חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ישראליות או זרות: מי הן קרנות ההון סיכון הפעילות ביותר בישראל?

השנים האחרונות היו מעניינות במיוחד בשוק ההון סיכון הישראלי, שהצליח להוסיף כלים חדשים להשקעה בעיקר בשלבים הראשונים של סטארטאפים באמצעות תוכניות האצה, קרנות קטנות ואנג׳לים חדשים שהצטרפו למעגלי ההשקעה לאחר אקזיטים או באמצעות Crowd Funding. בעוד מספר העסקאות היה יציב למדי לאורך התקופה האחרונה, ההתפלגות של קרנות ההון הסיכון בהשקעות הללו השתנתה כמעט ללא היכר.

על פי הניתוח האחרון של חברת המחקר IVC, קרנות ההון סיכון הזרות עקפו את קרנות ההון סיכון הישראליות בהשקעות ראשוניות בחברות הסטארטאפ המקומיות. נראה גם כי הפעילות הגוברת של הקרנות הקטנות (מיקרו) הקפיצה את מספר המשקיעים הפעילים בשוק, כאשר הקרן הפעילה ביותר בשנה האחרונה הייתה קרן זרה בשם SG, המנהלת הון כולל של 25 מיליון דולר.

לפני שנצלול לתוך הדו״ח, כדאי לזכור שלא כל העסקאות מדווחות לתקשורת, ומדובר בסופו של דבר בסקר ולאו דווקא בנתונים עדכניים.

הגדולות מפנות מקום לקטנות, הישראליות מפנות מקום לזרות

על פי הדו״ח, בשלוש השנים האחרונות התייצב ממוצע עסקאות ההשקעה השנתי בחברות סטארטאפ ישראליות על כ-255 עסקאות אשר התבצעו על ידי 121 משקיעים. חלה ירידה זניחה של שני אחוזים במספר ההשקעות, אשר עמד בשנת 2013 על 255 עסקאות שהתבצעו על ידי 122 קרנות, לעומת 260 עסקאות ו-122 משקיעים בשנת 2012. לא פחות מ-84 קרנות הון סיכון זרות לקחו חלק בהשקעות בישראל בשנה החולפת, עלייה של 11 אחוזים בהשוואה לשנת 2012 ו-223 אחוזים משנת 2009. 38 קרנות הון סיכון ישראליות לקחו חלק בהשקעות ראשוניות בשנת 2013, והשקיעו ב-111 עסקאות (כ-44 אחוזים) מתוך 255 עסקאות שהתבצעו בשנה זו. שאר העסקאות בוצעו על ידי קרנות הון סיכון זרות.

הזרים רצים להשקיע בישראל | צילום: Shutterstock

בעוד המספרים האחרונים מדברים על קרנות שביצעו לפחות השקעה ראשונית אחת בחברות סטארטאפ ישראליות בתקופה האחרונה, הנתונים מצביעים גם על צמיחה במספר העסקאות שבוצעו על ידי קרנות הון הסיכון הבולטות בשוק המקומי. לא פחות מ-17 קרנות הון סיכון ביצעו בין 5 ל-11 עסקאות השקעה ראשוניות בשנה החולפת ודורגו בחמישייה הפותחת של קרנות ההון סיכון הפעילות ביותר, כאשר מספר עסקאות ההשקעה הראשוניות הרשומות על שמן עמד על 106 עסקאות בסך הכל. מדובר בנתון מעודד ביותר, היות ומבטא זינוק של 89% בהשוואה למספר העסקאות שבוצעו על ידי חמשת קרנות ההון סיכון הפעילות ביותר אשתקד.

ואם תהיתם מי מבין כל הקרנות הללו היא הפעילה ביותר על פי הסקר, ובכן, מדובר על קרן מיקרו אמריקאית בשם SG המנהלת הון סיכון של 25 מיליון דולר וביצעה 11 השקעות הון סיכון ראשוניות בחברות סטארטאפ ישראליות, ביניהן חברת Salespredict של קירה רדינסקי, Duda Mobile ששינתה לפני מספר שבועות את שמה ל-Duda ו-Interlude של יוני בלוך. למקום השני ברשימת הקרנות הפעילות ביותר הגיעה Wadi Ventures, אשר ידועה בעיקר בהשקעות Pre-Seed זעירות בחברות סטארטאפ הנמצאות בתחילת דרכן, כגון Folloyu, Winkapp ו-Bablic, עם שמונה השקעות שונות בסך הכל. מספר השקעות זהה ניתן למצוא גם אצל קרן ההון סיכון פונטיפקס, אשר השקיעה בשנה האחרונה בעיקר בחברות מתחום הרפואה, ביניהן ביוספ.

כדאי לבדוק לפני שרצים

דוחות כמו אלו, המפורסמים מפעם לפעם, יכולים להצביע על הקרנות הפעילות יותר או פחות, ויכולים לעזור לכם לדעת לאיזו קרן כדאי לגשת. אך חשוב לזכור שיש לבדוק גם את השלב בו הקרן נמצאת – האם היא ב-4-5 השנים הראשונות להקמתה ומבצעת בעיקר השקעות חדשות או שהגיעה לשלב בו היא משקיעה בעיקר בחברות הפורטפוליו הקיימות שלה, האם מדובר בקרנות זרות המשקיעות רק עם שותף מקומי בשוק, האם הן משקיעות בתחום בו אתם מפתחים את המוצר ולאיזה שותף כדאי לגשת בקרן. והשאלה הכי חשובה – האם אתם נמצאים בשלב בו כדאי לגייס הון חיצוני או ישתלם יותר להמשיך לפתח את המוצר בצורה עצמאית. לא כל חברה זקוקה להון סיכון כדי להצליח. בהצלחה.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

כך תזרימו סרטים מ-Popcorn Time ל-Chromecast

כל מה שצריך לדעת על המעבר לשעון קיץ בסלולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן