Forbes Israel Logo

יחימוביץ': "הממשלה מעניקה פטורים לתאגידים הגדולים ללא כל הצדקה"

טבע הגיבה היום לחשיפת הטבות המס שקיבלה בידי רשות המסים. על פי נתוני הרשות ומשרד האוצר גדל בתוך 6 שנים הפטור של טבע מ-1.3 מיליארד שקל ל-2.9 מיליארד שקל. עוד נהנו מההטבות כיל, שקיבלה הטבות בשווי 2.2 מיליארד שקל, וצ'ק פוינט, שקיבלה 1.65 מיליארד שקל.

"מאז חקיקת החוק לעידוד השקעות הון, מיישמת טבע את מטרת החוק ואת רוחו", נאמר בתגובה שנמסרה מטבע. "החוק סייע לחברה להרחיב משמעותית את השקעותיה בישראל, ותרם רבות לחיזוק התחרותיות של ישראל בשוקי העולם, ולחיזוק הפריפריה אל מול מרכז הארץ".

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

"בעשור האחרון הכפילה טבע את כמות המועסקים הישירים בישראל ל-7,100 עובדים באתרים ומפעלים באזורים רבים", המשיכו בטבע, "בנוסף, טבע מעסיקה 3,000 עובדי קבלן וקשורה בחוזים עם 7,000 ספקים המעסיקים עוד 40,000 עובדים. היקף היצוא שלה בעשור האחרון מישראל עומד על למעלה מ-140 מיליארד שקל, ומתוכם 120 מיליארד שקל מאז 2006. בין 2006-2012 גדל היצוא של טבע כמעט פי שניים. כתוצאה מכך, ישראל היא אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של תרופות מצילות חיים, ביחס לגודל האוכלוסייה".


מנכ"ל טבע, ג'רמי לוין | צילום: רויטרס

בטבע מסרו כי בעשר השנים האחרונות השקיעה החברה למעלה מ-8 מיליארד שקל בהקמת מפעלים ואתרי מחקר ופיתוח בארץ ו-15 מיליארד שקל במחקר ופיתוח ובקידום חדשנות טכנולוגית. "סכומים אלה הם אחד הגורמים העיקריים המניעים לקיום התעשייה הביוטכנולוגית בישראל", אומרים בטבע. "ההטבות שמעניק החוק סייעו לטבע להבטיח שאתרי הייצור שלה בישראל לאורך השנים משודרגים בעקביות כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם – כך שתוכל להתחרות באפקטיביות ביתר שווקי העולם".

בחברה סיכמו כי המדיניות העומדת בבסיסו של החוק מסייעת לבנות את הבסיס התעשייתי של ישראל בכלל ושל הפריפריה בפרט: "מדיניות זו מסייעת ביצירת תמריצים לעסקים בישראל ומסייעת לעסקים אלה לתמוך בצמיחתה, התקדמותה ושגשוגה של המדינה".

מאוחר יותר פרסמה כיל את תגובתה לחשיפת הטבות המס. "כיל הגשימה באופן מובהק ומשמעותי ביותר את האינטרס הציבורי שעמד מאחורי החוק לעידוד השקעות הון למפעלים בפריפריה: יותר השקעות שהסתכמו בכמיליארד שקל בשנה, יותר יצוא, שהסתכם בכ-65 מיליארד שקל, ויותר עבודה לתושבי הנגב באמצעות העסקה של כ-1,000 עובדים ישירים נוספים ועוד פי 6 עובדים במעגלים נוספים".

"היתרון לכלכלה הישראלית מההשקעות שביצעה כיל הינו משמעותי. כיל מעודדת את המשכה של מדיניות שכזו למען המדינה שלנו. היקף הטבות המס מופיע בשקיפות מלאה בדוחותיה הכספיים של כיל. בשנת 2011 כיל הוחרגה מהחוק לעידוד השקעות הון ומאז היא משלמת את תקבולי המדינה הגבוהים ביותר בישראל המגיעים ל-41% מהרווח לפני מס על האשלג מים המלח. בשנת 2012 כיל שילמה מסים ותמלוגים למדינה מעל ל-1.2 מיליארד שקל – הרבה יותר מכל חברה אחרת בישראל".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' התייחסה גם היא לפרסום הנתונים של הטבות המס לחברות הגדולות: "הנה הכסף", אמרה היום יחימוביץ'. "העסקים הקטנים והבינוניים, שמהווים 99% מהעסקים בישראל, נאנקים תחת מחנק אשראי – בעוד הממשלה מעניקה פטורים על ימין ועל שמאל לתאגידים החזקים ביותר ללא כל הצדקה כלכלית. 16.5 מיליארד שקל של פטורים בחמש שנים, וזה רק קצה הקרחון, הם רעידת אדמה במדיניות הכלכלית".

"המתקפה שהכריזה הממשלה על מעמד הביניים היא חסרת תקדים בעוצמתה", המשיכה יחימוביץ'. "החלטתו של שר האוצר לפיד כי מעמד הביניים והעניים הם אלה שיישאו שוב בעול מילויו של הבור התקציבי, שעה שהוא נמנע מלגעת באותם מאגרי ענק של הון – היא חסרת אחריות, לא מוסרית ולא כלכלית, ואנו נאבק בה בכל כלי אפשרי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.