חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מדוע המערב חושש מסנקציות כלכליות, וכיצד קשורים המקרה הרוסי והמקרה האיראני?

בבריטניה התלקח באחרונה דיון ציבורי לוהט סביב התלות של לונדון בכספם של האוליגרכים הרוסיים: כיצד הפכה מערכת הבנקאות האנגלית למכורה לפיקדונותיהם וכיצד היא תורמת לריכוך הסנקציות אותן מנסה להשית המערב על רוסיה.

התלות הגרמנית באספקת הדלק הרוסית למעשה משתקפת בצורה מקבילה גם במערכת הפיננסית באנגליה, התלויה במיליארדרים ממוסקבה. התוצאה הבלתי נמנעת היא טיפול רך יחסית של המערב בבעיה האוקראינית וזהירות רבה יותר בהחרמת הקרמלין.

במהלך המלחמה הקרה הכלכלות של המזרח והמערב לא היו כה קשורות אחת לשנייה. וושינגטון הייתה יכולה לייצר תגובה קשה ומהירה יחד עם בנות בריתה באירופה נגד מדינות ברית ורשה. בימים ההם זה תמיד היה מכאיב למזרח יותר מאשר למערב מכיוון שהוא היה תלוי במטבע החוץ. אך היום המערכת הכלכלית המערבית כה מעורבת בהתנהלות הפיננסית של המזרח כמו גם של מדינות כמו איראן וסוריה עד כי הפעלת סנקציות כבר אינה מעשה כה פשוט הפוגע בצורה סלקטיבית רב בצד הנענש.


פוטין. בינתיים יש לו סיבות טובות לחייך | צילום: רויטרס

כמו במקרה הרוסי, גם במקרה של מדינות "בעייתיות" במזרח התיכון, קיימת מעורבותה של המערכת הבנקאות האמריקאית. הציר הפיננסי של איראן-סוריה-חיזבאללה, מקושר באופן עמוק לא רק לקרמלין, אלא גם לגופים כלכליים במערב. האם תהיתם פעם כיצד מצליחות סוריה ואיראן להחזיק עצמן כלכלית למרות הסנקציות הבין לאומיות השונות? צריך רק להזכיר את HSBC ואת הבנק הלבנוני-קנדי כדי להבהיר את התמונה. האחרון נאלץ לשלם קנס של 102 מיליון דולר על מעורבותו בהלבנת כספי חיזבאללה, ובאשר לבנק HSBC – כולם כבר מכירים את סכום העתק של 1.9 מיליארד דולר שהוא נאלץ לשלם בסוף 2012 כקנס על הלבנת כספים עבור איראן, לוב, סודן, קובה ומדינות אחרות.

המרכז של הלבנות הכספים האלה הוא לבנון. לכמה בנקים לבנונים יש הסכמים ישירים עם סוריה, כך שהם יכולים להעביר נכסים מבלי להסב את תשומת ליבה של מערכת ה-SEC האמריקאית. זה כמו להעביר כספים בין סניפים. אך אילו כספים בדיוק מועברים? חיזבאללה נהנה משימוש חופשי בנמלים בלבנון באמצעותם הוא מנהל עם העולם את סחר הסמים שלו. מקור נוסף לכספים הם תעלולי הנפט שמבצעת איראן בשותפות עם עיראק: נפט איראני נמכר כאילו היה נפט עיראקי אך ההכנסות מגיעות לאיראן. כל הכספים האלה מתגלגלים בסופו של דבר לדולרים באמצעות המערכת הבנקאית הלבנונית.


הבנק הלבנוני קנדי בבירות. כלי מרכזי להלבנת כספי חיזבאללה | צילום: רויטרס

זה לא שארה"ב לא מודעת לכל אלה, אז מדוע נתיב ההלבנה הזה הפוגע בסנקציות על איראן לא נחסם? מסיבות דומות לאלו שבגינן לונדון מסרבת להתנתק מכספי האוליגרכים – הסכומים פשוט גדולים מדי על מנת להיזרק וחסימת הזרימה, עשויה לסכן את המערכת הבנקאית בשל עונשים רבים מדי ויותר מידי שליטה בירוקרטית. מה שניתן ללמוד מהסיפור של המזרח התיכון הוא, שקשה להאמין כי נראה בקרוב סנקציות קשות באמת על מוסקבה. המערב יסתפק בשלב זה בהקפאת נכסים לבודדים, שלילת אשרות כניסה והחרמה הצהרתית של רוסיה מגופים כמו ה-G8, אך תידרש הדרדרות משמעותית הרבה יותר מסיפוח קרים על מנת שאלו יהפכו לצעדים כואבים באמת – לרוסיה, כמו גם למערכת הבנקאות במערב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן