חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

להריח את הפחד: נמצא קשר בין חרדות לתחושת ריחות לא נעימים

חרדה היא תחושה שגורמת לשורה ארוכה של סימפטומים לא נעימים, שרובנו חווינו או נחווה במהלך חיינו: הזעה, דופק מהיר, בטן שמתהפכת – אלה רק כמה מהם. סימפטום ידוע פחות הוא שכאשר אנחנו חרדים, דברים גם מריחים לנו לא טוב.

מחקר חדש בחן זאת על ידי התמקדות בתפקידו של המתח בתהליכים הקורים במוח. שני מעגלים חשמליים במוח שבד"כ אינם "מדברים" אחד עם השני – אחד קשור לחוש הריח שלנו והשני קשור לתהליך העיבוד הרגשי – "חוברים יחדיו" כאשר אנו חווים חרדה או לחץ. התוצאה היא שחוויות מלחיצות הופכות ריחות נייטרליים לרעים.

ראשית ביקשו החוקרים מקבוצה של נבדקים לדרג ריחות שכולם היו נייטרליים. לאחר מכן חוברו למכונת הדמיה מגנטית תפקודית (fMRI) בזמן שצפו בסדרה של דימויים מטרידים, כמו תאונות דרכים וסצנות מלחמה, אשר לוו בכתוביות מטרידות.

לאחר הבדיקה נחשפו הנבדקים לאותה קבוצה של ריחות, והתבקשו לדרג אותם שוב. הפעם, שינו רוב הנבדקים את הדירוג של הריחות, מנייטרליים – לרעים.


צילום: Shutterstock

"לאחר חוויה מלחיצה ריחות ניטרליים הופכים באופן ברור לרעים", מסבירה מובילת המחקר, ון לי, פרופסור לפסיכולוגיה במרכז ויסמן שבאוניברסיטת ויסקונסין. "אנשים שחווים עלייה בחרדה מצביעים על ירידה בנועם הנתפס של ריחות. הריחות הופכים להיות יותר שליליים ככל שהחרדה עולה".

הסריקה שאפשרה לחוקרים לראות בזמן אמת את מה שקורה במוחם של הנבדקים, הצביעה על כך שהחרדה הנגרמת כתוצאה מלחץ בשל צפייה בתמונות המטרידות ומקריאת המסרים הפעילה חיווט בין המעגלים החשמליים של הרגש ושל הריח.

"בתהליך רגיל של עיבוד ריח, מופעלת בדרך כלל רק מערכת ההרחה", אומרת לי. "אבל כאשר אדם הופך חרד, המערכת הרגשית הופכת לחלק מתהליך העיבוד של חוש הריח".
החוקרים חושבים שהאפקט הזה מצטבר לאורך זמן: ככל שאנו חווים יותר חרדה, מתחזקת ההכלאה בין שני המעגלים החשמליים במוח – וכתוצאה מכך יותר ויותר ריחות נייטרליים הופכים לרעים. "מעגל הקסמים" הנוצר כתוצאה מכך הוא שהריחות עצמם עוד מוסיפים לחרדה.

לדברי לי, "אנו נתקלים בחרדה וכתוצאה מכך חווים את העולם בצורה שלילית יותר. הסביבה מריחה רע בהקשר של חרדה. בשל ההשפעות המצטברות, זה עלול להפוך למעגל קסמים, בו מצב רגיש מדרדר לקליני, ומוביל לרמה גבוהה של הפרעות רגשיות".

זה לא המחקר הראשון שבוחן את הקשר בין רגשות לבין חוש הריח. כתבי העת מלאים במחקרים המסבירים מדוע, למשל, אנו חושבים על עונת החגים כשאנחנו מריחים איצטרובלים, או נזכרים במפגשים משפחתיים כאשר אנו מריחים עוגיות נאפות. אבל זהו אחד המחקרים הראשונים הבוחן את התפקיד הספציפי של חרדה ביצירת גשר בין המעגלים החשמליים האלה במוח, מה שעשוי לספק תובנות שתוכלנה אולי לעזור לפסיכולוגים לדעת מעט יותר על חרדות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן