Forbes Israel Logo

כך משפיעה הפעילות המוחית שלנו על היווצרות והתפוצצות בועות פיננסיות

מחקר חדש עשוי לשנות את הצורה בה אנו מתבוננים על תופעת "הבועות" בשווקים, וחושף כיצד מוחנו מתייחס אליהן. חוקרים מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה, ווירג'יניה טק והיוניברסיטי קולג' בלונדון ערכו מעקב אחר שווקים מלאכותיים שייצרו, ובהם התנהלו סוחרים בעזרת נכסים פיקטיביים שקיבלו בתחילת הניסוי – חלקם בטוחים מאוד וחלקם מסוכנים. כאשר החל להתרחש מסחר ענף בנכסים המסוכנים, התפתחו לרוב תנאי בועה, ובשלב זה נלקחו הסוחרים לבדיקות MRI על מנת למפות את הפעילות המוחית שלהם.

התוצאות תומכות באמירתו המפורסמת של נגיד הפד לשעבר, בן ברננקי שטען כי כדי להבין מדוע שווקים מתמוטטים יש לבצע מחקר אמפירי זהיר בדגש על הפנים הפסיכולוגיים ופקטורים כלכליים.


ממש לא רציונאלי – הכל בגלל סיגנלים במוח. תופעת הבועות | צילום: shutterstock

מתוך הסריקות, אבחנו החקרים שני דפוסי פעולה מוחיים שרלוונטיים להבנת מנגנון ההתפתחות של בועות, וחיזוי רגע התפוצצותן: פעילות עצבית נמוכה במיוחד באזור במוח הנקרא "גרעין האקומבנס", ופעילות עצבית מוגברת במיוחד באותו אזור. מחקרים רבים הצביעו בעבר על תפקידו של אזור זה במוח כגורם לעידוד מנטלי חיובי.
  
החוקרים הסיקו כי אלה שהרוויחו הכי פחות, גילו נטייה מוגברת לקנייה, בהתאם לפעילות המוחית באקומבנס. ומזווית הפוכה – פעילות מוחית כזו שמצטברת אצל פעילים רבים בשוק, תגרום לשינוי מחירים עתידי ולהתפוצצות בועות. במילים אחרות, אלה שהרוויחו הכי מעט היו כל כך נרגשים מהאפשרות לזכות ביותר, עד שהם לא הבינו שהם מפסידים – עד שכבר היה מאוחר מדי.

יחד עם זאת, החוקרים מצאו שמה שבסופו של דבר נותן את האות לתחילת ההתמוטטות, הוא סיגנל בודד שמופיע במוחם של ראשוני המוכרים. הסיגנל הזה מגיע מחלק אחר של המוח הפעיל בזמן אי נוחות גופנית, ומצבים נפשיים לא נעימים. הוא מופיע אצל חלק מהסוחרים לפני שהמחירים מגיעים לשיא ומעודד אותם למכור.

הסיגנל הזה יכול להיות מכונה "נבואה שמגשימה את עצמה": כשהמשקיעים המצליחים ביותר מרגישים שמשהו לא טוב, אולי בשל עליית המחירים באופן מוגזם, הם מוכרים, והמכירה שלהם תמיד מקדימה את ההתרסקות. בקונטקסט של השווקים האמתיים, החוש השישי שקיים אצל בודדים ונעדר מן המשקיעים שמרוויחים הכי פחות, הוא יקר מפז.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.