חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא רק היי-טק: ישראל היא יצואנית התכנים השלישית בגודלה להוליווד

לאורך השנים נודעה ישראל כיצואנית מצטיינת של מגוון מוצרים ושירותים אשר הפכו אותה, על אף שטחה המזערי ומגוון הבעיות האדיר אשר משפיעות על המשק, לשם דבר בין לאומי. הבולט שבהם, כפי שידע לדקלם כל ילד, הוא תחום ההיי-טק אשר זיכה את ישראל בכינוי הידוע "אומת הסטארט אפ" כפי שאנו נודעים ברחבי העולם, כשחברות הפועלות בתחומי החקלאות, הרפואה, הביטחון או האלקטרוניקה – ולאחרונה גם חברות בתחום הסייבר, הפרסום הדיגיטלי, ה"ביג דטא" וכו' – מתקדמות אט אט לקדמת הבמה, ומוסיפות לחזק את מעמדה של ישראל.

אך בתקופה האחרונה הולך וצובר תאוצה תחום פעילות חדש – ומפתיע במיוחד. "מפתיע", מכיוון שבניגוד לכל התחומים הטכנולוגיים אשר הוזכרו פה, הוא אינו תוצר ישיר של יוצאי יחידות מיוחדות בצה"ל או של המצוקות הסביבתיות השונות. מדובר דווקא בתחום אשר נחשב בעיני רבים לתחום שולי ובעל חשיבות משנית ביחס לטכנולוגיה המתפתחת. ועדיין, צעד אחר צעד הוא הופך למשמעותי יותר, ומשפר קצת יותר את העמדות והתפיסות בקשר לישראל ברחבי העולם: זהו תחום התוכן הטלוויזיוני והקולנועי, כאשר ישראל הולכת ומבססת את מעמדה כאחת מספקיות התוכן החשובות והמשמעותיות ביותר בעולם כיום.

 

צילום: thinkstockphotos

עד כמה משמעותי מעמדה של ישראל בשוק התוכן בעולם יעיד מחקר חדש אשר פורסם לאחרונה בארה"ב. על פי הדירוג המיוחד אשר התפרסם השבוע, ישראל מדורגת במקום השלישי ברשימת ספקיות התוכן הגדולות ביותר להוליווד, כשהמדינות היחידות שהקדימו אותה נחשבות לשתי האימפריות המובילות של התחום מחוץ לארה"ב: בריטניה והולנד. וכך, בעוד בעמק הסיליקון שגור הביטוי "אומת הסטארט אפ", אם תצאו לסיבוב ברחובות הוליווד ותצהירו כי אתם מישראל – סביר להניח כי תתקלו דווקא בביטוי "אומת הפורמטים" או "אומת התכנים".

ביטוי הגג "תכנים" הוא רחב למדי, וכולל פורמטים אשר נמכרים להפקה בארה"ב, זכויות הפקה ועיבוד לסדרות ישראליות (דוגמת "חטופים" או "בטיפול" אשר הופקו וצולמו מחדש בהפקה האמריקאית) ואפילו זכויות שידור של סדרות ישראליות אשר משודרות על ידי ערוצי השידור בארה"ב. הסכומים אשר משלמים הערוצים על זכויות השידור וההפקה נותרים חסויים ברובם, אך מצטברים בסך הכל למיליוני דולרים רבים. וכשמביאים בחשבון כי 3 גופי ההפקה וייצור התכנים המובילים בישראל ("ארמוזה פורמטס", קשת וחברת דורי מדיה) מכרו יחדיו כבר למעלה מ-100 תכניות ופורמטים ברחבי העולם, מבינים כי מדובר במגמה משמעותית.

ישראל ביססה את מעמדה, כאמור, כיצרנית תוכן מובילה וגדולה לאולפנים ההוליוודיים, אך הביקוש לתכנים הישראלים פורץ הרחק מחוץ לגבולות ארה"ב. פורמטים ותכנים ישראלים מופקים ומשודרים כיום במגוון אדיר של מדינות – החל מברזיל, דרך מדינות אירופה ועד לאינדונזיה, ומעמדה של ישראל כ"אומת הפורמטים" ממשיך לגדול מדי יום, כשגם הקונסול הישראלי בניו יורק עידו אהרוני מודע לחשיבותו הגוברת של תחום הפצת התוכן. "יצרני התוכן הישראלים למדו איך לספר סיפור", לדבריו, "וגם בהוליווד מבינים כעת כי יש כאן מאגר אדיר של כישרון". גם אבי ארמוזה, בעלי "ארמוזה פורמטס" ומייצרני התוכן המובילים בארץ, מסכים: "זה לקח קצת זמן, אבל היום אין ספק שבהוליווד הבינו שהקהל האמריקאי נמשך ליצירתיות והנועזות של היצרנים הישראלים. היצרנים הישראלים מאוד מחוברים לתרבות האמריקאית ועוקבים אחריה כל העת. בנוסף, הרבה מהיצרנים הישראלים מבינים את הפוטנציאל העסקי ביציאה לארה"ב, ולוקחים את זה בחשבון כשהם עובדים".

"הומלנד", הגירסה האמריקאית ל"חטופים" | מתוך ויקיפדיה

גם אהרוני מנסה להבין מדוע הקהל האמריקאי נמשך כל כך ליצירות מישראל. לראייתו, הנכונות של יצרני התוכן מישראל לקחת סיכונים ולפרוץ גבולות היא שעומדת בבסיס ההצלחה של יצרני התוכן הישראלים. "היצירתיות שלנו מיוחדת מאוד, ונובעת מהנסיבות הגיאופוליטיות באזור", הוא מסביר. "במובנים רבים, נאלצנו לפתח את החשיבה היצירתית בהקשרים צבאיים". בנוסף, הוא טוען, התבססות מעמדה של ישראל כיצרנית תוכן עולמית מובילה עדיין רחוקה מסיום: "זוהי רק התחלת ההמראה שלנו בתחום", הוא מצהיר.

אמנם עדיין מוקדם לקבוע עד לאיזה גובה תגיע אותה "המראה" שמזכיר אהרוני, אך גם אם תחום התוכן לא יגיע לגובה האדיר אליו הגיעו חברות ההיי טק הישראליות, יש ליצרני התוכן הישראלים סיבה של ממש לגאווה. עם המקום השלישי בדירוג יצרניות התוכן להוליווד וגופי שידור נוספים בכל רחבי העולם אשר משלמים סכומי עתק עבור תכנים ישראליים, "אומת התכנים" הולכת וצוברת תאוצה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן