Forbes Israel Logo

ככה נראית מהפכה: המספרים מאחורי תעשיית פצלי השמן אשר מטלטלת את שוק האנרגיה האמריקאי

ישראל עוברת בשנים האחרונות מהפכת אנרגיה קטנה משלה, בזכות התחלת הזרמת הגז הטבעי מהמאגרים שנמצאו בים התיכון. לצד העצמאות האנרגטית שהושגה, מונחת תשתית הובלה, מפעלים עוברים להשתמש בגז כמקור אנרגיה, אחוז החשמל המופק ממנו הולך וגדל ואפילו מקצועות לימוד חדשים הקשורים לתחום צצים באוניברסיטאות ובמכללות.

אך כל אלה נראים כמשחק ילדים לעומת המהפכה הענקית אשר עבר שוק האנרגיה האמריקאי בעשור האחרון. במקרה של ארה"ב, לא מדובר במאגרים חדשים שהתגלו – אלא בשיטת הפקה חדשה ושנויה במחלוקת, אשר עלתה לאחרונה לכותרות גם בישראל. באמצעותה, מתאפשרת הגעה אל מאגרי גז ונפט שבעבר פשוט לא היה משתלם להפיק מהם את המשאבים היקרים.

מדובר בשיטת הפקת הגז מפצלי שמן, אותה שיטה אשר עלתה לכותרות בישראל לאחרונה כשוועדת הבינוי של מחוז ירושלים החליטה לדחות תכנית להקמת מתקן הפקה מיוחדת בשפלת יהודה. הנימוקים אשר עמדו בבסיס החלטת הוועדה היו בעיקר בשל החשש מהזיהות הסביבתי הנלווה לתהליך, כשהתומך היחיד במהלך היה נציג משרד התשתיות.

בארה"ב, מנגד, הוחלט כבר לפני שנים לקדם את תהליך ההפקה מפצלי השמן בכל הכוח. פרשנויות שונות גורסות כי יש בכוחה של הטכנולוגיה לשנות את מאזן הכוח העולמי – ולצמצם באופן משמעותי את התלות המערבית במאגרי הנפט והגז המוחזקים בידי מדינות ערב ורוסיה. לאורך השנים האחרונות, יורד בהתמדה אחוז הנפט המיובא לארה"ב דרך סעודיה, לדוגמא – וההסתמכות על הייצור העצמי הולכת וגוברת.

אז כיצד נראית מהפכת האנרגיה אשר עובר המשק האמריקאי בשנים אלו – במספרים? מבחינת הגרפים והעמודות נגלה כי בשנת 1998 עמד קצב הפקת הנפט במדינה על כ-8 מיליון חביות ביום והפקת הגז הטבעי על כ-538 מיליארד מטרים מעוקבים בשנה. ב-2012 המספרים כבר הגיעו לכמעט 9 מיליון חביות ביום וכ-681 מיליארד מטר מעוקב גז בשנה.


לגידול בכמות הנפט אשר מופקת על אדמת ארה"ב אחראים, כאמור, פצלי השמן – אותם סלעים אשר בתהליכים שונים מצליחים כיום האמריקאים להפיק מהם כמויות אדירות של נפט וגז. וככשהאמריקאים מחליטים לתת "אור ירוק" למהלך מסוים, הם עושים זאת בגדול: כך זינקה כמות הנפט והגז אשר הופקה מפצלי שמן בארה"ב מ-8.4 טריליון ליטרים ב-1999 ל-241 טריליון ב-2013, וצפי ל-467 טריליון ליטרים ב-2040.

ההתרחבות העצומה של הענף יוצרת גם הרבה מאוד מקומות עבודה חדשים. ב-1999 הועסקו בענף הפקת משאבי האנרגיה כ-130 אלף עובדים ואילו ב-2011 הגיע מספרם ל-171 אלף. ההערכות מדברות על כך שעד 2035 תחום הפקת הגז מפצלים לבדו יעסיק כ-360 אלף אמריקאים. כך נראית מהפכת אנרגיה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.