חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לשחק ברופא וחולה: הסימולטור שמאפשר לרופאים להתאמן לקראת ניתוחים מורכבים

"קשה באימונים – קל בקרב" לימדו אותנו בצבא. אך כדי שהאימונים המפרכים אכן ישתלמו בעת הצורך, הם חייבים להיות מתוכננים בקפידה ודומים ככל הניתן לזירת הקרב העתידה לבוא. התפיסה הזו היא שעומדת בבסיס אחד הכלים הטכנולוגיים המרשימים והמפורסמים ביותר בצה"ל – הסימולטורים המוכרים של חיל האוויר, אשר מדמים לטייסים את חוויית הטיסה ומאפשרים להם להתאמן על ביצוע משימות (החל בטיסה פשוטה ועד לקרבות אוויר מורכבים) בבטחה ומבלי לעזוב את הקרקע.

בחברת Surgical Theater הבינו, כי תרגול מוקדם בתנאים המדמים בצורה מיטבית את המציאות עשוי להציל חיים – ולא רק באוויר. החברה יצרה סימולטור מתקדם, המסייע לרופאים לדמות את הנעשה בתוך גוף החולים ולתרגל ולהבין לעומק את המצב הצפוי להם בעת ניתוח מורכב. נוסף לכך, ההדמיה המתקדמת מאפשרת לרופאים להציג לחולים את מצבם המדויק ולהסביר לעומקו את התהליך הרפואי הצפוי להם.

על הרעיון המסקרן, המעורר עניין רב ברחבי העולם, אמונים מוטי אבישר, לשעבר קצין הנדסה בכיר במערך הטכני של חיל האוויר, ואלון גרי, טייס צבאי בעברו ומהנדס תוכנה בהווה. השניים הכירו במהלך שירותם, כשעבדו יחד על סימולטור מתקדם המדמה טיסה במטוס     F-16, בעוד שהחיבור לעולם הרפואה הגיע לגמרי במקרה – בעקבות פגישה בבית קפה בארה"ב בין אבישר לד"ר וואן ר. סלמן, נוירוכירורג בכיר המלמד בבתי הספר האמריקאיים המובילים לרפואה. השאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

את החברה הקימו אבישר (45) וגרי (51) כבר לפני חמש שנים, כשאת השנתיים הראשונות הקדישו לפיתוח המוצר ולהבנה מעמיקה יותר של השוק. הכלי שפיתחו השניים מאפשר כיום לרופאים לדמות באופן תלת ממדי וברמת דיוק גבוהה במיוחד את הנעשה בתוך גופם של חולים בעת ניתוח, בעיקר באזורי המוח ועמוד השדרה, וכן בעת ניתוחי לב וכליות מורכבים הכוללים הסרת גידולים סרטניים. "המערכת מאפשרת לרופא 'להיות' למעשה בתוך גוף החולה באופן וירטואלי ולראות את הגידול מכל מיני זוויות. הרופא יכול ממש לטייל בתוך הווריד, והכל לפי ה-CT וה-MRI של החולה. המנתח יכול כמובן להראות את הממצאים גם לחולה ולבני משפחתו, ואף להתייעץ עם קולגות ומומחים בכל רחבי העולם", מסביר אבישר. "בסופו של דבר, אנחנו מאפשרים לרופא להיות סופרמן, כאשר הוא יכול לראות הכל ומכל זווית. התגובות שאנחנו מקבלים מרגשות. רופאים שואלים אותי: 'איך הצלחנו בלי זה עד עכשיו?'"

הדמייה של Surgical Theater. חזרה גנרלית לניתוח | צילום: UC SF Medical center michael lawtom, MD

המטופלים מרוצים

"חולים, אשר מבינים את הטיפול שלהם ומרגישים מעורבים יותר, הם גם לקוחות מרוצים יותר, והסיכוי שהטיפול ידורג כמוצלח – גבוה. בסופו של דבר, הניקוד הזה מתורגם לכסף", אומר אבישר בהתייחסו לכך שבמסגרת רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה, מתבקשים המטופלים במערכת הבריאות הציבורית בארה"ב לדרג את רמת הטיפול שקיבלו. "אנחנו מתעניינים בחוויה החיובית הן לרופאים והן לחולים, ורוצים להוביל את השוק של Virtual Reality בתחום הרפואה".

החברה עובדת כיום עם כמה מבתי החולים הגדולים בארה"ב, ובקרוב תיכנס גם לשוק האירופי, כאשר המערכות שפיתחה יותקנו בבית החולים BESTA באיטליה, הנחשב לאחד מהגדולים ביבשת. המשקיעה העיקרית היא חברת HTC הסינית, אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם (המוכרת יותר משוק הסלולר), ומעוניינת להפוך למובילת שוק המציאות המדומה בעולם. במחזור הגיוס הראשון שהסתיים לפני מספר חודשים גייסה החברה 9.2 מיליון שקל, ובתחילת 2016 יחל סבב הגיוס השני.

"אנחנו מאוד מתרגשים ומחוברים למשימה שלנו – לקחת את הידע הקשור לבניית סימולטורים לכלי מלחמה, ולהשתמש בו לריפוי אנשים בכל העולם, ללא הבדל של דת, גזע או מין. כישראלים וכיוצאי חיל אוויר, אנחנו שמחים שהצלחנו להביא את הטכנולוגיה הזו למקומות רבים בעולם, וזה שווה יותר מכסף. זו מורשת שילדינו יוכלו להתגאות בה", מסכם אבישר.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר של פורבס ישראל כחלק מפרויקט "המתאזרחים" – הסטארט-אפים שהחלו את דרכם כטכנולוגיות צבאיות

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן