חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא בשלה עדיין: האם ההתרגשות סביב מציאות מדומה מופרזת?

טכנולוגיות חדשניות לרוב נמצאות במרכז המהומה התקשורתית, ולמשך זמן מה זו היתה מערכת המציאות המדומה מיצרני חומרה כמו אוקולוס ו-HTC שלקחו את הכותרות בתערוכות הגדולות בעולם המיועדות לחסידי הטכנולוגיה. אבל השנה, בוועידת המובייל העולמית שהיתה בשבוע שעבר בברצלונה, הטון מסביב למציאות מדומה הושתק.

מספר יחידות המציאות המדומה בדוכנים "נפל משמעותית" בהשוואה לשנה שעברה, לדברי ריצ'רד וינדזור, אנליסט טכנולוגיה ומייסד Radio Free Mobile שהשתתף בתערוכה. "בשנה שעברה, מציאות מדומה היתה חידוש שכולם רצו לנסות, אבל העניין ירד כעת, כאשר דברים השתנו במעט מאוד ב-12 החודשים האחרונים.

אם לתרגם זאת למספרים, כ-800 אלף יחידות פלייסטיישן מציאות מדומה וירטואליות היו צפויות להימכר עד סוף 2016, לפי חברת המחקר Canalys ודוח הטכנולוגיה של MIT, יחד עם 400 אלף יחידות של אוקולוס ריפט. מספרים מכובדים, אבל לא קרובים בשום צורה לכמויות בהן נמכרו סמארטפונים, גם כאשר הם יצאו לשוק לראשונה. כאשר אפל הוציאה לראשונה את האייפון ב-2007, לדוגמא, הדגם נמכר בקרוב ל-7 מיליון יחידות בחמשת הרבעונים הראשונים.

מציאות מדומה מתמודדת עם שתי בעיות: לא מספיק אנשים קונים את מערכת האוזניות והמיקרופון החיונית, והטכנולוגיה עצמה לא מתפתחת מהר מספיק. טכנולוגיית מציאות מדומה עדיין מתמודדת עם מגבלות כמו תג מחיר יקר, יחידות מגושמות שלא נוח ללבוש אותן ובמקרים רבים התוספת המוזרה של כבל HDMI.

בינתיים המציאות המדומה שמורה למיזמים טכנולוגיים | צילום: fotolia

הימים של ענקיות טכנולוגיה לצרכנות כמו סמסונג שאורזות יחידות מציאות מדומה כתוספים לרכישות טלפונים ניידים אולי ייעלמו לאט לאט, לפי סיכום של כמה מתמותה גדולות ביותר בוועידת המובייל העולמית בעיתון אייריש אינדיפנדנט. "הדיבור על מציאות מדומה היה יותר במונחי נישה מאשר שיח של שוק המוני, שיכול להימצא בכל מקום בו זמנית".

זה לא אומר שאין עתיד למציאות מדומה, אלא רק שהיא רחוקה מלהיות מוכנה לאימוץ מצד המיינסטרים. בינתיים, גאדג'טים של מציאות מדומה ורבודה נראים כמקום הטוב ביותר להשתמש בו במסגרות של מיזמים, שם נושאים כמו מחיר וחוסר נוחות יכולים להיות נסלחים כל עוד הטכנולוגיה עצמה שימושית במסגרת העבודה.

וינדזור מציע כי חברות מציאות רבודה שמתמקדות ביישומי פרודוקטיביות, "בוודאי יסתדרו טוב יותר בטווח הקצר".

נכון לעכשיו, מציאות מדומה נראית כמי שנתפסה במעגל המהומה התקשורתית הידוע לשמצה, מושג שהוטבע על ידי האנליסטים של מחלקת המחקר של גרטנר. לכן, מציאות מדומה אולי תתקדם לעבר "נקודת שפל של התפכחות", ותיחלש יחד עם בינה מלאכותית ומכוניות אוטונומיות למשך כמה שנים, לפני שהיא תטפס את דרכה בחזרה עם השקה של מכשירים זולים, נוחים ויעילים יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן