Forbes Israel Logo

כבר נגמר: כל המספרים מאחורי כלכלת המיליארדים של המונדיאל

משחקי גביע העולם בכדורגל ננעלו הערב עם משחק הגמר אשר הפגיש בין נבחרות ארגנטינה לגרמניה. שתי הנבחרות עברו דרך לא פשוטה עד שהגיעו למשחק החשוב והנצפה ביותר בעולם, ואין ספק כי המשחק יהווה את נקודת הציון המקצועית המשמעותית ביותר בקריירה לש השחקנים והמאמנים אשר ייטלו בו חלק. אך לטורניר המונדיאל יש משמעות לא פחות גדולה, הנוספת על זו הספורטיבית והתחרותית: המשמעות הכלכלית.

משחקי המונדיאל, כך מסתבר, הפכו לאורך השנים לעסק כלכלי עצום, המגלגל מיליארדי דולרים רבים. במשרדי פיפ"א (התאחדות הכדורגל העולמית) יכולים בהחלט להיות מרוצים מאופן הניהול הכלכלי של המותג המכונה "מונדיאל" – ולראייה, הזינוק החד ברווחים אשר רושם הארגון בטורניר הנוכחי. כך מסתבר כי במשחקי גביע העולם בברזיל הרוויחה פיפ"א כ-4 מיליארד דולר – זאת לעומת 2.4 מיליארד דולר בלבד במשחקי גביע העולם בדרום אפריקה שהתקיימו לפני 4 שנים. מדובר באירוע הספורט המכניס ביותר בעולם – למעט המשחקים האולימפיים, אשר מכניסים סכום גדול בהרבה (כחצי טריליון דולר), וצפויים להתקיים גם הם בברזיל בעוד שנתיים.

האוהדים מוכנים | צילום: רויטרס

ומניין מגיע הכסף? מסתבר כי חלקו הארי של הסכום מגיע מהסכמי שידור (1.7 מיליארד דולר) והסכמי חסות (1.4 מיליארד) אשר נחתמו הפעם עם חברות ענק דוגמת סוני, אדידס, קוקה קולה ויונדאי. חלק מסכום העתק הזה מועבר עם סיום המשחקים לנבחרות המשתתפות בצורת שכר שחקנים (כ-2,800 דולר ליום) וכפרסים לנבחרות אשר ינועו בין 8 מיליון דולר (לנבחרות אשר העפילו משלב הבתים) ועד ל-35 מיליון דולר עבור הנבחרת הזוכה.

אז כמה כסף מרוויחה פיפ"א בסופו של דבר מהטורניר? איזה אחוז מהרווחים מושקע חזרה בתשתיות הכדורגל ברחבי העולם, וכמה אנשים ברחבי העולם יצפו במשחק הגמר? כל התשובות, הנתונים והמספרים מאחורי "העסק הכלכלי של המונדיאל" – מחכים בסרטון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.