייעת למותגים לכוון ללקוחות הנכונים. בין המותגים הבינלאומיים הגדולים שנהנו מהצלחה באירוע, אפשר לציין את P&G, Estee Lauder, Starbucks, Bose, Nike ו-GAP. גם מותגים קטנים רבים נהרו פנימה, לקחת חלק בחגיגה.

15 מיליון: רשימת המוצרים. המוצרים הנמכרים ביותר היו מתחום הבריאות ומוצרי התינוקות, כמו מולטי-ויטמינים, אבקות חלב וחיתולים. לא מדובר בהפתעה, משום שבריאות ובטיחות הן שתיים מהדאגות המאפיינות ביותר את הצרכנים הסיניים. מוצרים מיפן, ארצות הברית, אוסטרליה, גרמניה ודרום קוריאה היו האהובים ביותר על הצרכנים המקומיים.

812 מיליון הזמנות בוצעו, ובימים אלו הן מחולקות ברחבי העולם. אליבאבא עורכת ניסוי בשימוש בשיטה של לוגיסטיקה חכמה המשתמשת בביג-דאטה, ומאפשרת הוצאת משלוח מהירה מהמחסנים/חנויות הקרובים ביותר ללקוח. ההזמנה הראשונה של יום הרווקים סופקה בתוך 12.18 דקות מרגע הרכישה.

1.48 מיליארד דולר: סך התשלומים שבוצעו רק באמצעות Alipay, ש-90% מהם דרך טלפון סלולארי. מערכת התשלומים המקוונים הסינית מתוחכמת יותר ומתקדמת בהרבה בהשוואה למערב. בשנה שעברה, תשלומים במובייל היו כבר אחראים על 82% ממכירות יום הרווקים. לשם ההשוואה, רק כ-30% מהקונים בבלאק-פריידיי השתמשו בשנה שעברה באופציה לשלם באופן מקוון מהנייד.

25.3 מיליארד דולר: סך המכירות בתוך 24 שעות, סכום שעקף את השיא שנקבע בשנה שעברה – 17.8 מיליארד דולר. על מנת להכניס את המספר הזה לפרספקטיבה, סך המכירות המשולב של הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי בארצות הברית עמד ב-2016 על 6.79 מיליארד דולר. ההתמקדות בחוויית רכישה מותאמת אישית והמלצות נבונות לכל לקוח, הם כנראה מה שתרם להצלחה הזו. באמצעות כמות אדירה של נתונים לגבי הצרכנים, אליבאבא מנצלת למעשה את טכנולוגיית האינטליגנציה המלאכותית כדי להשיג הישגים כמו אלו.

מובילה את העולם במכירות מקוונות | צילום: shutterstock

מאז השקתה לפני שמונה שנים, פסטיבל הקניות של אליבאבא לרגל יום הרווקים הפך ליום הקניות הגדול ביותר בעולם. אך לא מדובר רק בקניות, אלא גם בחדשנות קמעונאית. בשנה שעברה, התרגשו באליבאבא משילוב של מציאות רבודה ומדומה בתוך חוויית הקנייה. השנה, לעומת זאת, המילה החמה היא "קמעונאות חדשה" – כזו שמשתמשת בביג-דאטה כדי לשלב בצורה חלקה בין הפעילויות המקוונות של הצרכנים לפעולות הלא מקוונות.

ולמה זה כזה סיפור גדול? בסין יש למעלה מ-500 מיליון צרכנים ממעמד הביניים. השוק הקמעונאי כולו גלגל כמעט 5 טריליון דולר ב-2016. עד לשנת 2020, סין תהיה אחראית לכ-60% מכל תנועות המסחר המקוון בעולם. אפילו בשעה שבה הכלכלה הסינית חווה האטה, וההוצאה הצרכנית נמצאת כנראה בשיאה, עבור חברות מוצרי הצריכה – אם אתה זוכה בסין, אתה זוכה בעולם כולו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.