חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כאב ראש נוסף לדנקנר: לאומי העמיד את חובותיה של גנדן לפירעון מיידי

החברה הבת של אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פתוח, הנמצאת בשליטתו של נוחי דנקנר, פרסמה הלילה הערת "עסק חי" בדוחותיה לסיכום הרבעון הראשון של השנה. על פי רואי החשבון של החברה, קיימים "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי. זאת, עקב ההליך המשפטי שעניינו הסדר חוב כפוי". באי.די.בי מסרו לאחר פרסום הדוחות כי ההערה נובעת מסבך משפטי, וכי החברה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה עד לרבעון הראשון של 2015. באופן לא שגרתי, פורסמו דוחותיה של אי.די.בי קרוב לחצות, המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים.

במקביל, דיווחה אי.די.בי פתוח כי ברבעון הראשון של 2013 צנח הרווח הנקי שלה ב-55% ל-159 מיליון שקל. הרווח הנקי של אי.די.בי אחזקות ברבעון הראשון של 2013 עמד על 130 מיליון שקל, ירידה של 59% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז עמד הרווח על 315 מיליון שקל.

כאב ראש אחר שהתווסף לדנקנר הוא העמדת החוב של גנדן לבנק לאומי לפירעון מיידי. החברה חייבת לבנק כ-450 מיליון שקל. זאת בעקבות הסערה הציבורית שעורר הסדר החוב בין בנק לאומי לבין גנדן, החברה הפרטית בבעלותו של נוחי דנקנר, אשר גרמה לבנק לבטל את הסדר החוב עם דנקנר, לפי ימחקו 150 מיליון דולר מחובו של דנקנר לבנק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף לדוחות שפרסמה, הודיעה אי.די.בי הלילה גם על חתימת הסכם השקעה מעודכן עם איש העסקים הארגנטיני אדוארדו אלשטיין. אלשטיין, שאמור היה להשקיע 75 מיליון דולר, מתוכם 57 מיליון דולר באי.די.בי אחזקות והשאר בחברה האם הפרטית גנדן, ישקיע את מלוא 75 מיליון הדולרים באי.די.בי אחזקות עצמה, וייכנס לשליטה משותפת בה לצידו של דנקנר. בין אלשטיין לבין דנקנר נחתם הסכם בעלי מניות, במסגרתו הוסכם, בין היתר, כי אדוארדו אלשטיין ימונה לסגן יו"ר קבוצת אי.די.בי. יצוין כי סכום ההשקעה של אלשטיין נותר זהה, אך יעד ההשקעה "ירד" חברה אחת במורד הפירמידה.

עסקת אלשטיין החדשה, אשר כפופה להשלמת הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, מסתכמת בהשקעה של כ-100 מיליון דולר, אשר כ-25 מיליון דולר מתוכם הושקעו בגנדן בספטמבר 2012 והיתרה בסך של כ-75 מיליון דולר תושקע ישירות באי.די.בי אחזקות עם השלמת ההסדר. עם חתימת העסקה הודיע אלשטיין כי יעביר בימים הקרובים סך של כ-50 מיליון דולר לחשבון בנק הפועלים בניו יורק. הסכום האמור מיועד לשמש על חשבון ביצוע הזרמה לבעלי האג"ח של אי.די.בי אחזקות במסגרת הסדר החוב באי.די.בי אחזקות לכשייחתם.


נשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר, אדוארדו אלשטיין ונוחי דנקנר | צילום: יח"צ

בעקבות החתימה בניו יורק על ההסכם החדש עם קבוצת אלשטיין, הודיעה אי.די.בי כי תפרסם בקרוב הצעה חדשה ומשופרת למחזיקי האג"ח שלה. בחברה טוענים כי ההצעה תכלול בין היתר הזרמה מיידית נוספת של מאות מיליוני שקלים במזומן.

אדוארדו אלשטיין אמר בעקבות חתימת ההסכם: "אני שמח מאוד על ההסכם שהקבוצה בראשותי חתמה היום עם נוחי דנקנר לכניסה לשותפות בחברה חשובה כמו קבוצת אי.די.בי. לאחר שעשינו מאמצים מקסימליים לביצוע העסקה, ההחלטה הסופית תהיה שייכת לבעלי החוב של אי.די.בי אחזקות ולבית המשפט".

נוחי דנקנר הוסיף: "אני משוכנע שאנו בונים שותפות עסקית ארוכת טווח שתשרת את המשק והכלכלה בישראל. נציע בהקדם מתווה משופר ועדיף לבעלי החוב של אי.די.בי אחזקות מתוך מטרה להביא להשלמתו המהירה של ההסדר ולייצובה המיידי של הקבוצה".

לאחר פרסום הדוחות נמסר מאי.די.בי: "לאור אי ודאויות הנובעות מהסכם הנציגויות ומההליך המשפטי הלעומתי שיזמה נציגות אי.די.בי פיתוח נגד החברה, הצמידו רואי החשבון הערת עסק חי לדוחות הרבעון הראשון לשנת 2013. עם זאת, דירקטוריון החברה דן בנושא וקבע חד משמעית כי החברה כשרת פירעון וכי יש ביכולתה לשרת את התחייבויותיה כסדרן ובמועדן ובכוונתה לעשות כן. הערת העסק החי, בנסיבות מקרה זה, נובעת מסבך משפטי – ולא בשל החמרה במצב העסקי של החברה מאז פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2012"

נוחי דנקנר | צילום: תומריקו

בשבוע שעבר החליטו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות להתאחד ולנסות להשתלט על החברה, במקביל לתהליך המתקיים בבית המשפט בנוגע לבקשת הבראה שהגישו מחזיקי האג"ח של פתוח. זאת בטענה שהחברה אינה מסוגלת לפרוע את התחייבויותיה.

לעומתם, טענו נציגי אי.די.בי פתוח כי החברה מסוגלת לעמוד בכל התחייבויותיה. בית המשפט מינה משקיף בין הצדדים ודיון בנושא יתקיים בשבוע הבא. בתגובה להחלטת הנציגות מן השבוע שעבר אמר בעל השליטה באי.די.בי אחזקות, נוחי דנקנר, לאתר פורבס כי "נעשה לי פוטש, עושים תספורת ענק לפתוח שכלל לא זקוקה לתספורת. יורק זו קרן זרה שכל מטרתה להשתלט על הנכסים האיכותיים שלנו. יש הרבה דברים לא הוגנים בעולם, אני מחוזק מהאהדה שאני מקבל".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן