Forbes Israel Logo

מדוע מתמקדים היצרנים הסינים בזייפנות במקום בחדשנות?

הסינים טובים בלזייף הכל. בין אם מדובר בתיקי מעצבים מערביים, מכשירים חשמליים או תוכנות מחשב, אם מישהו המציא את זה, הסינים כבר ידאגו להעתיק ממנו. אך נשאלת השאלה מדוע דווקא בכלכלה כה מפותחת לא ניכרת כלל השקעה בחדשנות ויזמות. הסיבה, לטענת טים דוקטורוף, מחבר הספר, "מה שסינים רוצים" היא תרבותית. לדבריו, הסינים רואים בזיוף מוצרים, "יזמות לכל דבר".

לדברי דוקטורוף, ההבדל המהותי בין תפישת החירות הסינית לזו המערבית היא שעוצרת את החדשנות בכלכלתה. "בניגוד לארה"ב", הוא מסביר, "מערכת המשפט הסינית לא מקבלת את זכותם של היזמים על יצירתם ולכן הם גם אינם מכבדים את זכויות היוצרים של אחרים".

הסינים מעדיפים את הזול על פני המקורי | צילום: רויטרס

תפיסה זו של זכויות יוצרים מהווה מאז ומתמיד בעיה עבור יזמי הטכנולוגיה הסינים, כמו גם עבור החברות הזרות הפועלות בשטחה. עד שלא תשתנה התפיסה התרבותית בסין לגבי הפרת זכויות יוצרים, והמדינה לא תהפוך את הנושא לאינטרס כלכלי מובהק ותבין שהוא עלול להוות סכנה לצמיחת המשק, דבר לא ישתנה והשווקים המקומיים ימשיכו להיות מוצפים במוצרים מזוייפים.

בנוסף, בדומה למדינות רבות אחרות, רבים מהתושבים הסינים מעדיפים לרכוש מוצרים מזוייפים משום שהם זולים יותר. הדבר ניכר מאוד בענף המחשבים, שם כל לקוח מעדיף להתשמש בתוכנות מועתקות לא חוקיות. יתרה מכך, גם מוכרי המחשבים בסין מעדיפים למכור מחשב עם תוכנות מזוייפות משום שכך הם יכולים להוזיל את מחירי המוצרים ולהגדיל את מחזורי המכירות.

לדברי קווי קינג, מנהל עסקי הווינדוס של מיקרוסופט בסין, "ייקח עוד הרבה זמן לבנות מחדש את התפיסה התרבותית לגבי יצירה מקורית בסין". אולם, מחקרים שנעשו לאחרונה מראים שחל שינוי ראשוני בתפיסה זו וכי חלק מהאוכלוסיה בסין מבין מדוע יש להעדיף סחורה מקורית על פני מוצרים מועתקים. אך כרגע מדובר בחלק קטן בלבד והדרך להשרשת הדבר בתרבות הצרכנית הסינית עוד ארוכה.

ממשלת סין מודעת לעובדה שהיא אינה יכולה להצדיק מבחינה משפטית את פעילות הזיוף הענפה שנעשית תחת שליטתה בפני ארגון הסחר העולמי. אולם נדמה כי במצב העניינים הנוכחי, אין באפשרותה, או אולי אפילו ברצונה לגשת לטפל בנושא זה.

העמדה של הממשל הסיני בנוגע לתעשייה הפיראטית מתאימה למשפט "לא נשאל, ואל תספר". למרות שהצנזורה של הממשלה הקומוניסטית נתפסת בעיני העין המערבית כקשוחה מאוד והציפייה היא שהשלטון יאסור בתוקף כל מה שמסכן את ההרמוניה השוררת במדינה, המצב בפועל הוא דווקא ההיפך הגמור. תקליטורי משחק מזוייפים נמכרים בכל פינה, תעשיית הסרטים המזוייפים מתנהלת ממש מתחת לאפה של הממשלהבאין מפריע ואתרי האינטרנט הסינים עמוסים בתכנים פורנוגרפים אסורים לכאורה.

אך בעוד שלמתבוננים מבחוץ מדיניות זו נראית די צבועה, בפועל מדובר בדרך הטובה והיעילה ביותר שבה הממשלה יכולה להתנהל במקרה זה, שכן, היכולת להעלים עין ולתת לאזרחים תחושה מזוייפת של חופש היא בדיוק מה ששומר על כוחה של המפלגה הקומוניסטית היסנית לאורך כל השנים. לטענת דוקטורוף, כל עוד הממשלה הסינית תשמור את צינורות ה"חופש" הללו צרים ומנותרים, הסדר במדינה יישמר והכלכלה תמשיך לצמוח, גם ללא יזמות וחדשנות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן