חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

יתרונות ממשל המיליארדרים: חיסכון של 22 מיליון דולר על שכר בבית הלבן

אם תלושי השכר בבית הלבן הם אינדיקטור מוביל למידת המחויבות של הנשיא טראמפ לכווץ את הוצאות הממשל שלו, אז לבוחרים יש סיבה לשמוח. החיסכון הצפוי בארבע השנים הבאות בתלושי השכר שמנפיק הבית הלבן מוערך בסכום שיכול להגיע עד ל-22 מיליון דולר. החיסכון נובע מסירובו של הנשיא טראמפ לקבל משכורת בעצמו, לצד הפחתות בתחומים אחרים, לרבות היעדרם של 'צארים' (כינוי פופולארי בארצות הברית לחלק מהפקידים רמי הדרג) ופמליות יקרות וצמצום ההוצאות על הצוות שסביב הגברת הראשונה.

ביום שישי האחרון שחרר ממשל טראמפ את הדו"ח השנתי שלו לקונגרס לגבי צוות הבית הלבן. הדו"ח כולל שם, סטאטוס, שכר והגדרת תפקיד של כל 377 עובדי הבית הלבן. (באפשרותכם גם לחפש בעצמכם את נתוני השכר האחרונים שפרסם ממשל טראמפ – ואת שתי השנים האחרונות של הנשיא אובמה – כפי שהועלו לאתר OpenTheBooks.com).

להלן כמה ממצאי מפתח מהדו"ח:

• יש 110 עובדים פחות בצוות הבית הלבן תחת הנשיא טראמפ בהשוואה לאותה נקודת זמן בנשיאותו של אובאמה.

• 5.1 מיליון דולר נחסכו במובני שכר, לעומת שכרם של עובדי הבית הלבן בשנת הכספים 2015, תחת הנשיא אובמה. ב-2017 שכר העובדים תחת טראמפ יצטבר לכדי 35.8 מיליון דולר, עבור 377 עובדים, בעוד שתלושי השכר תחת ממשל אובמה, בשנת הכספים 2015, הסתכמו ב-409 מיליון דולר, שחולקו ל-476 עובדים.

• ישנם כיום 19 חברי צוות פחות סביב הגברת הראשונה של ארצות הברית. נכון להיום ישנם 5 עובדים שמוקדשים לעבודה עם מלאניה טראמפ, לעומת 24 אנשי צוות ששרתו את מישל אובמה בשנת 2009.

• מניין "העוזרים לנשיא" – היועצים הקרובים והנאמנים ביותר של הנשיא – נותר בעינו (22) הן בשנתו הראשונה של טראמפ בתפקיד והן בזו הראשונה של אובמה. בבית הלבן של טראמפ אלו סטיבן בנון, קליאן קונווי, אומרוסה מניגולט, ריינס פריבוס, שון ספייסר ועוד 17 יועצים, שמרוויחים משכורות של 179,700 דולר. בשנתו הראשונה של אובמה, דיוויד אקסלרוד, ראהם עמנואל ו-20 עמיתיהם נהנו מ-172,000 דולר.

• איש הצוות בבית הלבן שנהנה מהשכר הגבוה ביותר? מארק האוס, יועץ מדיניות בכיר, מרוויח משכורת של 187,000 דולר. אדון האוס "מוקצה" לבית הלבן מטעם אחת מהסוכנויות הפדרליות, מה שמאפשר לו לעקוף את רמת השכר המקסימלית של 179 אלף הדולרים. תחת ממשל אובמה (ב-2009), דיוויד מרקוזי הרוויח 193,000 דולר כמי ש"הוקצה" לתפקיד מטעם שירותי הבריאות ומשאבי האנוש.

ממשל טראמפ חוסך מיליונים בבית הלבן בהשוואה לקודמו בתפקיד | צילום מסך: יוטיוב

הסקירה שערכנו לתשלומי השכר של הבית הלבן תחת טראמפ מאששת את העובדה כי חמישה עובדי צוות בלבד מוקדשים לגברת הראשונה, מלאניה טראמפ. למרות שזכתה לביקורות רמות על 24 העוזרים, היועצים, מתאמי לוחות הזמנים, המנהלנים, הסגנים, העוזרים בכירים, העמיתים, מזכירי העיתונות והרשתות החברתיות ועוד אחרים שסייעו לה, צוותה של הגברת הראשונה הקודמת, מישל אובאמה, היה גדול יותר רק במעט מזה של לאורה בוש – צוות שמנה 18 אנשים.

חמשת עובדי הבית הלבן שמשרתים את הגברת הראשונה לבית טראמפ הם: לינדזי ריינולדס, מנהלת המטה (179,700 דולר); סטפני גרישם, מנהלת התקשורת (115,000 דולר); אנה ניסטה, מזכירה חברתית (115,000 דולר); טימות'י טריפפי, סגן מנהלת המטה (115,000 דולר); ומארי-קת'רין פישר, סגנית מנהלת לענייני קידום (77,000 דולר).

החל משנת 2009, הנשיא אובמה חטף ביקורות צולבות על שהעסיק מספר 'צארים' מיוחדים. לא מצאנו אף הוכחה לכך שצארים כאלו מועסקים גם בבית הלבן של טראמפ. דוגמאות לאישים כאלו בעבר כוללות למשל את העוזרת לנשיא לנושאי אנרגיה ושינויי אקלים, קרול ברונר (172,000 דולר); מנהל הלשכה לשותפויות מבוססות אמונה ושכנות, ג'ושוע דוביוס (98,000 דולר); מנהל הבית הלבן לעניינים עירוניים, אדולפו קריון ג'יי.אר (158,500 דולר); ומנהלת משרד הבית הלבן לענייני רפורמת הבריאות, ננסי אן דה-פארלה (158,500 דולר).

החל ב-2015, הנשיא אובאמה כונן אחווה חדשה – תכנית פיתוח המנהיגות של הבית הלבן. מתוך הכיתה הראשונית, בת שישה-עשר המועמדים, לפחות אחת הוצבה מטעם גוף ממשלתי (מס ההכנסה) בבית הלבן – איליין הו – בעבור שכר של 158,700 דולר. ומה הייתה משימתה של הו? לעבוד עם משרדה של הגברת הראשונה על יישום יוזמתה "Let Girls Learn". עוד שתי מנהלות כאלו זכו לשכר: פמלה קולמן (120,000 דולר) וקת'רין פיילמייר (60,876 דולר). לא מצאנו שום הוכחה לכך שטראמפ המשיך עם התכניות הללו.

שני יועצי מפתח לנשיא כיום, גארי כהן וכריסטופר לידל, מקבלים שכר מופחת של 30,000 דולר בלבד – המשכורות הנמוכות ביותר בצוות. כהן הוא מנהלו לשעבר של בנק ההשקעות גולדמן סאקס וכיום מכהן כמנהל המועצה הכלכלית הלאומית של הבית הלבן. לידל הוא מנהל היוזמות האסטרטגיות בבית הלבן וסמנכ"ל כספים במייקרוסופט לשעבר.

כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו, דונלד טראמפ נשבע שיוותר על משכורת כנשיא. אולם, סעיף 2 של החוקה האמריקאית מחייב מתן שכר לנשיא. ברבעון הראשון, הנשיא טראמפ תרם את משכורתו למחלקת הפנים, לצרכי בנייה ותיקון של בתי עלמין צבאיים.

סירוב לקבל שכר עבור עבודת ממשל הוא דבר ראוי לכל שבח, ומשפחת טראמפ מובילה בדוגמא שהיא נותנת במישור הזה. איוונקה טראמפ (בתו של הנשיא ויועצת רשמית שלו) וחתנו ג'ארד קושנר (גם הוא יועץ בכיר) סרבו שניהם לקבל שכר.

עם ייסוד האומה האמריקאית אמר בן פרנקלין ש"חריצות היא אמו של המזל הטוב". למרות שתקציב הצוות לבית הלבן הוא חלק זעיר ביותר מתוך 3.9 טריליון הדולרים שבתקציב הפדראלי כולו, יתכן שמדובר באינדיקטור מוצלח למידת המחויבות של טראמפ לחתוך את הבזבוז, ההונאה והניצול לרעה שנעשים בכספי משלם המסים האמריקאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן