חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

להיות האלטרנטיבה לאמזון: המסע העולמי של Rakuten היפנית

מה משותף לחברת המסחר האלקטרוני הגדולה ביותר ביפן ולאלופת ליגת הכדורסל האמריקאית?

החל מהעונה הבאה, שחקני קבוצת ה-NBA גולדן סטייט ווריורז יקדמו את השם Rakuten, כשטלאי קטן בצורת הלוגו של החברה יופיע על גופיות המשחק. מייסדה של Rakuten, המיליארדר הירושי מיקיטני, ערך מסיבת עיתונאים משותפת עם נציגי הגולדן סטייט ביום ה-12 בספטמבר, במתקן האימונים של הווריורז באוקלנד, קליפורניה, בה הם הודיעו על העסקה, שתהיה תקפה למספר שנים. חלק מההסכם כולל מיתוג מחדש של היכל האימון של הווריורז, תחת השם "מתקן הביצועים של Rakuten". מקורות אישרו גם לעיתונאים אחדים כי העסקה תקפה לשלוש שנים וש-Rakuten תזרים לקבוצה 20 מיליון דולר בכל עונה.

הירושי מיקיטני | צילום מסך: יוטיוב

למרות שעל פניו זהו זיווג מאוד בלתי סביר, זהו בדיוק סוג השותפויות שמנכ"ל ומייסד Rakuten, הירושי "מייקי" מיקיטני, מאמין שיהפכו את חברת המסחר המקוון היפנית שלו למותג עולמי שמוכר בכל בית.

"אנחנו רוצים להפוך לאלטרנטיבה היחידה שיש לאמזון", אמר לי מיקיטני.

רמות הפופולאריות של הגולדן סטייט ווריורז הן עצומות באזור מפרץ סן פרנסיסקו, במיוחד לאחר הזכייה באליפות ה-NBA ב-2015 וב-2017.

העסקה עם הווריורז היא עסקת החסות השנייה שמיקיטני חתם בעולם הספורט רק השנה. ביולי הסכימה החברה שלו, שבסיסה בטוקיו, לשלם למועדון הכדורגל הספרדי ברצלונה 65 מיליון דולר בשנה במשך 4 השנים הקרובות, בתמורה לזכות לפרסם את עצמה על החולצות של הקבוצה הלוהטת. "העידן של Rakuten מתחיל היום", הכריז מועדון הכדורגל כשהעסקה נחתמה.

קליי תומפסון מהגולדן סטייט ווריורז עם הלוגו החדש | צילום מסך: יוטיוב

Rakuten נוסדה בשנת 1997 בטוקיו בתור שוק מסחר מקוון, ומאז היא שינתה את פניה והוסיפה שירותים כמו תשלומים במובייל, צפייה ישירה בסרטונים, ספרים אלקטרוניים ועוד. יחד עם זאת, עסקי החברה בתחום המסחר המקוון הם ספינת הדגל שלה, ורבים במדינת האם שלה קוראים לה כבר "האמזון של יפן".

מיקיטני, שפורבס מעריך את שוויו הנקי בכ-7.1 מיליארד דולר, התקבע כבר ממזמן על הדומיננטיות העולמית של Rakuten. ב-2014 החברה רכשה את אפליקציית המסרונים הישראלית Viber בתמורה לכ-900 מיליון דולר ושינתה את שמה ל-Rakuten Viber. במרץ 2015 קנתה החברה גם 11.9% ממניות אפליקציית הנסיעות המשותפות Lyft ב-300 מיליון דולר. מיקיטני יושב כעת בחבר המנהלים של Lyft, למרות שנכון להיום שירותי נסיעות משותפות בכלל אסורים ביפן. "האולימפיאדה שיפן תארח הולכת ומתקרבת ואנחנו נזדקק לשירותי שיתוף נסיעות", אמר מיקיטני בהתייחס למשחקים האולימפיים של שנת 2020 שיערכו בטוקיו.

כוכבי ברצלונה (לפני עזיבת ניימאר) מציגים את הלוגו החדש | צילום מסך: יוטיוב

הרבה לפני הרכישות, בשנת 2010 הטמיע מיקיטני בחברה תכנית בת שנתיים שבמהלכה היא עברה תהליך של "התאנגלות" – כל 7,000 העובדים נדרשו להשיג שליטה ברמה טובה באנגלית, על ידי הפיכתה לשפה הפנימית הרשמית בחברה. הוא הרגיש שהדרך היחידה שבה Rakuten תוכל להפוך לשחקנית צמרת בתעשיית האינטרנט היא לתקשר בשפה של עידן האינטרנט – אנגלית. "כיום, 50% מהמהנדסים והמדענים שלנו ביפן הם לא יפנים", אומר מיקיטני. "ומהמהנדסים החדשים שלנו – 80% אינם יפנים".

למרות הדחיפה הבינלאומית, מיקיטני רואה במהלכים גם יתרונות שיצמחו ליפן עצמה. "כעת כשארצות הברית מאמצת מדיניות מגבילה יותר ביחס להגירה ולהנפקת ויזות למהנדסים, אני חושב שזו הזדמנות מצוינת בשבילנו להעסיקם ביפן", הוא אומר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן