Forbes Israel Logo

כך מנתרות 2 האפליקציות הישראליות את תנועת האזרחים בריו דה-ז'נירו במהלך משחקי המונדיאל

הרבה עיניים יש בריו דה ז'נירו. בעיר הענקית, הממוקמת לחופה הדרום מזרחי של ברזיל, חיים בשגרה למעלה מ-6 מיליון בני אדם (למעלה מ-12 מיליון חיים במטרופולין הכולל המקיף אותה), ובשבועות האחרונים, ביחד עם שטף התיירים אשר הגיע למדינה לרגל משחקי המונדיאל, המספר עולה אף יותר.

מתוך מיליוני זוגות העיניים בעיר, סביר להניח כי רובן המוחלט שקוע במסכי הטלוויזיה אשר מקרינים את משחקי המונדיאל – קל וחומר בימים בהם נערך משחק של הנבחרת המקו מית. אך כמה עשרות זוגות עיניים נעוצות דווקא במסכים אחרים לגמרי, אשר מקרינים אפליקציות ישראליות במקום משחקי המונדיאל. הכוונה ל"מרכז הפיקוד והניתור" של מחלקת התחבורה בעיר הענקית, שם מציגים מסכי המחשב טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי וניתור תנועת האוכלוסייה באזורי הערי השונים – והכל בזכות 2 אפליקציות כחול לבן.

שתי האפליקציות הן וויז (Waze) ומובאיט (Moovit), אשר אוגרות מיליוני נתונים לאורך כל שעות היממה בהתבסס על עשרות אלפי מכשירי הסמארטפון של התושבים והתיירים ברחובות העיר. המידע הנאסף מוצג במרכז הבקרה המקומי במשך 24 שעות – ומשמש לניהול חכם של מערכות התחבורה השונות בעיר (מערכת הרמזורים, התחבורה הציבורית, ועוד) וקבלת החלטות בזמן אמת.

חדר הניתור והשליטה בריו. מתבסס על האפליקציות הישראליות | צילום: Moovit

כל משתמש – חיישן

את המידע, כאמור, אוספות האפליקציות מעשרות אלפי המשתמשים בהן. וויז מספקת מידע יקר ערך על כמות הנהגים בכל נקודה בעיר בכל רגע נתון – ולכך מתווספים הדיווחים אשר מעלים המשתמשים לרשת: כך מתקבלים במוקד דיווחים על תאונות, פקקים ומפגעים שונים תוך שניות בודדות מתחילת האירוע. ניתור המשתמשים באפליקציה מאפשר גם מעקב מתמיד אחר כמות הנוהגים בכביש, וזיהוי מבעוד מועד של עומסים בדרכים השונות אחד הכלים היעילים במיוחד הוא ניתור היעדים אשר מזינים המשתמשים השונים, אשר מאפשר לחזות את נתיב תנועתם בזמן אמת.

מובאיט, לעומת זאת, מנתרת את המשתמשים אשר שמים את יהבם בתחבורה הציבורית. האפליקציה מציגה את זמני ההגעה העדכניים של גורמי תחבורה שונים (החל מאוטובוס ועד רכבות), ומציעה למשתמשים את המסלולים המהירים והיעילים ביותר עבורם בדרכם ליעד מסוים. באמצעות הנתונים אשר אוגרת האפליקציה, מתאפשר במרכז הבקרה של ריו גם לעקוב אחר התנועה בתחבורה הציבורית – ולתגבר קווים בעת הצורך או לשנות את תזמוני הרכבות והרמזורים בהתאם.

ריו היא העיר הראשונה בעולם אשר מעבדת את המידע הנאסף באפליקציות הישראליות ומשלבת אותו בכדי להגיב בזמן אמת ולקבל את ההחלטות המועילות ביותר. בנוסף, במחלקת התחבורה של העיר משתמשים גם באפליקציית Strava הפופולארית לניתור רוכבי האופניים בשבילי וכבישי העיר.

לאחר עסקת המכירה של וויז לגוגל עבור 1.3 מיליארד דולר, והכספים הרבים אשר גייסה מובאיט (החברה גייסה עד כה מעל 30 מיליון דולר), נראה כי האפליקציות הישראליות זיהו כיוון חדש ומרתק, גם אם אינו צופן עתיד פרסומי מזהיר. למעשה, האפליקציות הופכות את מיליוני לקוחותיהן ל"חיישנים" ("סנסורים") ניידים בשטח, אשר מלקטים מידע ומשדרים אותו בכל רגע נתון.


מה מקבלות החברות בתמורה?

וויז ומובאיט, כאמור, אינן גובות תשלום מעיריית ריו עבור השירות המתקדם, אך אל תרחמו עליהן – הן אינן יוצאות בידיים ריקות. בעידן הנוכחי, הבינו בחברות, יש אמצעי סחר חליפין חדש, זמין, ומועיל בהרבה מכסף (לפחות עבורן) – והוא מידע. וויז, למשל, מקבלת עבור השירות גישה ישירה ומלאה למאגר הנתונים של מוקד התחבורה העירוני – לרבות מידע אשר משדרים חיישני תנועה עירוניים, מצלמות ניתור ואף מצלמות אבטחה. בחברה כבר סיכמו על שיתוף פעולה דומה עם מדינת פלורידה בארה"ב, אשר תעביר בתמורה לשירות מידע על אירועים ברחבי העיר או אתרי בנייה ושיפוץ תשתיות.

גם במובאיט פועלים על פי מודל שיתוף מידע דומה, ובחברה כבר סיכמו על שיתוף פעולה עם מספר ערים ברחבי העולם – גדול יותר אפילו מוויז. מנכ"ל החברה ניר ארז אמר כי "סיכמנו כבר עם 4 או 5 ערים נוספות בעולם על שיתוף פעולה דומה". ערים רבות ברחבי העולם כבר התעניינו בגישה למאגר הנתונים של החברה, אשר מאפשר מעקב בזמן אמת אחרי הולכי רגל ונוסעי התחבורה הציבורית. בתמורה, מוכנות הערים לספק לחברה עדכונים בזמן אמת על נתיבי התחבורה הציבורית, על זמני הנסיעה, על עיקובים וכו'.

כך זה נראה: המפה של Moovit מנתרת את התחבורה הציבורית בריו | צילום: Moovit

ומה הלאה?

המנגנון החדשני בריו משמש כפיילוט עבור ערים רבות נוספות ברחבי העולם, כמו גם עבור החברות עצמן – אשר בוחנות כיצד להמשיך ולפתח את האפליקציות ומערכות איסוף המידע. כיום, המידע נאסף באופן אנונימי ובלתי ניתן לשיוך – אך לא מן הנמנע כי בעתיד המידע יאפשר לגורמים שונים לעקוב באופן ישיר גם אחר התנהגות התושבים באופן פרטני. גורמים שונים כבר מזהירים כי המידע עלול "לדלוף" או ינוצל לרעה על ידי גורמים שונים – לרבות גורמים רשמיים. בוויז כבר סימנו את הכיוון הכללי, ומקווים באמצעות המידע הרב אשר יקבלו מהעיריות (ואשר יתווסף להררי המידע שברשותם) להמליץ לנהגים על שעות היציאה המתאימות להם, ממש כשם שהם ממליצים על נתיב הנסיעה המהיר ביותר. בחברה מדגישים כי מטרתם היא "לעזור לייעל את מערכי התחבורה ולהפוך אותם לחכמים יותר".

אם הפיילוט הברזילאי יוגדר כמוצלח, לא מן הנמנע כי שתי החברות הישראליות (וויז במקור בלבד, לאחר שנמכרה לגוגל) יהפכו לשניים מהכלים המרכזיים בניהול המערכות האורבניות ברחבי העולם, בעוד דווקא בישראל עצמה טרם נשמעו קולות בדבר הקמת מערך "ניהול חכם" שכזה. האם האפליקציות הישראליות אכן יכבשו את העולם, והאם הן יצליחו לשמור על המידע הנאסף לצרכי ניהול תחבורה בלבד? והאם המשתמשים ימשיכו לקבל בשלווה את הפיכתם ל"חיישנים אנושיים"? תשובות לשאלות אלו, כך נדמה, יגיעו כבר בעתיד הקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.