חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא רק קניות ברשת: כך הפכה תופעת הרווקים בסין לאיום ממשי על המדינה

הקלישאה החבוטה על מיליארד סינים מוכרת לכל, אך רק עתה מסתברים שיעורי הנזק שגרמה ממשלת סין בהגבלה שיצרה על הולדת ילד יחיד למשפחה: עשרות מיליוני גברים רווקים ובודדים. הנתונים שנחשפו, יוצרים לא מעט חשש בקרב הממשלה ולא פחות מכך, בקרב שכנותיה של מדינת "הענפים הבודדים".

בזמן שברחבי העולם מיליוני אנשים מנצלים את חג הרווקים הסיני על מנת לבצע קניות באינטרנט, מעטים יודעים כי החג אשר נחגג לראשונה בשנות ה-90, נועד לעזור לדור ה-Y הסיני להתמודד עם תופעת "הענפים הבודדים". הדימוי בא לתאר את מצבם המשפחתי של גברים רווקים, אשר לא יזכו להתחתן ולהשאיר אחריהם ילדים, ומכאן שהענף המשפחתי שלהם יוותר בודד. מדובר בתופעה הצפויה להתגבר בשנים הבאות, וזאת למרות שבאחרונה ביטלה סין את מדיניות הילד האחד, והודיעה כי לכל זוג יתאפשר להביא לעולם שני ילדים. 

על פי מומחים לדמוגרפיה, כבר בשנת 2020 תתמודד סין עם פער דמוגרפי של 21 מיליון גברים. לפי תחזיות אחרות, בשנת 2035, תחווה המדינה מציאות אשר אף מדינה או תרבות לא חוו במהלך ההיסטוריה האנושית: עודף של 41 מיליון גברים רווקים, בטווח גילאי העשרים והשלושים לחייהם.

400 מיליון הפלות
איש לא צפה את ההשלכות הדמוגרפיות הקשות, כאשר ממשלת סין החלה ליישם את מדיניות הילד האחד ב-1978. הממשל הסיני ראה בכך כורח, וזאת כדי להאט את קצב גידולה של האוכלוסייה. הנתונים מלמדים, שבין השנים 1949-1976, צמחה האוכלוסייה מ-540 מיליון ל-960 מיליון נפש. אך עבור האוכלוסייה הסינית, בה מושרשת התרבות הפטריליניאלית, לפיה הירושה עוברת דרך הצד של האב (ונפוצה בעיקר באזורים הכפריים), תוך מתן אפשרות לבדיקות אולטרה סאונד והפלות, הכתיבה המדיניות החדשה בחירה לזוגות צעירים, בין בנים או בנות.

למרות שלא ניתן למדוד באופן מדויק, כמה לידות נמנעו בעקבות מדיניות הילד האחד, ההשערות נעות סביב מאות מיליונים. מחקר שפורסם בשנת 2010 על ידי מכון המחקר היוקרתי ברוקינגס, הציג נתונים על פיהם בין השנים 1979-2009, נמנעה לידתם של 200 מיליון בני אדם. יש לציין, כי גורמים רשמיים בסין עצמה מעריכים כי המספר כפול, ועומד על 400 מיליון.  

רווקים ובודדים | צילום: פוטוליה

בין אם מדובר ב-200 או 400 מיליון, המדיניות הובילה, שלא במתכוון, למצב דמוגרפי חריג ביותר ביחס שבין מספר הגברים, למספר הנשים במדינה. כיום, הפער בין המינים בקרב גילאי 15 ל-24 שנים עומד על 11%. מה שמדאיג יותר, הוא שהפער מתרחב בקרב האוכלוסייה שבין הגילאים 0-14 שנים, ועומד על 17%. מדובר בפער עצום בקרב דור הילדים, שנולד לאחר יישום ההחלטה (ילידי שנות ה-80 ואילך). לשם השוואה, הממוצע העולמי עומד על יחס של 105 (פער של 5%) בין גברים לנשים בעת הלידה. כמו כן, באזורים בסין, בעיקר אלה הכפריים, הפער אף גבוה יותר.

החברה הסינית הפכה לאלימה יותר, וגררה את תגובת הממשלה

אחת ההשפעות הישירות של עודף גברים רווקים, הינה העלייה בפשיעה. מחקרים רבים מצאו, כי גברים לא נשואים בין קבוצת הגילאים של 24-35, הם בעלי סיכוי גבוה פי כמה לבצע מעשי אלימות. ומכאן, שככל שהחברה מונה יותר גברים רווקים, כך עולה רמת הטסטוסטרון הכללית ועמה רמת האלימות, ההתנהלות האנטי חברתית ורמת הפשיעה.
על פי מחקר מקיף של הכלכלנית לנה אדלונד מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב, ישנו קשר ישיר בין גידול הפשיעה במדינה, לבין הפער ההולך וגדל בין מספר הגברים לנשים באוכלוסייה. במחקרה, העריכה האחרונה, כי ישנו גידול של בין 5%-6% ברמת הפשיעה על כל 1% בגידול הפער הדמוגרפי, ובנוסף טענה, כי מחוזות בסין בהם הפער הדמוגרפי גדול יותר, הם כאלה שרמת הפשיעה בהם עלתה. ב-20 השנים האחרונות, הוכפל שיעור הפשיעה במדינה, ומספר הפרעות הסדר זינק מ-40 אלף בשנת 2001 ל-90 אלף בשנת 2009.

ולמרות זאת, החשש העיקרי שמטריד את שכנותיה, הוא דווקא עלייה בשיעור השוביניזם. מומחים בתחום היחב"ל מאמינים, כי מדינות בהן יש עודף גברים צעירים, נוטות להיות לאומניות יותר, ומיישמות מדיניות חוץ אגרסיבית. רבים באזור חוששים, כי דור הענפים הבודדים יגרום לממשלת סין להנהיג משטר מדכא ולאומי פי כמה. וזאת, לצד המדיניות הזהירה יחסית, אותה מיישמת ההנהגה בשנים האחרונות, בכל הנוגע לתביעות הטריטוריאליות של סין בים סין הדרומי.

רווקים ובודדים

הממשל בסין חושש בעיקר מדבר אחד, והוא תהליך ההזדקנות של דור הענפים הבודדים. מאז 1950 ועד היום, עלתה תוחלת החיים בסין מ-40 ל-75 שנים, אך במקביל לא נעשה שינוי בגיל הפרישה, העומד כרגע על 60 לגברים, ובין 50 ל-55 לנשים. בעוד שכיום רק 15% מהאוכלוסייה נמצאת בגיל הפרישה, ההערכות הן, שבעשורים הקרובים כמעט 40% ממנה יזכו לעבור את גיל 60.

דורות הרווקים, הצפויים להציף את המדינה בעשורים הקרובים, יהוו נטל עתידי על הממשלה, מכיוון שלא יהיו בעלי תא משפחתי אשר יתמוך בהם בערוב ימיהם. בסין, שם הקשר בין הורים לילדים מהווה בסיס מרכזי במרקם החברתי, מדובר במשבר דמוגרפי ואנושי אדיר, הצפוי להתחזק.

הכותב הוא מנהל פרויקטים בחברת הייעוץ Wikistart

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן