Forbes Israel Logo

מדוע ירידת ערכו של הרובל היא בשורה טובה למשק הרוסי?

כשרוב האמריקאים שומעים על מטבע חלש, האינסטינקט הראשוני שלהם הוא להילחץ. הציבור כמעט תמיד מניח שמטבע חזק עדיף על חלש. זה נראה בצורה הברורה ביותר לפני בחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר שני המועמדים מצהירים על מחויבותם לדולר חזק. הרעיון של בנק מרכזי שבאופן יזום מקדם מדיניות להורדת ערך המטבע נשמע עבור הציבור במדינות מפותחות רבות כהזוי.

אך כפי שאנו רואים במקרה של השקל החזק אצלנו, התשובה לשאלה האם מטבע חזק הוא טוב או רע לכלכלה, תלויה בסיטואציה. ישנם זמנים, שבהם מטבע חלש יכול להיות תמריץ משמעותי לכלכלה. כך למשל היה בפולין במהלך שנות המשבר הכלכלי, וכך קורה כעת ביפן תחת המשטר הפיננסי השל ראש הממשלה אבה. למעשה, לעיתים האופציה של מטבע חלש כה קורצת עד כי מתפתחת תחרות על ערכו הנמוך בין מדינות – תופעה המכונה מלחמת מטבעות. יחד עם זאת, בזמנים ומצבים אחרים, ישנו יתרון דווקא למטבע חזק שיכול לעודד הוצאת צרכנים.

ברוסיה, כפי שזה נראה מתקיימים כעת התנאים לתמיכה מהורדת ערך הרובל, שאכן נחלש במהלך 2013 ועם תחילת 2014.

הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים מספק מידע שימושי על שורה של שערי חליפין אפקטיביים מול מטבעות המדינות איתן מתנהל רוב המסחר של אותה מדינה. כפי שניתן לראות, בהשוואה למטבעות אחרים באזור, הרובל הרוסי התחזק בקצב מהיר במהלך שנות השגשוג, ונשאר חזק גם לאחר התפוצות הבועה.


בשחור: ערך הרובל מול מטבעות מדינות נוספות באזור

חשוב לציין ששער החליפין האפקטיבי משוקלל המסחר של הרובל, גבוה היום מרמתו בשיא הפיק של 2008. זאת לעומת הרושם שמתקבל אם בוחנים את ערך הרובל מול היורו או הדולר. הירידה המעשית בערכו של הרובל הושתקה לחלוטין ולפי הגרף נראה כי ערכו חזק מספיק בכדי לספוג ירידה מסוימת, מבלי שיגרם אסון.

למה מטבע חלש יעזור לרוסיה? באופן חלקי, זה יפעל כתמריץ לשוק במקומי, כאשר הסחורות המיובאות יהפכו ליקרות יותר לעומת התוצרת המקומית. העידוד לייצוא גם יאפשר לרוסיה לשמור על מאזנה הכספי ולצבור רזרבות לעתות משבר.


רובל נמוך יאפשר לרוסיה להימנע מאפקט "המחלה ההולנדית" ולרצף את דרכה לעבר כלכלה מגוונת שתציב אותה במקום בטוח הרבה יותר לקראת היום בו משאבי הטבע יחדלו לספק את התפוקה הכלכלית ממנה נהנית רוסיה כיום. במדינות הסובלות מהמחלה ההולנדית, ערך המטבע המקומי עולה מאוד עקב יצוא של משאבי טבע, דבר המלווה בירידה בייצור ובייצוא של ענפי תעשייה שונים בשל ירידה בכושר התחרות שלהם. זה תמיד קשה לעבור ממודל כלכלי המבוסס על משאבי טבע, למודל מגוון יותר, אך זה כמעט בלתי אפשרי לעשות זאת עם מטבע שערכו מנופח.


קידוח נפט רוסי. המדינה שואפת כעת לדיוון הכלכלה | צילום: רויטרס  

רובל חלש הוא לא תרופת קסם כמובן והוא כשלעצמו לא יוכל לתקן את בעיותיה הכלכליות העצומות של רוסיה, אך במקום לראות בירידת הרובל כמתכון בלתי נמנע לקטסטרופה, יש לראות אותה כמהלך שקול של מתווי המדיניות הרוסית. פעולות נוספות יצטרכו להתבצע בכדי לטפל בפגמים המבניים של העסקים במדינה, אך המסלול הנוכחי של המטבע הוא בשורה טובה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.