חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לטבע חוקים משלנו: תוך 250 שנה יצרה פעילות האדם עידן מינרלי חדש

כיום ישנם בין 5,000 ל-7,000 מינרלים מוכרים על פני כדור הארץ, ומדי שנה מתגלים עוד כמה נוספים. מרביתם היו חבויים בתוך סלעים במשך מיליוני שנים, והתגלו רק באתרים ספורים, או בתוך גבישים קטנים, ולכן חוקרי המינרלים מפספסים אותם לא אחת. מאמר חדש שפורסם על ידי חוקרי המינרלים רוברט מ. הייזן, אדוארד ס. גרו, מרקוס ג'. אורילגיירי ורוברט ט. דאונס טוען, למרות כל זאת, שהפעילות האנושית על פני כדור הארץ במהלך 250 השנים האחרונות עוררה עידן חדש בתולדות כדור הארץ, המתאפיין בהיווצרותם של מינרלים חדשים לחלוטין, שלא היו מוכרים קודם לכן.

במיוחד הייזן, מדען חוקר במכון Carnegie במעבדה הגאו-פיזיקלית מוושינגטון, מתעניין בקשר שבין מינרלים ובין האבולוציה של החיים. הוא פרסם בנושא כבר מספר מאמרים וספר, המחלק את ההיסטוריה של כדור הארץ לשש קטגוריות משנה – ששת העידנים הגדולים של היווצרות מינרלים. בתחילה, היו בנמצא רק סלעים ומינרלים מגמטיים על פניו המתקררות של כדור הארץ הצעיר. כשהפעילות הטקטונית החלה בימיו המוקדמים של הכדור, החלו נוצרים גם מינרלים מותמרים (סלעים שעברו טרנספורמציה על ידי לחץ וחום). לאחר היווצרות הימים, גם סלעי משקעים הופיעו.

שכבות-שכבות. המינרלים נוצרים בדרך כלל במשך מיליוני שנים | צילום : Fotolia

מינרלים נוצרים באמצעות שחיקה ובליה כימית של מינרלים וסלעים ותיקים יותר. יחד עם זאת, מרביתם המכריע נוצרו לפני כ-1.3-2.3 מיליארד שנה. בתקופה ההיא פיתחו המיקרואורגניזמים הראשונים שהסתמכו על פוטו-סינתזה את היכולת לפצל בין מים לבין פחמן דו חמצני, וכך שחררו חמצן חופשי ומופרד לתוך הים והאטמוספירה. כשהוא נתקל ביסודות אחרים, החמצן יצר למעלה מ-2,000 סוגי תחמוצות ומינרלים, שהצטרפו ל-2,000 הסוגים שכבר היו קיימים עד אז. האבולוציה של צורות חיים גבוהות יותר, ושל צמחים כמובן, ושל תגובות כימיות חדשות שהם עוררו, הוסיפה עוד מינרלים לרשימה הזו במרוצת מיליוני השנים שחלפו מאז.

הפעילות האנושית מהעת האחרונה האיצה שוב, ובאופן משמעותי, את היווצרותם של מינרלים חדשים; 208 סוגי מינרלים שלא היו קיימים קודם לכן נוצרו רק במהלך 250 השנים האחרונות. בני אדם יכולים ליצור סוגי מינרלים מלאכותיים, כמו אבני חן סינתטיות, סיליקון טהור או סגסוגות מתכת אקזוטיות, אבל בני אדם גם משפיעים על היווצרותם של מינרלים מחוץ למעבדה. רוב המינרלים המודרניים נוצרים כתוצאה של תגובות כימיות בין עולם הטבע ובין התעשייה והתשתיות האנושיות, כמו מכרות, מחצבות, מתחמי תעשייה ומזבלות. אלו האחרונות הן מבטיחות במיוחד, היות שהן מכילות תערובת מורכבת מאוד של פחמן שמקורו בפלסטיק, סיליקון, מתכות מפסולת אלקטרונית וחומצות וכימיקלים שדולפים מתוך בטריות.

בחלוף הזמן, כשבסופו של דבר הן תהיינה מעורבות בפעילות טקטונית ובתנאים מתמירים אחרים, המזבלות תהיינה למעיין תנורים שבתוכם ייווצרו המינרלים החדשים. יתר על כן, לפסולת אנושית נוספת יש את הפוטנציאל להפוך לחלק מהתיעוד הגיאולוגי של כדור הארץ. ה-פלסטיגלומרט (Plastiglomerate) הוא סוג חדש של סלע שנוצר כתוצאה משריפת פסולת פלסטית לאורך חופי הוואי. הפלסטיק הנמס השתלב מחדש עם אבני הלב הקטנות שפזורות על החוף, ויצר תלקיט שכמותו טרם ראינו לאורך ההיסטוריה של כדור הארץ.

האדם חוצב וחופר, זורק ומתיך – ומתכות, מינרלים וחומרים חדשים נוצרים | צילום: Fotolia

מינרלים מסוימים הם נדירים בטבע, אך נפוצים בחומרים מעשה ידי אדם, כמו למשל פורטלנדייט (Portlandite) שמצוי בבטון. רק זהב, כסף ונחושת ניתן למצוא בטבע, "כמתכות טבעיות", ויחד עם זאת בני האדם חילצו במרוצת 2,000 השנים האחרונות כמויות גדולות מאוד של מתכת ממחצבים, זיקקו אותן וייצרו כלי ברונזה, ברזל, פח ואלומיניום. מינרלים חדשים נוצרו כתוצאה מהקורוזיה הכימית של חפצים ישנים וחדשים מסוג זה. קלקונטרונייט (Chalconatronite) הוא מינרל נחושתי נדיר שמייצר גבישים כחולים על פניהם של חפצים עשויי ברונזה מצרית עתיקה (חומר שהוא התכה של נחושת וסוגי מתכות אחרים). אביורייט (Abhurite) היא מינרל שקרוי על שמה של ספינה טרופה ששרידיה נמצאו בסמוך לשארם אבחר (סעודיה) בים האדום. הוא נוצר על פני חפצי ברונזה, לאחר התרכבות בת מאות שנים של המתכת עם המלח שבמי הים. מינרלים מסוימים הם תולדה של פעילות חציבה וכרייה. אנדרסונייט (Andersonite) למשל גורם להיווצרותם של גבישים ירקרקים-צהבהבים על גבי קירותיהם של מכרות מסוימים, כשמחצבי אורניום נחשפים לראשונה, אחרי מיליוני שנים, למים, במהלך חציבת המנהרות במכרה. מנהרות ומכרות הם גם מקומות שבהם מינרלים יכולים להיווצר מהר יותר מאשר במערות טבעיות. מנהרה שנחצבה לאחרונה נוטה לייבש את החלקים התת-קרקעיים, מי התהום שמחלחלים אליה מגיבים לחומרים כמו בטון או שכבות סלע שנחשפו זה עתה, והם שיוצרים מינרלים כמו אפוסמייט (Epsomite) או קרומי תחמוצות והידרוקסידים.

מינרלים אקזוטיים למדי יכולים להיווצר גם משאריותיהם של תהליכים תעשייתיים. פורדייט (Fordite) הוא מינרל נדיר, יש מי שיאמרו אפילו שמדובר בסוג של סלע משקע, שניתן למצוא רק במתקני צביעת רכב ישנים בדטרויט, ונוצר מהתפרקות שכבות של צבעי אמייל מסוימים.

דוגמאות של פורדייט, "מתכת הצבע מדטרויט" | צילום: Deidre Woollard, ויקיפדיה

ההתנהגות האנושית משנה גם את דפוסי התפוצה וההופעה של מינרלים באזורים שונים. יהלומים ואבני חן אחרות שמופיעים באופן טבעי ילכו ויהפכו לאורך הזמן ליותר ויותר נדירים, היות שהם נאגרים על ידי בני האדם בערים, או מוחלפים ביהלומים סינתטיים. הייזן ויתר מחברי המאמר בטוחים שהמינרלים החדשים, תוצרת מעשי ידי האדם, יעידו על השפעתנו על הסביבה גם בעתיד הגיאולוגי הרחוק ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן