Forbes Israel Logo

לפאתי מזרח: מעבר כובד המשקל הכלכלי מתחיל להשתקף גם בדירוג האנשים העשירים בעולם

אמנם הפיכתה של יבשת אסיה לכוח כלכלי עולמי מוביל היא הכל חוץ מהפתעה – אך עדיין, כל ציון דרך נוסף מתקבל ברחבי העולם בפיות פעורים ובגבות מורמות. אמנם הכלכלה הסינית רשמה בחודש אוגוסט את אחד המשברים הקשים שידעה בשנים האחרונות והביאה לחשד עולמי כי ציפיות הצמיחה של הכלכלה הגדולה ביבשת (והשנייה בגודלה בעולם) היו מוגזמות, אך הנתונים היבשים עדיין מצביעים על עובדה פשוטה במיוחד: כלכלות יבשת אסיה (בהובלתה של סין, אך ממש לא רק) צפויות להמשיך ולבסס את מעמדן במהלך השנים הקרובות ולהותיר מאחור שחקנים דוגמת יבשת אירופה ובעתיד, אולי, גם את ארה"ב.

צילום: thinkstockphotos

מגדילים נוכחות בפסגה

אותם נתונים משתקפים היטב בכל גרף, דו"ח או דירוג אשר מפורסם כיום, וכעת מגיע תורו של אחד הדירוגים האקסקלוסיביים ביותר ברחבי העולם – דירוג העשירים של מגזין פורבס. הדירוג השנתי, אשר סוקר את הונם של האנשים העשירים ביותר על כדור הארץ, מאפשר הצצה לא רק לחשבונות הבנק העמוסים של אותם מיליארדרים – אלא גם לתנועות ההון על רחבי הגלובוס. השנה, כאמור, בולטת תופעה אחת מעל כל היתר, היא תנועת ההון מזרחה – אל יבשת אסיה.

הנתון הבולט ביותר היה נוכחותם המרשימה של עשירי היבשת בפסגת הדירוג המדובר – ובמיוחד ב-100 המקומות הראשונים, כשבין 100 האנשים העשירים ביותר על כדור הארץ נמצאים 20 תושבי יבשת אסיה. נתון מעניין נוסף הוא חלוקת אותם העשירים בין מדינות היבשת: 6 מתוכם הם אזרחי סין, 5 מגיעים מהונג-קונג, 5 מהודו, 2 מתאילנד ו-2 מיפן. דרום קוריאה, על אף תעשיית הטכנולוגיה המשגשגת בה, לא שלחה אף נציג לפסגת הרשימה.


המתעשרים החדשים

השנה החולפת הייתה שנה טובה לכלכלה העולמית – ושנה מצוינת לעשירי העולם, אשר בגדילו את הונם במהלכה באופן משמעותי. בסך הכל לרשימת המיליארדרים העולמית (אנשים המחזיקים בהון בגובה מיליארד דולר לפחות) התווספו השנה 290 בני אדם – 71 מהם הגיעו מסין. מומחים מעריכים כי גם ההאטה בצמיחה הסינית לא אמורה לפגוע יתר על המידה במגמה זו, וכי גם בשנים הקרובות ימשיך מספרם של המיליארדרים הסינים לצמוח בהדרגה – ולהשאיר מאחור אימפריות כלכליות מסורתיות (במיוחד מדינות אירופה).

הדוגמא הטובה ביותר ל"גל החדש" של המתעשרים הסינים הוא מייסד חברת הענק עליבאבא ג'ק מה, שהוביל השנה את הנפקת החברה שהייתה להנפקה הגדולה ביותר אי פעם. מה אמנם אינו חבר חדש ברשימת העשירים העולמית, אך הוא בהחלט חבר חדש בפסגתו: מאז שנת 2013 זינק הונו של מה בלא פחות מ-20 מיליארד דולר, וממקם אותו כעת במקום ה-33 בדירוג עשירי העולם. מה מייצג היטב את אותם מתעשרים חדשים שכן הוא משלב בין העולם הטכנולוגי (אליו פרצו העשירים הסינים והפכו את המדינה למובילה עולמית) לבין ניצול מיטבי של גודלו האדיר של השוק הסיני.


ארה"ב עדיין בראש – ובפער ניכר

אמנם נראה כי הון רב זולג כעת לכיוון מזרח וכי יותר ויותר מיליארדרים סינים מבססים את מעמדם בפסגת הדירוג, אך מבט מעמיק אל הנתונים מגלה כי דרכה של סין אל עבר הפסגה עדיין ארוכה. מאוד. לפחות בכל הנוגע לדירוג המיליארדרים העולמי, ארה"ב עדיין שולטת במפת הכוח העולמי ביד רמה עם לא פחות מ-541 מיליארדרים אשר חיים בשטחה. בסין, שנמצאת במקום השני, חיים פחות מחצי מכמות המיליארדרים – 223 "בלבד". אך גם סין פתחה פער ניכר מגרמניה שבמקום השלישי, בה חיים 103 מיליארדרים (שוב, פחות מחצי ביחס לסין). במקום הרביעי נמצאת נציגה אסיאתית נוספת בדמותה של הודו עם 90 מיליארדרים החיים בשטחה. במקום החמישי נמצאת רוסיה, עם 88 מיליארדרים.

אז האם המגמה עשויה להמשיך ולהתחזק גם בעתיד הקרוב? החודשים האחרונים היו, כאמור, קשים במיוחד עבור כלכלות יבשת אסיה, וגם המשקיעים ברחבי העולם נוקטים כעת משנה זהירות בכל הנוגע להשקעות במזרח הרחוק. ועדיין, מעמדן של חברות הענק המקומיות נותר יציב; חברות ההשקעות הגדולות במדינות היבשת ממשיכות להשקיע כספים רבים במטרה להמשיך ולעודד את הייצור והפיתוח; ושווקים נוספים (ובמיוחד השוק ההודי, אך לא רק) עדיין עומדים בפני פריצתם הגדולה, מאמינים פרשנים רבים. כל אלו מצביעים על כך שלפחות בשנים הקרובות, אנו צפויים להמשיך ולראות עוד ועוד מיליארדרים בני יבשת אסיה נכנסים לדירוג היוקרתי, ומטפסים גבוה יותר אל עבר הפסגה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.