Forbes Israel Logo

לא רק מהירות: הדור הרביעי עומד לשנות את מושג התקשורת

בשבועות האחרונים הדהד המושג "הדור הרביעי" מעל כל במה אפשרית, בניסיון להכין את הציבור לקראת בואו של הדור החדש של רשתות הסלולר. אחרי שיחות הווידיאו, הורדת קובצי וידיאו ואודיו ישירות לנייד וגלישה אינטרנטית בלתי מוגבלת – מה צופה לנו הדור הבא?

החידוש המהותי ביותר הוא המהירות. מהפכת הדור הרביעי (G4) עומדת להאיץ את חוויית הגלישה במכשיר הנייד באופן שלא הכרנו קודם. מדובר במהירות הגבוהה פי כמה מאלו הקיימות כיום: באמצעות הטכנולוגיה החדשה נוכל להוריד תכנים במהירות של 150 מגה בייט בשנייה ולהעלות תכנים בכ־50 מגה בייט בשנייה.

שינוי נוסף הוא בתפיסה: אם עד עתה תנועת הדאטה בנייד היתה משנית לתפקודו כמכשיר לניהול שיחות, כעת ייעודו המרכזי של הנייד הוא קודם כל לאפשר העלאה והורדה של תכנים במהירות מרבית. הרקע לכך הוא ההבנה כי מכשיר הנייד מספק כיום למשתמשים שלל פונקציות – הרבה מעבר לשיחות טלפון. בהתאם לכך, בדור הבא ממוקמת תנועת הדאטה כיעד המרכזי שאותה מאפשרת הרשת, בעוד שידורי האודיו נדחקו הצדה.

הדור הרביעי הפך בשנתיים האחרונות לתחליף מלא לשירותי הפס הרחב הנייח. עדות לכך היא העובדה כי יש יותר ויותר ציודי קצה המשמשים כהוט ספוטים סלולריים ודונגלים (מתאמים סלולריים), המגיעים עם יכולות מובנות ונותנים מענה לאוכלוסיות רחבות באזורים שונים עם קצבי העלאה והורדה גבוהים במיוחד.

עוד שינוי הוא בכל הנוגע להעלאת תכנים. עד היום, היעד המרכזי אשר עמד לנגד עיני המפתחים היה להציע מהירויות גלישה גבוהות במיוחד. כך התאפשרה גלישה מהירה (יחסית) לאתרי אינטרנט שונים, צפייה בסרטים ועוד. מהירות העלאת התכנים לא נתפסה כנושא מהותי.

עידן הרשתות החברתיות הוא כנראה האחראי לשינוי. בעידן שבו כולם ממהרים להעלות סטטוסים לפייסבוק, או לפרסם תמונה באינסטגרם מכל מסע לקניון – אנחנו לא מסתפקים בצריכת תקשורת באופן פסיבי. אנחנו רוצים גם לשדר. לצורך כך, נדרשת יכולת העלאת תכנים לרשת הסלולר במהירות הגבוהה האפשרית. מפתחי רשת הדור הרביעי, שהבינו זאת, יצרו תשתית שבאמצעותה יוכלו הגולשים להעלות תכנים במהירות גבוהה. ההשלכות של כך הן כמעט בלתי מוגבלות: כל אדם עם מכשיר סלולרי יוכל לשדר בשידור חי ובאיכות HD לעולם כולו. חדרי חדשות יוכלו לעבור בשידור חי לעדי ראייה שנמצאים בזירת התרחשות מעניינת, ואלה יוכלו לשדר בזמן אמת.

המקרר בשיחה ממתינה

הדור הרביעי צפוי גם לקדם מיזמים ופיתוחים אשר יפרצו את המונח "תקשורת" ויפקיעו אותו מעולם בני האדם. לפי הערכות, הטכנולוגיות החדשות יקדמו את הפיכתם של מוצרים טכנולוגיים פשוטים ל"תקשורתיים". באופן זה, יוכל המקרר "להתקשר" ישירות לסופרמרקט ולבצע הזמנה בכוחות עצמו, הדוד "ידבר" עם הסלולרי ויידע מתי אתם חוזרים לביתכם, וגם הרכב יהפוך לכלי תקשורת שיאפשר טכנולוגיות בידור מתקדמות, קשר ישיר עם המוסך, ובמקרה הצורך גם קשר ישיר עם גורמי חירום. חברות רכב שונות כבר קושרות קשרים עם ספקיות סלולר למטרות אלו בדיוק. יצרנית הרכב הצרפתית רנו חברה לאורנג', וענקית הסלולר האמריקאית AT&T חתמה על הסכמי שותפות עם אאודי ועם טסלה.

רוחב הפס שתאפשר הרשת החדשה יביא גם לשורה של חידושים באופן שבו מתבצעת התקשורת הבסיסית ביותר – בין שני מכשירים ברשת. בעקבות כך צפויה איכות השיחה להשתפר – ולראשונה תתבסס טכנולוגיית השיחה על תקשורת האינטרנט בין המכשירים, ולא להפך. כך יתאפשר שימוש בהמרת הקול לקובצי מולטימדיה אשר המכשירים ישלחו זה לזה – בדומה לטכנולוגיות המוכרות מאתרים דוגמת סקייפ – וישפרו את איכות הקול במהלך השיחה. גם שיחות הווידיאו יזכו לשדרוג משמעותי, ורוחב הפס החדש יאפשר שיחה קולחת וחלקה.


עידן הרשתות החברתיות הכשיר את הקרקע לשינויים | צילום: shutterstock

יישום נוסף יתאפשר הודות לפריסת האנטנות הייחודית של הרשת שתאפשר למכשירים סמוכים "לדבר" ביניהם גם במקרים שבהם הרשת הכללית קרסה. יישום זה יהיה שימושי במיוחד במקרי חירום שבהם הרשתות נוטות לקרוס, אך ניתן להעלות על הדעת גם שימושים רבים יומיומיים יותר. כך למשל, כשקבוצת משתמשים תתרכז במקום מסוים (למשל, מגרש כדורגל), יוכלו המכשירים לשלוח ולקבל מידע גם ללא הסתמכות על הרשת. חישבו, למשל, על האפשרות לשבת במגרש כדורגל ולקבל בשידור חי לנייד גישה לכל מצלמות הווידיאו הפרוסות על הדשא.

"G4 עומד להיות הקישור המרכזי של רכבים אל העולם החיצון", אומר בכיר בענף. "הדור הרביעי נבנה כפס רחב המותאם לתנועה. הטכנולוגיה תוכננה להעברת מידע מיידי בין האתרים השונים, תוך כדי נסיעה במהירויות של עשרות Mbps. המתלווים לנהג יוכלו ליהנות מצריכת וידיאו ב־HD ללא איבוד נתונים או תופעות של Buffer. במקביל, יוכל הנהג ליהנות משירותי התראה אונליין על אופן נהיגתו, מצב הרכב והתנועה בכבישים".

יכולות שכבר יושמו בעולם, כגון broadcast G4, יאפשרו העברת שידורי טלוויזיה למנויים הנמצאים ברכביהם ללא מגבלות של רוחב פס, בדומה לשידורי עידן פלוס. הענן יתפוס חלק משמעותי בעולם הרכבים המחוברים ל־G4. מרבית השירותים יישבו בענן: דיאגנוסטיקה של הרכב, אפליקציות ניווט, שירותי מוזיקה ורשתות חברתיות בין רכבים ועוד. ה־G4 בשירותים אלו זוכה לביטוי משמעותי בשל יכולת ההשהיה הנמוכה המאפשרת אינטראקציה בזמן אמת.

אבל לא הכל ורוד בדור החדש. ברשת ניתן למצוא תלונות על קיצור אורך חיי סוללת המכשיר בעקבות שימוש ברשת המתקדמת. גם פריסת התשתיות שתוביל להצבתם של עוד משדרים ואנטנות מעוררת ויכוח בשאלה האם הקרינה הנפלטת מהווה סיכון בריאותי. עם זאת, מדגישים מומחים, טכנולוגיית הדור הרביעי שנפרסת בעולם בעיקר בתדרי MHz 1800 מספקת כיסוי טוב מאשר רשת דור 3.

כיום יותר מ־90 מדינות ברחבי העולם כבר מפעילות בשטחן את הטכנולוגיות המתקדמות, לרבות לבנון, סרי לנקה והפיליפינים. בשבדיה ובנורבגיה הושקה הטכנולוגיה כבר ב־2009. אז מדוע בישראל צפויה הרשת להגיע רק "בקרוב"? בעוד חלק מחברות הסלולר עסוקות במכרזים לבחירת ספקי תשתיות לדור הרביעי, אורנג' כבר הודיעה בחודש שעבר כי סיימה להניח את התשתיות הדרושות להפעלת הרשת בישראל, כולל פריסה מלאה של הרשת בהרצליה, אשר שימשה כפרויקט אב־טיפוס. כעת, כל שדרוש לחברה כדי להפעיל את הרשת בישראל הוא הקצאת התדרים על ידי המדינה.

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון חודש פברואר של מגזין פורבס ישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.