חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כריזמה, אמינות או אנושיות? מסתבר שמה שמבדיל בין מנהיג דגול לסתם מתחזה היא היכולת לזהות הזדמנויות

אנחנו עדים, לעיתים קרובות מדי, למנהיגים שלא היו מזהים הזדמנות, גם אם היא נמצאת ממש מולם ומנופפת להם. אדם אשר אינו מסוגל לזהות, למשוך ולרכוש הזדמנות לא צריך להיות בעמדת מנהיג. יותר מדי מנהיגים לא מצליחים לזהות הזדמנויות או לוקחים יותר מדי זמן כדי לקבל החלטה ובכך מפספסים את ההזדמנות שהייתה בפתח.

יצרנו לגיונות של מנהלי סיכונים המתחזים למנהיגים, כאשר מה אנו באמת צריכים זה מנהיגים שמבינים איך הזדמנות יכולה להוסיף ערך, לעצב תרבות, למשוך כישרונות ולהביא לשינוי טרנספורמטיבי.

הזדמנות, עיתוי ומנהיגות קשורים בקשר רציף. סקירה שטחית של האירועים הנוכחיים מוכיחה כי אין זה משנה אם אנו פוליטיקאים, בנקאי השקעות, מנכ"לים או סתם אזרחים ממוצעים, כאשר מדובר בקבלת החלטה פשוטה, ניהול משבר או ניסיון ללכוד הזדמנות, התזמון הוא הכל – עיתוי משמע מנהיגות.

לעיתים קרובות אנשים מתבדחים על כך שהיו מעדיפים להיות ברי מזל מאשר חכמים, אך בעוד אינטליגנציה ומזל הן שתי תכונות חשובות, הן אינן כוללות יכולת עיתוי טובה או חוש שישי לזיהוי הזדמנויות במקומות שאנשים אחרים אינם מצליחים בהם. זה מוכח סטטיסטית שאנשים בעלי יכולה טובה של תזמון וחוש להזדמנויות הם המצליחים ביותר.

לאורך חייה של קריירה, אצל כל אדם,יהיו מספר הזדמנויות מדהימות, השאלה היא לא אם ההזדמנויות האלו קיימות אלא האם נזהה אותם כמדהימות כאשר הם יחצו את נתיבנו? אני מאמין כי אחד מההבדלים העיקריים בין מנהיג בינוני למצוין הוא לא רק היכולת לזהות את ההזדמנות אלא גם היכולת להבין ולתפוס בצורה נכונה את ההזדמנויות.

ניצול הזדמנויות מחייב החזקת חזון כלשהו, אך גם אומץ ונטייה לפעול. אינני בעד מנהיגים אופורטוניסטים, מהסוג הזה יש לנו לא מעט, אלא להיות אופורטוניסטיים בצורה שבה הם רואים את השוק, התרבות, השינוי או האסטרטגיה.

לעיתים נדירות אנו נתקלים בהזדמנות סטטית, כזו שתחכה לכם בסבלנות עד שתקבלו את ההחלטה לפעול. הזדמנויות משמעותיות הן לא רק נדירות אלא גם רגישות לזמן – ככל שאתם מחכים לנצל הזדמנות, כך קטנה יותר התמורה של ההזדמנות בסופו של דבר. לכך כאשר ההזדמנות מתדפקת על דלתכם – אל תהססו ופיתחו את הדלת.

לפניכם 5 הצעות שיעזרו לכם לזהות ולהעריך את ההזדמנויות, כך שתוכלו לפתוח את הדלת בפניהן:

1. יישור
ההזדמנות צריכה לעלות בקנה אחד עם הערכים, החזון והשליחות של היוזמה או החברה. רצוי כי כל הזדמנות חדשה הנבחנת תוסיף ערך לליבה, אך אם אין זה המצב, היא צריכה להראות החזר משמעותי של ההשקעה. חשוב להשתמש בליבה על מנת ליישר ולא בכדי לשלול.

2. יתרון
כשאין יתרון המשמעות היא שאין כלל הזדמנות. אם ההזדמנות אינה מספקת יתרון תחרותי ייחודי היא חייבת לפחות לקרב אותך למגרש משחקים אחר. חשבו על הטיית המגרש לטובתכם, והכין שניתן יצירת תחום חדש לגמרי, אל תגררו לשדות של אחרים.

3. הערכה
האם ההזדמנות ברת ביצוע ומעשית? הזדמנות שלא ניתן ליישם היא לא ממש הזדמנות והיא עלולה להסתכם בהסחת דעת יקרה. לכן ערכו את הבדיקה לפני שאתם לוחצים על ההדק ולא לאחר מכן. אך אל תנעו לאט מדי – יהיו זהירים אך לא הססניים.

4. דין וחשבון
זכרו כי רעיונות גדולים הם לא תמיד הזדמנויות גדולות. לא תמיד לרעיונות יש חזון מקביל והן לא תמיד מכילים את מסגרת האחריות שעוזרת להבטיח וודאות לפעולה. בכדי שהזדמנויות יהפכו למציאות יש לצפות עליהן מבעד לעדשות של מודעות ארגונית ואחריות אישית. כל הזדמנות חייבת ללוות לוח זמנים מפורט, בעל התחלה, אמצע וסוף.

5. הישג
הזדמנויות הן נהדרות אך הישגים הם הדבר האמיתי. אם אחת מארבעת ההצעות לעיל תחסר התוצאה היא הזדמנות לא ממומשת או כזו שהלכה לאיבוד. אנו לא משחקים עבור מה שיכול היה להיות או צריך היה להיות אלא עבור ההישגים בפועל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן