Forbes Israel Logo

"לעשות כסף ולשנות את העולם": הארגון שיגייס את המוח הישראלי לסיוע למדינות העולם השלישי

"לעשות כסף, ולשנות את העולם". זה החזון העומד לנגד עיניהם של כ-200 מתכנתים, מעצבים, אנשי עסקים ופעילים בין לאומיים, אשר התכנסו הסופ"ש ליומיים מרוכזים במשרדי גוגל בת"א, בכדי לרכז כוחות (ובעיקר מוחות) ולתכנן מיזמים פורצי דרך – אשר יוכלו לסייע לאוכלוסיות החלשות בעולם. ואולי, על הדרך, גם יכניסו סכומי כסף גדולים. Win win situation.

המפגש נעשה כחלק מפעילותו המשותפת של ארגון IsraelDev, אשר פועל בחסות תכנית פירס לחדשנות ופיתוח בינ"ל ובשיתוף עם קרן Terra. את הארגון מנהלים שלושה צעירים בשנות ה-30 לחייהם, ובהדרכתה של ד"ר עליזה בלמן ענבל מאוניברסיטת ת"א. כבר תקופה ארוכה שהם משקיעים שעות ארוכות בפיתוח קהילה עסקית הכוללת בעיקר יזמים מתחומי המים, החקלאות, הבריאות והחינוך. נכון להיום, חברים בקהילה למעלה מ-800 חברים אשר נפגשים בהרצאות ומפגשים אחת לכמה שבועות.

"מדינת הסטרט-אפ צריכה להחליט לאן פניה" אומרת קיילי טלפרט, ממובילות הפרויקט. אחד מיעדי העל שלהם הוא "לפתוח את העיניים של היזמים בישראל. כיום, המשק הישראלי ברובו מכוון להצלחה בארה"ב. עם כל הבעיות הקיימות במשק האמריקאי, אנחנו מאמינים שזה כיוון מוטעה. אנחנו צריכים לכוון לשווקי הענק המתעוררים ברחבי הגלובוס – באפריקה, באסיה ובאמריקה הלטינית. אלו שווקי ענק עם פוטנציאל כלכלי אדיר, וכמובן שנוכל לנצל את היתרונות הרבים של המשק הישראלי כדי לסייע לאוכלוסיות הנזקקות בעולם".

"לפתוח את העיניים של היזמים בישראל" | צילום: שחף רודברג

לטענת ליאת קרבצ'יק, פעילה נוספת, מספר גורמים מתלכדים יחדיו וגורמים לכך שלמשק הישראלי יש פוטנציאל יוצא דופן בכל הקשור לשווקים אלו. "ראשית חשוב לזכור, שהמשק הישראלי עבר בעצמו תהליך התפתחות מואץ במיוחד – תוך כמה עשורים הפכנו ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת, עם תעשיית היי-טק מהמובילות בעולם. קיים פה ידע רב בכל הקשור לביסוס תשתיות וסיוע למשק מתפתח". בנוסף, תחומים רבים בהם ישראל נחשבת ל"שחקן מוביל" בזירה העולמית, הם בדיוק התחומים להם זקוקה האוכלוסייה באותן מדינות מתפתחות: "אנרגיה זולה, טכנולוגיות מים, חקלאות, בריאות וחינוך – כולם תחומים בהם הידע הישראלי יכול לגרום לשינוי ממשי בעולם". כמובן שגם המיקום משחק תפקיד מרכזי, ובנוסף, בארגון שמים דגש מיוחד על החובה המוסרית: "חלק מהחזון הציוני המקורי של הרצל ובן גוריון היה סיוע למדינות אפריקה. זו חובתנו, כעם שעבר את התהליך וכעת יכול לתרום מיכולותיו ולהציל חיים".

בדיוק לשם כך ארגנו את הכנס אשר מתקיים במהלך סוף השבוע במשרדי חברת גוגל בת"א. למעלה מ-200 פעילים עזבו את עבודותיהם (רובם בחברות היי-טק שונות) למשך יומיים, והתכנסו לצוותי חשיבה מרוכזים לפיתוח טכנולוגיות סלולר ייעודיות אשר יענו על מגוון צרכים. בשלב הראשון הוצגו בפני הקהל שלל אתגרים הדורשים מענה טכנולוגי: "את האתגרים העלו אנשים הפעילים בשטח עצמו" מדגישה טלפרט, "אנחנו מאמינים שהסיוע צריך לענות על צרכים אשר מעלה האוכלוסייה, ולא בהכרח הממשלה העומדת בראש הפירמידה". לשם כך פנו לפעילים בארגוני סיוע בינ"ל, נציגי האוכלוסייה וגורמים נוספים בשטח, בכדי שישלחו להם את האתגרים הדחופים ביותר הזקוקים למענה.

על פניו זה נשמע מעט מצחיק, לפתח טכנולוגיות סלולריות לסיוע לבני אדם הנאבקים בצרכים בסיסיים בהרבה, ובוודאי שלא מחזיקים במכשירי סמארטפון. לדברי קרבצ'יק, "במדינות אלו לחלקים גדולים מהאוכלוסייה אין מחשבים כלל, ורוב התקשורת נעשית באמצעות טלפונים סלולריים. כמובן שלא מדובר בסמארטפונים, אבל כמות הטלפונים ה'טיפשים' בשווקים כמו אפריקה היא עצומה וגדלה בהתמדה". לכן, הכנס מתמקד בפיתוח טכנולוגיות המבוססות בעיקר על אותם טלפונים "טיפשים".

כמות עצומה של טלפונים סלולריים | צילום: רויטרס

לאחר שהוצגו האתגרים השונים, 200 הפעילים התחלקו לכ-15 קבוצות עבודה, וכל קבוצה התמקדה באתגר מסוים בו בחרה. יחדיו הם חשבו שעות ארוכות בכדי להציע את הפיתרון הטוב ביותר לדעתם. קבוצה אחת, לדוגמא, בחרה לנסות ולהציע מענה לאחת הסוגיות הבוערות בהודו כיום: הפחד של הנשים המקומיות המשתמשות בתחבורה ציבורית. לשם כך, תכננו מערכת אליה תוכל כל אישה לשלוח הודעת SMS בה תציין את מסלול נסיעתה המתוכנן. המערכת תדע לעקוב אחר מיקומה של האישה, ואם תזהה חריגה מהמסלול המתוכנן או אם האישה לא תעדכן את המערכת כי הגיעה ליעדה בשלום – זו תעדכן בכך את משפחתה באופן מיידי.

קבוצה אחרת בחרה להתמקד בתחום התפשטות המחלות. לשם כך פיתחו מערכת, בעזרתה יוכל כל רופא לעדכן – באמצעות הודעת SMS פשוטה – על אבחון מחלה מסוימת או על שורת תסמינים בה הבחין. המערכת תוכל להציג בזמן אמת תמונת מצב גיאוגרפית רחבה, בעזרתה יוכלו מומחים להצביע על התפשטות מחלה מסוימת, ואולי אף להצביע על הגורם לה (ריבוי מקרי מחלה בסמוך למקור מים מסוים, לדוגמא). 4 המפתחים הכירו במהלך שירותם הצבאי, וכעת הם מנצלים את הידע שצברו בכדי לפתח טכנולוגיה שתוכל, בעתיד, להציל חיים.

בין שלל המפתחים והיזמים באולם המעוצב, מסתובב גם גרגורי רוקסון, צעיר גנאי, אשר גדל ונולד בעיר הבירה אקרה. רוקסון ושניים מחבריו הקימו את חברת הסטרט אפ mPharma, אשר מפתחת פלטפורמת סלולר מיוחדת, בעזרתה יוכלו השלטונות לייעל את תהליך הפיקוח אחר תרופות ומרשמים הניתנים ברחבי המדינה. עד עתה הם חתמו על הסכם הבנות עם ממשלת זמביה בכדי להתחיל וליישם את הטכנולוגיה במדינה האפריקאית.

רוקסון וחבריו הגיעו לארץ במיוחד בכדי להשתתף בכנס, במטרה ליצור קשרים חדשים עם מתכנתים ויזמים ישראלים אשר ירצו לקחת חלק במיזם המסקרן: "החומר האנושי בישראל נהדר, יש פה אנשים נהדרים ויצירתיים עם ידע רב, וכמובן שאנו זקוקים לעזרה כזאת". גם הוא מצביע על הקרבה הפיזית, האתגרים הדומים והעובדה שישראל הצליחה להפוך ממשק מתפתח למפותח תוך תקופה קצרה כגורמים מרכזיים לשיתוף הפעולה. בנוסף, הוא מסביר כי "ישראל היא אחד המקומות הקדושים בעולם לכולנו. יש באפריקה זיקה דתית חזקה לישראל, זה מרגיש טבעי מאוד שנהיה כל כך קרובים אחד לשני".

"החומר האנושי כאן נהדר" | צילום: שחף רודברג

ב- IsraelDev בהחלט יכולים להיות מרוצים מהכנס הנוכחי. מעל 200 איש הגיעו על חשבון עבודתם או זמנם הפרטי, והקדישו שעות ארוכות של מחשבה כיצד לקדם פתרונות לאתגרים מורכבים בשטח. כעת בארגון מתחילים להתכונן ליעד הבא: תוכנית ההאצה והסיוע (אקסלרטור) הראשונה בארץ המיועדת בלעדית למיזמים המכוונים לשווקים מתפתחים ברחבי העולם. התוכנית תחל לפעול במרץ הקרוב, והמיזם אשר ייבחר יזכה לליווי צמוד של מנחים מקצועיים מהתעשייה וממוסדות אקדמאיים מובילים בעולם, סיור בשטח בכדי להבין את מצב הדברים לעומק, וכמובן במה להציג את המיזם בפני משקיעים שונים, אשר יחפשו גם הם את ההזדמנות להרוויח כסף – ולסייע למיליוני בני אדם.

"האירוע הזה הוא הוכחה לכך שאפשר לשלב טכנולוגיה ופוטנציאל להצלחה כלכלית עם מטרות חיוביות שישפרו את חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם" אמר ד"ר הרולד ויינר, שותף ומייסד קרן ההון סיכון Terra. "אנו נבחן לעומק את המיזמים המעניינים העונים לאתגרים שהצגנו, ונבדוק את האפשרות להכניסם לחממה שלנו ביקנעם. גם יזמים שלא הצליחו להגיע לאירוע מוזמנים תמיד לפנות אלינו. אפשר לעשות כסף וגם להיטיב עם העולם ואנחנו כאן כדי לממש את החזון הזה".

בקומה 26 במגדל אלקטרה בלב ת"א, התנועה בפנים ערה כמעט כמו זו הנשקפת מחלונות הבניין. יזמים, מתכנתים ומעצבים נעים בקבוצות, מתגודדים סביב מחשבים, מתווכחים בקול ושותים בירה. בין אם יצליחו "לעשות כסף ולשנות את העולם" ובין אם לא, קשה שלא להתפעל מהניסיון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.