Forbes Israel Logo

כשחדשנות אקדמית פוגשת את התעשייה

האקתונים, פורום מנכ"לים אקסקלוסיבי, בניית קורסים עם מומחים מהתעשייה והתמחויות: כיצד האקדמיה והתעשייה יכולות להפרות זו את זו וליצור ערך למעסיקים ולבוגרים?

BrandVoice

 האקדמיה מבינה כי החיבור עם התעשייה חיוני היום יותר מתמיד. במכללה למינהל, אשר הוקמה מתוך אג'נדה ברורה לחבר בין התעשייה לאקדמיה, מיישמים את החיבור הזה במגוון אופנים:

יוצרים ערך מוסף לתעשייה

החיבור עם התעשייה במכללה למינהל מוביל בתחומו, והוא צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות. בין הגורמים לכך ניתן למנות את הקמתם של המרכז לפיתוח קריירה ואגף לקשרי חוץ במכללה למינהל, הפועלים בשיתוף מלא עם בתי הספר במטרה לייצר ערך מוסף לטווח ארוך עבור התעשייה והסטודנטים של המכללה.

כך, יוזמים פורמטים חדשניים ועשרות שיתופי פעולה במהלך שנת הלימודים עם חברות שונות ומגוונות במשק, ביניהם האקתונים, מרכז לפתרון בעיות עבור התעשייה, אקסלרטורים ומגוון התמחויות של סטודנטים בעבודה מעשית בחברות מובילות. כולם כוללים השתתפות וליווי של בכירי התעשייה, ושילובם כמנטורים.

למידה שמשלבת חדשנות ויצירתיות. צילומים: עידן גרוס

רפי גמיש, מנכ"ל המכללה, מסביר כי "נוצר צורך לרכז ולמצות את החוזקות של כל בתי הספר תחת קורת גג אחת – וזאת מתוך מטרה לייצר ערך מוסף עבור התעשייה, הסטודנטים והבוגרים שלנו, כמעין one stop shop לכל צרכיהם".

טלי בירון, העומדת בראש מערך קשרי חוץ אקדמיה של המכללה, וזו שייסדה את האגף, אומרת כי "הקשר הזה בא לידי ביטוי בייזום פרויקטים והאקתונים שונים שבהם הסטודנטים, בליווי אנשי סגל בכירים, מייצרים פתרונות לאתגרים העולים מהתעשייה. כל למשל האקתון שעשינו עם חברת נובה, המובילה הישראלית בתחום ייצור שבבים, שבו עובדי החברה, עם כל הידע מקצועי והניסיון שבאמתחתם, ישבו יחד עם סטודנטים שהביאו מכיוונם חשיבה יצירתית ומתודולוגיות חדשות ומרתקות. דוגמאות נוספות הן מעבדה שהקמנו עם חברת תיגבור – 'aging-tech' – בשיתוף התוכנית לתואר שני בעיצוב חדשנות ויזמות, שמטרתה פיתוח פתרונות עבור הגיל השלישי. שיתוף פעולה אחר שיזמנו עם מחלקת החינוך של עיריית ירושלים, הוא פרויקט שנתי, במהלכו יחקרו הסטודנטים מגוון בתי ספר בירושלים ויציעו פתרונות לאתגרים בתחום העיצוב, הטכנולוגיה, המיתוג והפדגוגיה", אומרת בירון.

בנוסף, הקימו מנכ"ל המכללה מר רפי גמיש וטלי בירון שני פורומים – פורום מנכ"לים ופורום סמנכ"לי משאבי אנוש – בהם חברים כ־70 מנהלים בכירים שזוכים לחשיפה לתוצרים אקדמיים מרתקים ותכנים יישומים לחיי העבודה העמוסים שלהם.

"אני מאמינה גדולה ביצירת חיבורים המניבים ערך הדדי", אומרת בירון, "לשיתופי הפעולה השונים יש ערך רב עבור הסטודנטים שזוכים להתנסות מעשית משמעותית במהלך לימודיהם ולחשיפה לתעשייה. התעשייה מצדה מקבלת תוצרים יצירתיים ורעננים, מבוססי מחקר, המסייעים לה בפתרון בעיות שונות, להם השפעה לטווח הארוך".

משלבים את צרכי התעשייה בתכניות הלימוד

דרך נוספת שבה פועלת המכללה על מנת לייצר ערך מוסף הדדי, היא בתכנון תכניות לימוד ייחודיות, בהן מעורבת התעשייה באופן פעיל. ד"ר גוין סאס, מומחה לחשיבה יצירתית וחדשנות, דיקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות, מציין כי מתוך ההבנה שהתעשייה היום זקוקה לעובדים עם סל כישורים שונה לגמרי, נעשתה התאמה של תכניות הלימוד השונות בבית הספר, בעיקר אלו של התואר השני. "התעשייה כיום זקוקה לעובדים יצירתיים, חדשניים, בעלי חשיבה אנליטית, חשיבה ביקורתית ועוד. בתכניות הלימוד שפיתחנו אנחנו עוזרים לסטודנטים שלנו לרכוש את הכישורים האלו ולחדד אותם".

כך, חלק ניכר משיטת ההוראה בתכנית הוא בצורת מעבדה, כאשר הלימודים משלבים טכניקות יצירתיות שונות, כלים המעודדים חשיבה רנדומלית, עבודת צוות ויציאה מאזור הנוחות. בנוסף, בכירים מהתעשייה משתלבים לאורך כל התואר כמנטורים ומלווים את הסטודנטים בפרויקטים השונים. "הליווי הזה מעניק לנו את נקודת המבט של התעשייה, ומאפשר לתעשייה עצמה להשפיע מבפנים על תכניות הלימוד", אומר סאס. "אנחנו מקדישים עשרות שעות לימוד על מנת להפוך את הסטודנטים שלנו לבעלי חשיבה יזמית, חדשנית ויצירתית, תוך התייחסות לצרכי התעשייה – כפי שהם עולים מהשטח. כתוצאה יצרנו תהליך שממצב אותם כיזמים מובילים, וככאלו שיכולים להוביל תהליכי חדשנות. אין דומה לתוכנית התואר שני בבית ספר לעיצוב וחדשנות לתארים אחרים ביזמות וחדשנות-  הן בתכנים, הן בשיטות ההוראה והן בהערכה של המיזמים. באחריות".

הכנה לשוק התעסוקה: התעשייה מכשירה ומגייסת

שילוב הידיים עם התעשייה בא לידי ביטוי גם בקשר עם מרכז ניהול הקריירה של המכללה. במרכז יש 9 יועצות קריירה שכל אחת מהן מומחית לענף שונה בתעשייה, והן מצויות בקשר הדוק עם חברות מובילות בתעשייה. יועצות אלו, לצד ליווי הסטודנטים, מסייעות לתעשייה בגיוס עובדים מקרב הבוגרים, ומשקפות לסגל האקדמי את הצרכים העולים מהשטח, שיקוף שלעיתים בא לידי ביטוי בהתאמת תכניות הלימוד.

בנוסף, יוזם המרכז מדי שנה יריד תעסוקה גדול, כאשר היריד הקרוב צפוי להתקיים ב־13.5 וצפויות להשתתף בו כ־100 חברות מהמובילות במשק. "במקביל ליריד המרכזי, אנחנו מקיימים לאורך השנה ארבעה ירידי תעסוקה נוספים בתחומים של חשבונאות ומשפטים", מציינת דקלה בר אילן, מנהלת המרכז. "לצדם אנחנו מקיימים מפגשי זרקור לאורך כל השנה בהם אנחנו מארחים בקמפוס חברות שונות וחושפים את הסטודנטים אליהן, וימי גיוס ייעודיים".

עוד מספרת בר אילן כי שיתוף הפעולה עם התעשייה בא לידי ביטוי בהרחבה הנמשכת של פרויקט האינטרשיפ במסגרתו מתמחים סטודנטים של המכללה במגוון רחב של חברות: השנה כולל הפרויקט כ־100 חברות, בהן מתמחים כ־150 סטודנטים. "מדובר בתהליך מובנה, אשר לכל אורכו מקבלים הסטודנטים חניכה וליווי".

אופן נוסף בו פועל המרכז על מנת להעניק לסטודנטים ולתעשייה ערך מוסף הוא באמצעות קורס ייחודי למכללה – קורס ניהול קריירה. קורס זה כולל שיעורים ומגוון רחב של סדנאות, במסגרתן יכולים הסטודנטים לשכלל ולרכוש כישורים שונים הנדרשים כיום בשוק התעסוקה – יכולת עמידה מול קהל, העברת מסרים ורעיונות באופן משכנע, ניהול משא ומתן, סטוריטלינג, ללמוד ללמוד, מיתוג עצמי ועוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.