Forbes Israel Logo

מבאפט לבלומברג: 25 הפילנתרופים הנדיבים ביותר באמריקה

התורמים הנדיבים ביותר בארה"ב נפרדו ב-5 שנים מ-52 מיליארד דולר • מחינוך ועד למחקר מדעי והפחתת עוני - הם תרמו לכל תחום • בתחתית הרשימה - מארק צוקרברג

נושא אי השוויון בהכנסות נמצא במרכז הבמה בדאבוס שבשווייץ, כאשר מנהיגי הממשלה, מנהלי התאגידים ולמעלה ממאה מיליארדרים, כולל מייקל דל, ג'ורג' סורוס וריי דליו, נפגשים בעיירת הסקי למפגש השנתי החמישים בעולם של הפורום הכלכלי. 

בשנים האחרונות כמה מהעשירים בעולם הגדילו את גובה תרומתם, אך רבים מגבילים את קרנותיהם ולא נותנים מענקים לעמותות. במקרים רבים אלה מוציאים רק 5% מהנכסים שלהם בשנה. כדי לעקוב אחר מי מהעשירים בעולם הכניס את מירב הכסף לידיהם של מלכ"רים – ולא אל קרנות הצדקה שלהם – פורבס שיתף פעולה עם SHOOK Research מבוקה-רטון, פלורידה, כדי להרכיב נתונים על התורמים הגדולים באמריקה משנת 2014 ועד 2018.

סורוס. תרם כמעט 40% מההון שלו. צילום: shutterstock

במקום לספור כסף ששועבד – אך לא נמסר – או נכסים שנתרמו לצדקה כמו קרנות יעוץ שעברו לתורמים או קרנות שמטפטפות לאט לאט מענקים, פורבס  ספר דולרים שהגיעו ישירות למוטבים.

מרבית התורמים הגדולים ביותר שנמדדו בדרך זו הם מהעשירים במדינה; 21 מתוך 25 הם מיליארדרים (כולל אחד שנפטר בשנת 2018), בעוד שתיים נוספות הן משפחות של מיליארדר. בוגר ברקשייר הת'אווי, וורן באפט, היה התורם המצטיין בכל חמש השנים, ונפרד מ-14.7 מיליארד דולר מהונו, כאשר עיקר הסכום הועבר לגורמים שנבחרו על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס, דרכם הוא תורם. הזוג נמצא ממש אחריו כפילנתרופים הנדיבים השניים באמריקה, עם הערכה של 9.9 מיליארד דולר בתרומות לאורך חמש השנים; יחד, שלישיית הכוח מתמקדת בעוני וביוזמות פיתוח כמו מיגור נגיף הפוליו וטיפול באיידס.

במקום האחרון נמצא מנכ"ל קרנות הגידור ג'ורג' סורוס, התומך במגוון יוזמות לדמוקרטיה וזכויות אדם, עם מענקים של 3.1 מיליארד דולר. גם מייקל בלומברג, מלא התקווה לנשיאות, נמצא בחמשת המובילים, לאחר שתרם 3 מיליארד דולר מהונו כדי לסייע בסגירת מפעלי פחם, במאבק במגיפה האופיואידית ולתוכנית להפחתת השמנת יתר.

באופן קולקטיבי, 25 התורמים המובילים תרמו 51.6 מיליארד דולר לעמותות בין השנים 2014-2018 (השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים מקיפים), ותמכו בכל דבר, החל מרפורמה במשפט פלילי וחינוך ועד למחקר מדעי והפחתת עוני. כמובן, אחת הסיבות לכך שהאנשים הסופר-עשירים חולשים על הדרגות הללו היא שלתרום מיליארד דולר עבור מישהו ששווה יותר מ-50 מיליארד דולר זה לא עניין כה גדול. מסיבה זו כללנו גם את התרומה שלהם כאחוז מהערך הנקי שלהם.

באותה מידה, אף אחד לא היה נדיב יותר מצ'אק פיני, מייסד דיוטי פרי שופרס, המיליארדר לשעבר שהתחייב לתרום כל כך הרבה עד שלבסוף נפטר כשהוא כמעט חסר כל. אבל הוא די עמד ביעד הזה – הוא חילק בחמש השנים האחרונות 1.6 מיליארד דולר, ויותר מ-8 מיליארד דולר בסך הכל. בצד ההפוך, מארק צוקרברג של פייסבוק ואשתו פריסילה צ'אן העניקו עד כה רק 1.2% מהשווי המוערך שלהם לעמותות.

הנה החמישייה הראשונה:

1 | וורן באפט

תרומה בין 2014 ל-2018: 14.7 מיליארד דולר

שווי מוערך: 91 מיליארד דולר

אחוז מהשווי: 17.3%

אגדת ההשקעות חילק 34 מיליארד דולר ממניות ברקשייר הת'אווי שלו מאז 2006 – חלק גדול מכך לקרן ביל ומלינדה גייטס – חבריו הוותיקים שעובדים עם יוזמות עוני ובריאות במדינות מתפתחות. הוא תומך גם בחינוך, בצדק חברתי ובזכויות נשים באמצעות קרנות המנוהלות על ידי ילדיו.

2 | ביל ומלינדה גייטס

תרומה בין 2014 ל-2018: 9.9 מיליארד דולר

שווי מוערך: 109.6 מיליארד דולר

אחוז מהשווי: 9%

הזוג מנהל את קרן הצדקה הפרטית הגדולה בעולם, עם נכסים של 46.8 מיליארד דולר. הקרן, שבסיסה בסיאטל, מתמקדת במלחמה בעוני העולמי, בפיתוח כלכלי, בבריאות ובחינוך, והיא הוציאה מענקים על סך 50.1 מיליארד דולר מאז הקמתה בשנת 1994. היוזמות העיקריות של הקרן כוללות הבאת שירותי אמצעי מניעה ל-120 מיליון נשים נוספות באזור המדינות העניות ביותר, ומניעת 264 מיליון מחלות באמצעות חיסונים וכן מיגור נגיף הפוליו, הכל עד לסוף 2020.

3 | ג'ורג' סורוס

תרומה בין 2014 ל-2018: 3.1 מיליארד דולר

שווי מוערך: 8.3 מיליארד דולר

אחוז מהשווי: 37.4%

היליד ההונגרי מפקחים על קרנות החברה הפתוחה, רשת המונה למעלה מ-20 קרנות אזוריות ולאומיות במזרח אירופה ומחוצה לה. הסיבות שהיא תומכת בהן כוללות זכויות בוחרים ומימון קמפיין, רפורמה בצדק פלילי, חופש תקשורת ויוזמות לזכויות אדם.

4 | מייקל בלומברג

תרומה בין 2014 ל-2018: 3 מיליארד דולר

שווי מוערך: 59.5 מיליארד דולר

אחוז מהשווי: 5%

ראש העיר לשעבר של ניו יורק והמועמד לנשיאות הנוכחי פעיל במיוחד בנושאי נשיאת כלי נשק, בריאות הציבור ושינוי אקלים; האחרון כלל מאמץ לסגירת מפעלים העובדים על פחם בארה"ב. הקרן שלו, בלומברג פילנתרופיס, הוציאה יותר ממיליארד דולר בכדי לרסן את השימוש בטבק בעשור האחרון. בשנת 2018 הודיע בלומברג גם על משכון של 1.8 מיליארד דולר לאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

5 | משפחת וולטון

תרומה בין 2014 ל-2018: 2.3 מיליארד דולר

שווי מוערך: 181.4 מיליארד דולר

אחוז מהשווי: 1.3%

החל ממייסדי וולמארט סם וולטון ואשתו הלן, הקרן המשפחתית וולטון מנוהלת כיום על ידי בני הדור השני והשלישי: אליס, רוב ולוקאס וולטון. משנת 2014 ועד 2018 השקיעה הקרן קרוב למיליארד דולר לחינוך K-12. היא תומכת בבתי ספר, מסייעת במימון בתי ספר אוטונומיים במחוזות עם בתי ספר ציבוריים מסורתיים בלבד, ומגבה מודלים חדשים של חינוך ובדיקות. הקרן, שמבוססת בארקנסו, הוציאה 441 מיליון דולר גם על יוזמות סביבתיות, כאשר עיקר חלקן עבר לשימור האוקיאנוס והנהרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.