חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כך מנהלת דנה עזריאלי את חברת הנדל"ן העשירה בארץ

שנתיים לאחר מות אביה והפיכתה ליו"רית קבוצת עזריאלי, אפשר להגיד שדנה עזריאלי בהחלט מחזיקה היטב במושכות הניהול. חרף תחרות עזה בתחום ואתגרים שונים שניצבים בדרכה, עזריאלי מצליחה להיכנס לתחומים חדשים ולשמור על פעילות הקבוצה.
שוויה של קבוצת עזריאלי מוערך ב־20 מיליארד שקל – חברת הנדל"ן בעלת שווי השוק הגדול ביותר בארץ, כאשר בבעלותה נכסים מניבים להשכרה בשטח כולל של כ־912,000 מ"ר ונכסים אחרים שנמצאים בפיתוח בתחום המסחרי, בתחום המשרדים ובתחום הדיור המוגן. "מטבע הדברים", מציינת עזריאלי בראיון לפורבס, "בהיקפים כאלה האתגרים הם רבים ומורכבים, וכוללים אתגרים עיצוביים, הנדסיים, רגולטוריים ומסחריים".

הכתבה מופיעה בגיליון יולי של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

על קניונים ודיור מוגן

בשנתיים האחרונות נכנסה הקבוצה לתחום הדיור המוגן עם רכישת המתחם היוקרתי בית פאלאס בתל אביב עבור 270 מיליון שקל, ואחוזת בית ברעננה עבור 55 מיליון שקל. לדברי עזריאלי, רשת בתי הדיור המוגן פאלאס של הקבוצה תמשיך להתרחב, כאשר שלושה בתי דיור נמצאים כבר בשלבי בנייה ותכנון במודיעין, בלהבים ובראשון לציון. עם השלמת הרכישות וההקמה, מספר יחידות הדיור של הקבוצה בתחום יעמוד על 1,500. לאחר שאביה הפך את השם עזריאלי למוכר בתחום הקניונים, אולי בתו דנה תעשה זאת גם בתחום הדיור המוגן.

"קיבלנו החלטה אסטרטגית לפני מספר שנים להתרכז בתחומי הליבה של החברה – תחום הנדל"ן המניב", מספרת עזריאלי. "כחלק מההחלטה הזו, התחלנו בתהליך מכירה של עסקים שאינם בעסקי הליבה, כמו מכירת סונול שנעשתה לאחרונה, ובמקביל אנו פועלים להמשיך ולהשקיע את מירב מאמצינו ומשאבינו בתחום הנדל"ן המניב – בקניונים, במשרדים, בדיור מוגן ובתחומים משיקים נוספים שאנו בוחנים מפעם לפעם".

16 קניונים ומרכזים מסחריים ברחבי הארץ נמצאים היום בבעלותה של הקבוצה, יחד עם נכסים נוספים בארץ ובחו"ל. נוסף לנדל"ן מחזיקה הקבוצה גם בשליטה בסופרגז ו־GES (באמצעות גרנית הכרמל) וכן 20% מלאומי קארד ו־4.6% מבנק לאומי. את סונול, שהיתה באחזקת גרנית הכרמל, מכרה כאמור עזריאלי השנה לדודי ויסמן תמורת 364 מיליון שקל, לאחר ניסיונות למכירת החברה שנעשו עוד בימיו של דוד עזריאלי.

השנה עלתה ביקורת על מחירי השכירויות בקניונים, ועו"ד דרור שטרום אף המליץ להכריז על עזריאלי כקבוצת ריכוז בקניונים, יחד עם המתחרה מליסרון, מאחר שככאלו, יש להן השלכה על יוקר המחיה ועל רמות המחירים בקניונים בארץ. על סמך המלצה זו, איגוד לשכות המסחר פנה לעו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, בבקשה לפתוח בבדיקה בנושא ואף לפתוח במכרז לניהול הקניונים, במקום שחברות הניהול יהיו בבעלות של עזריאלי ומליסרון כמו שמתרחש כיום, ללא אפשרות למעורבות השוכרים באופן הניהול. הגדיל לעשות זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה צריכה, כשקרא במאי השנה להתערבות מצד הרגולטור. "ההתנהלות של הקניונים הגדולים בישראל ושל קבוצות השליטה בהם – מליסרון ועזריאלי – לא מותירה לנו ברירה אלא לשקול את דרכנו מחדש", אמר.

"כשמדברים על ריכוזיות – מפספסים לדעתי את העיקר". עזריאלי | צילום: יוסי אלוני

"כשמדברים על ריכוזיות – מפספסים לדעתי את העיקר", מדגישה עזריאלי וניכר כי היא לא מתרגשת מהביקורת. "מה שחשוב הוא להמשיך ולעבוד בהשבחת הקניונים ובקידומם, וכל מי שיעשה את זה, גם מקרב המתחרים האחרים, אני משוכנעת שיצליח. זהו שוק חופשי ופתוח, ואני שמחה שהשוכרים בוחרים ברגליים ובאים לקניונים של קבוצת עזריאלי". היא מוסיפה כי "מאז תחילת דרכה של קבוצת עזריאלי המוטיב החוזר היה לבנות קניונים במיקומים הנגישים ביותר, ואנו שמים דגש מיוחד על יצירת חוויה מיטבית לשוכרים ולקהל המבקרים".

בונים לעתיד

אמנם עזריאלי השיגה תוצאות מעודדות ברבעון הראשון השנה בכל הקשור לקניונים, תוצאות שהושפעו גם מעלויות מימון הולכות וקטנות הודות לריבית הנמוכה, אך בימים שבהם תחום הדיגיטל מתפשט לכל עבר, ברור כי גם למסחר האלקטרוני ולשינויים בהרגלי הקנייה יש אפשרות לנגוס בנתח השוק של הקבוצה. "זהו האתגר הבא של עולם הצרכנות", מתייחסת עזריאלי, "ואנו נערכים לשלב בין העולם המסחרי־פיזי לבין העולם המסחרי־דיגיטלי, באופן שייצר את החוויה הטובה ביותר עבור השוכר ועבור הצרכן־הקונה". ההבנה הזו היא כנראה מה שהוביל את עזריאלי לרכוש השנה את פעילות המסחר הדיגיטלית של חברת Buy2 בעבור 62 מיליון שקל.

למרות האתגרים בקניונים, הצרכנים הישראלים ממשיכים לקנות, דבר שמתבטא בעלייה של 4% בצריכה הפרטית במשק ברבעון הראשון של השנה, כפי שמראים נתוני בנק ישראל. הודות לכך ולירידה במס החברות, ברבעון זה הרווח הנקי קפץ ב־352% ל־674 מיליון שקל.

הפעילות הענפה של הקבוצה נמשכה בשנה החולפת, כאשר מניות מתחם פי גלילות והחזקותיה בקרקעות שבו, נמכרו לחברת טריגו נדל"ן תמורת 130 מיליון שקל, והיא השלימה את עסקת בית ידיעות אחרונות (שבמסגרתה שילמה 374 מיליון שקל), שם היא צפויה להקים מגדל בן 85 קומות. נוסף לכך, לקבוצה יש כיום תשעה פרויקטים יזמיים בהיקף של כ־680 אלף מ"ר. אלו כוללים את הרחבת מרכז עזריאלי והקמת עזריאלי TOWN בתל אביב.

דיונים אחרים לרכישות ומכירות הסתיימו במבוי סתום, כאשר בספטמבר האחרון החליטה עזריאלי להפסיק את המשא ומתן עם תדיראן למכירת סופרגז, ובסוף 2015 גינדי החזקות השאירה בידה את שרונה מרקט לאחר מגעים עם הקבוצה. בימים אלו GES מתמודדת במכרז תעלת הימים עם חברה סינית, מכרז ששווי העבודות בו נאמד בכ־800 מיליון דולר.

עם פעילות כזו נרחבת, שפורצת לתחומים חדשים וממשיכה להחזיק בפרויקטים משמעותיים בארץ, עזריאלי אומרת כי ה"אני מאמין" שלה הוא "להקשיב לאינסטינקט שלך, כי לרוב הוא ינחה לכיוון הנכון". בינתיים, נראה שהאינסטינקט שלה עובד.

לדירוג המלא של הנשים המשפיעות בישראל 2016


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן