Forbes Israel Logo

לחשוב מחוץ לקופסה: כך מתעתדת "הספינה האנכית הראשונה בעולם" לחולל מהפכה בחקר האוקיינוסים

אם תצאו להפלגה בלב אחד האוקיינוסים בעוד מספר שנים ולפתע תתקלו בכלי שיט מוזר אשר נראה כמו בניין צף על פני המים, אל תרוצו לבדוק האם ייתכן שמחלתם ים גורמת לכם להזיות. במקום זאת נופפו לשלום לאנשי צוות "הספינה האנכית" הראשונה בעולם אשר נבנית בימים אלו, ואשר צפויה להפוך לאחד הפיתוחים המסקרנים והמשמעותיים ביותר בתחום התחבורה הימית – ובמיוחד בחקר הימים והאוקיינוסים ברחבי העולם.

חקר האוקיינוסים נותר עד עצם היום הזה משימה מתסכלת במיוחד עבור המדענים השונים, שכן חרף הפיתוחים הטכנולוגיים המרשימים וסכומי הכסף האדירים המושקעים במאמצים אלו, עדיין על פי ההערכות למעלה מ-90% משטח האוקיינוסים על כדור הארץ טרם נחקר. מדובר, כמובן, בעיקר בעומקים אליהם בני האדם לא מצליחים להגיע, כשגם עומקים סבירים בהרבה (בני כמה מאות מטרים) דורשים משימות מורכבות מבחינה לוגיסטית ויקרות מאוד. כך, גם צוותי מחקר אשר נעזרים בצוללות מתקדמות אינם יכולים לשהות זמן רב מדי בעומק ונדרשים לעלות בחזרה לגובה פני הים אחת למספר שבועות.

"החלק העליון יראה כמו סנפיר כריש ענק". כלי השיט | הדמיה: מתוך אתר החברה

כעת, כאמור, כלי השיט המהפכני שואף לשנות את מצב הדברים הקיים כיום. "הספינה האנכית" עוצבה על ידי המעצב וחוקר הימים הצרפתי ז'אקוס רוגריס, אשר אמנם הגה את הרעיון כבר לפני שנים רבות אך רק כעת הצליח להוציא אותו אל הפועל. בדרך, עבר הרעיון גלגולים אינספור, העיצוב השתנה, הטכנולוגיות התקדמו וכעת, סוף סוף, התחילה העבודה על כליה שיט המסקרן.

מדובר, כאמור, בכלי שיט יצא דופן אשר שונה מכל הספינות אשר הכרנו עד היום. במקום המבנה הרחב והשטוח של הספינות אליהן התרגלנו, הספינה הנוכחית נראית כבניין צף על פני המים – כשחלק משמעותי ממנה ישוט בעומק הים. מעל פני הים, מסביר רוגריס, הספינה עשויה להיראות כמו "סנפיר של כריש ענקי". גובהה של הספינה יגיע לכדי 58 מטרים בסך הכל – מהם 27 מעל ו-31 מטרים מתחת לפני הים.

משימתו העיקרית של הכלי המתקדם, כאמור, היא לסייע לחוקרים ולמדענים בחקר האוקיינוסים ברחבי העולם, ולא להפוך לאטרקציה תיירותית. כלי השיט תוכנן במיוחד בכדי לאפשר לצוות חוקרים מגוון ורחב לפעול במקביל, לאסוף דגימות מן המעמקים, לאחסן אותן בתאים מיוחדים ולערוך סדרת בדיקות. בין היתר הספינה כוללת טכנולוגיה לאיסוף דגימות (לרבות מים, אדמה ובע"ח) מעומקים בני מאות מטרים, מתקנים לשילוח צוללות (מאוישות ואוטומטיות), בריכות אחסון לבע"ח, חדרי ניתוח ומעבדות מתקדמות. בנוסף, מערכת מצלמות וחיישנים מיוחדת תאפשר למדענים לצפות כל העת היישר אל עומק האוקיינוס. מדענים מעריכים כיום כי הטכנולוגיה המתקדמת תאפשר להם לנתח מידע אודות תנאי החיים בעומק אדיר של 6,000 מטר, והכל באופן רציף ולאורך אלפי קילומטרים.

כלי השיט אמנם צפוי לשייט בתוך צבע כחול מרשים, אך מדובר בכלי "ירוק" במיוחד. המעטפת של הספינה עשויה כולה ממתכת בשם Sealium, מעין אלומיניום ממוחזר אשר עובד במיוחד בכדי להגן על הסביבה הימית ולמנוע הצטברות חיידקים אשר עלולים להזיק לבעלי החיים באזור. בנוסף, כלי השיט הענק ינצל את גלי הים, הרוח בקומות העליונות ואנרגיית השמש בכדי לייצר את כל האנרגיה הדרושה להפעלתו ולהפעלת ציוד המעבדות המתקדם.

הדמיה: מתוך אתר החברה

פרויקט הענק, אשר זכה לכינוי "שומר האוקיינוסים" בפי המעורבים, נזקק למימון גבוה במיוחד. עלותו המשוערת של הפרויקט צפויה להסתכם בכ-35 מיליון דולר, אותם גייס רוגריס מכל מי שהסכים לתת. בין היתר הוא גייס סכומים נכבדים מסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) וממגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, כמו גם מקרנות מחקר וסיוע לחקר האוקיינוסים. בנוסף, הוא השיג חסות רשמית מחברת שעוני היוקרה "רולקס". את ההשלמות האחרונות רוגריס גייס באמצעות קמפיין גיוס המונים מוצלח, אשר הביא רבים מחובבי הים בעולם לתרום לפרויקט המסקרן.

אז האם אנו עומדים בפני שינוי רחב בתחום השיט ברחבי העולם? ובכן, לא כדאי להקדים את המאוחר. בניית "הספינה האנכית" צפויה להימשך עוד מספר שנים בטרם תצא להפלגתה הראשונה, ואז יהיה מעניין לבחון כיצד יגיבו המדענים אשר יפליגו על סיפונה. בינתיים נמשיך אנחנו להפליג בספינות בצורתן המוכרת והמאוזנת. את המבנה האנכי נשמור, בינתיים, לבניינים היציבים על פני האדמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.