חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לקראת החלטת הריבית: האם בנק ישראל ירמוז היום על תוכנית הרחבה כמותית?

לאחר בלימה זמנית, הדולר-שקל חידש בשבוע האחרון את המומנטום החיובי ועלה ב-1.7% בסיכום השבועי והוא נושק כעת לרמת המפתח של 3.80 – הרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2013.

היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית החודשית, וצפוי להמשיך בסבב ההפחתות. במחלקת המחקר של FXCM ישראל מעריכים כי הוועדה המוניטרית תוריד את הריבית לחודש נובמבר במדרגה נוספת ל-0.10%-0.15%, "וזאת על רקע האינפלציה הנמוכה והמשך הסיכונים למשק הישראלי".
  
"ואולם", מציינים ב-FXCM "השאלה המרכזית היא האם בנק ישראל יתחיל בהרחבה כמותית. בסופו של דבר, כמו שקרה בבנקים מרכזיים אחרים, הורדת הריבית לרמות אפס מובילה גם להרחבה כמותית, ועל כן אם הבנק אכן יוריד היום את הריבית סביר להניח כי הוא יכריז או לפחות ירמוז על תכנית להרחבה כמותית, מה שכמובן יקנה תוקף נוסף למגמת ההיחלשות של השקל בחודשים הקרובים".


הנגידה, קרנית פלוג. תסתפק בהמשך הורדת הריבית או תבחר בתוכנית הרחבה? | צילום: אריק סולטן

"המניע העיקרי לזינוק של הדולר-שקל כרגע הינו התחזקותו בעולם. לאחר שבועיים שבהן רשם הדולר-אינדקס ירידה שבועית, בשבוע שעבר שוב זינק הביקוש למטבע האמריקני ברמה הגלובלית ומול המטבעות העיקריים (אירו, שטרלינג). חלק מן הסיבות ניתן לתלות בעונת דוחות הרווח הטובה בוול-סטריט, והשיפור בנתוני המקרו, וחלק על רקע הירידה באמון של המשקיעים במדינות המיוצגות על ידי המטבעות המובילים שהזכרנו לעיל, ובמיוחד האירו האירופי".

"העלייה בחוזקו של הדולר האמריקאי מתרחשת במקביל לעלייה בתשואות על האג"ח של ארצות הברית, המבטאת את האמון הגובר של המשקיעים בהתאוששות של כלכלת ארצות הברית, וההערכות כי הבנק הפדרלי יתחיל ב-2015 בהעלאות ריבית. כמו כן, בניגוד לשנים האחרונות, שבהן הדולר היה במגמת ירידה חדה, ניתן לזהות כעת קורלציה חיובית בין הדולר לבין מדדי המניות בוול-סטריט. כעת הדולר מהווה נכס המבטא אופטימיות כלכלית ופיננסית, נכס שנושא פוטנציאל של תשואה, ועל כן כאשר יש אהבת סיכון בשוק, הדולר מתחזק ביחד עם המניות, ויתר הנכסים המסוכנים. זוהי האינדיקציה הגדולה ביותר לשינוי המהותי שחל במגמה של הדולר בחודשים האחרונים".

"האירוע המרכזי השבוע יהיה ישיבת הפד החודשית. על פי ההערכה הרווחת, הבנק אמור לסיים השבוע את תכנית ההרחבה הכמותית ולחדול למעשה מקניית אג"ח. תכנית ההרחבה הכמותית, שבמסגרתה רכש בשנים האחרונים אג"ח בהיקף של טריליונים של דולרים, היתה הגורם העיקרי להחלשת הדולר בשוק החופשי, וסיומה מסמן גם שינוי במגמה של הדולר. כעת, עם תום ההרחבה הכמותית, בשווקים יתחילו לשאול מתי הפד יתחיל בהעלאת ריבית, וייתכן שנקבל לכך רמזים בהודעה של הבנק בפני התקשורת השבוע".

לפי שעה, ולמרות העלייה הממושכת של הדולר-שקל, שכבר נמשכת מתחילת אוגוסט כמעט ללא נסיגות, אין כל סממן טכני שמעיד על עצירה באופק. על כן, היעד המשמעותי הבא יהיה סביבות רמת המחיר של 3.80 או קצת מעליה. אם בנק ישראל אכן יודיע על הרחבה, סביר להניח כי זה לא יהיה היעד הסופי וכי המומנטום כלפי מעלה יימשך. מנגד, אם הספקולציות על הרחבה כמותית יתבדו ייתכן שהספקולנטים יבחרו לעצור ברמה זו ולממש רווחים ונראה תיקון מסוים לאחור".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן