Forbes Israel Logo

כיל והחברה לישראל צונחות ב-18%: "מחירי האשלג בעולם עלולים לרדת ל-288 דולר לטון"

יצרנית האשלג הגדולה בעולם, חברת אורלקלי הרוסית הודיעה הבוקר כי היא פורשת מקרטל האשלג הרוסי BPC וכי בכוונתה לשווק אשלג באופן עצמאי. החלטתה של אורלקלי עשויה להביא לצניחה של 20%-25% במחירי האשלג בעולם ל-300 דולר לטון, זאת לעומת 400 דולר לטון כיום.

נתח השוק של כיל בענף האשלג הוא כ-9% והירידה במחיר המשאב צפויה להשפיע על הכנסותיה בתחום. בשן מסביר כי בעוד שלכיל יש יתרונות בשוק האשלג מבחינת קירבתה לשווקים הגדולים, הרי שבתחום המחיר אין לה יתרון על פי המתחרות והיא ככל הנראה תוכל למכור כמות גדולה יותר של אשלג אך במחיר נמוך יותר. להערכתו, מניית כיל תמשיך לרדת, אולם לא ניתן להעריך עד מתי. 

בבנק UBS מעריכים כי בעקבות החלטת אורלקלי, מחירי האשלג עלולים לצנוח ל-288 דולר לטון ואף נמוך מזה. אולם, לדברי האנליסט רוני בירון מהבנק, רמת מחירים זו לא יכולה להחזיק למשך זמן רב. 

בשוק האשלג העולמי עד היום פעל דואופול של השותפות הרוסית מול הקרטל הצפון אמריקאי קנפוטקס שתפסו נתח שוק של 70% יחד. שבירתו של הקרטל הרוסי עלולה להפוך את השותפות הצפון אמריקאית למובילה בתחום. 

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל | צילום: רויטרס

לטענת אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות אי.בי.אי גיל בשן, "הירידה במחירי האשלג תביא למחלמת מחירים בשוק, מה שיביא לירידות ברווחי כיל בטווח הקצר וגם הבינוני, מכיוון שהמחירים צפויים לרדת עוד בהמשך".

נתח השוק של אורלקלי בתחום האשלג כיום הוא כ-22%. בחברה צופים כי ב-2014 יגדלו מכירות האשלג שלה ב-13 מיליון טון וב-14 מיליון טון נוספים ב-2015. החברה הודיעה כי בכוונתה להגדיל את נתח השוק שלה בסין ובברזיל. 

לדברי בשן, ""שוק הדשנים צפוי לעבור טלטלה עזה". לטענתו, "אורלקלי מתכוונת לשנות את האסטרטגיה ששלטה בשוק לאורך שנים ארוכות, אסטרטגיה בה המחיר תמיד היה לפני הכמות, וכל היצרנים שיתפו פעולה עם אסטרטגיה זו. החברה מדברת על ירידת מחירים חדה על מנת למכור יותר כמות".

בפסגות בורקרז' מוסיפים: "חברות האשלג נהנו עד היום מריכוזיות לנוכח מיעוט השחקניות אשר רובן היו מאוגדות תחת שני תאגידי ענק Conpotex ו- BPC. התנהלות זו שימרה לרוב את הכוח והשליטה בשוק בידי היצרניות ומנעה תנודתיות גבוהה במחירים באמצעות וויסות הכמויות המיוצרות וסגירת חוזים מול הלקוחות העיקריות. התפרקות של תאגיד האשלג הרוסי עלולה להוביל לשינוי רדיקלי בשוק ומעבר לרכישות SPOT – שמחירן מתפרסם באופן מיידי לאחר השלמת העסקה . סיטואציה זו מקטינה את הכוח של היצרניות וצפויה להוביל לתנודות חדות יותר במחירים לצד הגדלת הכוח הצרכני".

אם זאת, באקסלנס ברוקרז' מרגיעים כי הסבירות לכך שמחירי האשלג יירדו לשפל של מתחת ל-200 דולר לטון היא אפסית. "ראשית, עלויות הכרייה והאנרגיה עלו בצורה מאוד משמעותית מאז 2005, לא רק בתחום האשלג אלא גם במתכות יקרות ובמחצבי טבע אחרים. שנית, מחיר התירס הוא כיום – אפילו אחרי הירידות החדות של החודשים האחרונים – גבוה בערך פי 2.5 לעומת 2005".

עוד מוסיפים בחברה: אפשר להניח שכפי שעודף היצע בשוק האשלג הביא לצרה הנוכחית, כך עודף ביקוש יכול לתקן את המצב. עודף ביקוש יכול להיווצר אולי כתוצאה מחזרה היסטרית של סין והודו לשוק, אולי שתי המדינות האלה יאמצו את מודל השימוש האמריקאי באשלג, מה שיביא לגידול קיצוני ביקושים. ואפשר לטעון שעם הגידול במעמד הבינוני במזרח הרחוק זוהי רק שאלה של זמן לפני שאכן יהיה גידול משמעותי בביקוש לאשלג".

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.