Forbes Israel Logo

מבקר המדינה: ביהודה ושומרון קיימת מציאות קשה ומתמשכת של אי-אכיפת החוק

"ביהודה ושומרון קיימת מציאות קשה ומתמשכת בתחום אכיפת החוק ושל 'איש הישר בעיניו יעשה'" – כך התריע היום (ד') מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, לנוכח הממצאים החמורים שעלו בביקורת על אכיפת החוק באיו"ש.

שפירא הזהיר שהליקויים הקשים באכיפה נמצאו בעיקר בתחומי התכנון והבנייה, המים והתעבורה. "מדובר בכשל רב מערכתי ועל השרים הנוגעים בדבר לתת עליו את הדעת בהקדם", הדגיש המבקר.

בביקורת נחשף, כי בחלק ממבצעי האכיפה שביצעו כוחות צה"ל בשנים 2011-2008 באיו"ש לא רשמו חיילי הכוחות את הפרטים של הפועלים הפלסטינים שנתפסו בחשד לעבירה של שהייה בלתי חוקית בתחומי יישובים ישראלים, וכן לא נרשמו פרטי מעסיקיהם הישראלים. "עקב כך, למרות הסיכון הבטחוני הנובע מהעסקת עובדים פלסטינים שלא כדין, אין ביכולת המינהל האזרחי לפעול נגד אותם מעסיקים ישראלים", נקבע בדו"ח.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

מחדל חמור נחשף גם בביקורת אודות אכיפת החוק נגד עברייני תנועה פלסטיניים. "החל משנת 2008 הפסיקה התביעה הצבאית באיו"ש – ללא תיאום עם המשטרה – לנהל את התביעה בתיקי תעבורה של נהגים פלסטינים, למעט בתיקים של תאונות דרכים קטלניות ו'פגע וברח'.

מאז לא קבעו המשטרה והפרקליטות הצבאית נהלים המסדירים אל חלוקת העבודה ביניהם בתחומי הטיפול בתיקי תעבורה של נהגים פלסטינים", כתב מבקר המדינה והזהיר: "במצב הקיים, תיקי חקירות רבים של תאונות דרכים בהן היו מעורבים ישראלים ופלסטינים ושכללו המלצה של המשטרה להעמיד לדין את הנהג הפלסטיני – לא טופלו במשך זמן רב והמשטרה סגרה אותם מחמת התיישנות".


"המצב הוא של 'איש הישר בעיניו יעשה'". בנייה בהתנחלות | צילום: מרק ישראל סלם

ליקויים מהותיים נחשפו גם באכיפה פלילית של עבירות בנייה ביו"ש. "המשטרה ויחידת הפיקוח במינהל האזרחי מסרבות לטפל במישור הפלילי בעבירות של תכנון ובנייה באיו"ש ולפעול נגד עבריינים ישראלים ופלסטינים בתחום זה, בטענה שהנושא אינו באחריותם", כתב המבקר והתריע: "משמעות הדברים היא, כי אין באיו"ש גוף המופקד על חקירת עבירות של תכנון ובנייה במישור הפלילי. הדבר תורם להנצחת המצב הקיים של 'איש הישר בעיניו יעשה'".

כמו כן, נחשפו בדו"ח ליקויים באכיפת דיני המים, המנציחים לטענת מחברי הדו"ח את התופעה המתמשת של גניבות מים וקידוחי מים בלתי חוקיים במימדים גדולים.

עוד נטען, כי הולכת ומחמירה התופעה של העברת תוצרת חקלאית ממקומות פלסטינים לבתי אריזה ישראלים באיו"ש, תוך הימנעות מעמידה בכללים הנוגעים לטיפול בתוצרת שאינה ישראלית, תופעה אותה מכנה המבקר כ"הלבנת סחורות".

בדו"ח נמתחה ביקורת גם על משרד הבריאות, שאינו בודק הימצאותם של שאריות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית בנקודות השיווק המצויות בתחומי היישובים הישראלים באיו"ש.

המבקר התריע גם שאימון הכוחות באוגדת איו"ש, הממונה על שמירת הסדר, אינו כולל תכנית הכשרה סדורה ומלאה המתייחסת לתחומים השונים של אכיפת החוק. בביקורת נחשפו מקרים בהם חיילי צה"ל שהגיעו לזירת האירוע לפני הגעת המשטרה לא העבירו פריטים שנתפסו על ידים לידי השוטרים לצורך המשך החקירה. "התנהלות זו פוגעת בחקירת האירועים ובהליך הפלילי שיש לנהל נגד עבריינים", מסכם מבקר המדינה.

בנוסף, בדו"ח המבקר נטען כי קיימים ליקויים חמורים בפעילות היחידה הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש באזור יהודה ושומרון. "הממונה לא החתים על חוזי חכירה את המתיישבים המתגוררים ביישובים שהקימה באיו"ש החטיבה להתיישבות מאז הקמתם של יישובים אלה ואף לא גבה מהם דמי חכירה", התריע מבקר המדינה וקבע: "אי החתמת חוזי חכירה ואי גביית דמי החכירה חמורים במיוחד".

יתרה מכך, המבקר קבע כי לא נגבו דמי שימוש עבור אדמות המשמשות חקלאים ישראלים בבקעת הירדן ולא נעשה פיקוח שהשימוש במקרקעין הוא לצורכי חקלאות.

בדו"ח נטען עוד כי קיימים מחדלים בגביית דמי חכירה והחכרת קרקעות באזורי תעשייה, בטיפול בנכסים נטושים ושיקום מחצבות באיו"ש. "בביקורת עלו ממצאים, חלקם חמורים, על ניהול כושל של אדמות מדינה ואדמות נטושות באיו"ש, שעליהן מופקד הממונה. ממצאי הדו"ח בדבר היעדר אכיפה מתמשכת בתחומים של ניהול מקרקעין משמעותם פגיעה בשלטון החוק, והם אף מעלים חשש לפגיעה בדין הבינלאומי", הזהיר מבקר המדינה, והמליץ שהיועץ המשפטי לממשלה יפעל בנחרצות לתיקון הליקויים שנחשפו בביקורת.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.