חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מהו באג 512K שמאיים על רשת האינטרנט, והאם אכן כדאי לחשוש מפניו?

לפני 14 שנים, היה העולם כולו כמרקחה לקראת ״באג אלפיים״ או ה-Y2K Bug. רואי השחורות ניבאו קריסה מוחלטת של רשת האינטרנט, במהלך אשר יסכן מטוסים בתעופתם, יפגע בפעילותם של בתי החולים ויסכן אף את הפעילות הפיננסית של הבנקים ברחבי העולם. אך למרות כל האיומים וההזהרות, תאריך היעד חלף ללא כל תקלות – וכמוהו גם הבאג המאיים. 

בשבועות האחרונים החלו לצוץ דיווחים שונים פעם נוספת, אשר הזהירו מפני באג חדש אשר עשוי לאיים על אורך חיינו, אשר מבוסס באופן כה מעמיק על הטכנולוגיה ורשת האינטרנט. החדשות הרעות במקרה הנוכחי הן כי אנו כגולשים פשוט לא נוכל לעשות כלום בכדי להתגונן מפניו. 

האינטרנט פשוט גדול מדי לחלק מהראוטרים

הכל מתחיל בראוטרים. לא הביתיים, אלא אלו המותקנים אצל ספקיות האינטרנט ומשמשים לניתוב כל התעבורה ברשת. בכל ראוטר שכזה קיימת טבלת ניתוב, שמשמשת לאחסון כל המידע הנדרש לניתוב חבילות (packets) על גבי הרשת. המידע בטבלה כולל את כל האפשרויות והנתיבים השונים הקיימים, ומעין דירוג של כל דרך (הנובע מפרוטוקול הניתוב), כשהראוטר בוחר את הנתיב המהיר ביותר. הראוטרים מתוכננים לטפל במספר רב של נתיבים (Routes), אולם גם למספר זה יש גבול. אם ב-2008, הגיעה טבלת הניתוב ל-256,000 נתיבים, הרי שבחודש אוגוסט האחרון, חצתה טבלת הניתוב את קו ה-524,288 ("512K" בשפת המתכנתים). מספר זה, 512K, הוא ציון דרך חשוב, משום שהוא מציין את הגבול המקסימלי של ניתובים במערכות ישנות יחסית מתוצרתה של ענקית התקשורת Cisco.

הבאג המאיים נחשף? | צילום: shutterstock

כתוצאה מכך, החלו בכל רחבי הרשת דיווחים על "גמגומים" – אתרים שלא נטענים או אתרים איטיים מאוד. אנדרה טונק, מומחה בתעבורת רשת, אמר כי "קיבלנו טעימה קלה ממה שעלול להתרחש. אני מקווה שזו תהיה קריאת השכמה עבורנו".

על פי הערכות המומחים, מספר הניתובים (שהוא מספר דינמי ומשתנה) צפוי לחצות באופן קבוע את קו ה-524,288 בעוד כחודש. חברת Cisco מצידה הזהירה כבר בחודש מאי מפני העלול להתרחש, וקראה ללקוחותיה בעלי הראוטרים הבעייתיים לעדכן את החומרה. אם לא יעודכנו הראוטרים בזמן, עלולים הגולשים לחוות מהירויות נמוכות; אתרים מסויימים עלולים למצוא את עצמם מחוץ לטבלת הניתוב ולכן לא יהיו נגישים למשתמשים; וכדי לפעול, יזדקקו הראוטרים לאיתחול מחדש, מה שאומר שהרשת לא תהיה זמינה כלל עבור משתמשים רבים.

אך יש גם חדשות טובות. ראשית, חשוב לזכור כי עיקר הבעיה אינה נובעת מהספקיות הגדולות בעולם, אלא מספר קטן יותר של ספקיות קטנות. החדשות הטובות הנוספות הן שהתיקון של הבעיה נעשה על ידי עדכון הגדרות פשוט בראוטר, תהליך שנמשך כ-5 דקות ואינו דורש חומרה חדשה או פתרוות ייעודיים (כמו למשל באג Y2K המפורסם), אם כי במהלכו, המשתמשים לא יוכלו לגלוש או להשתמש בשירותי רשת.

המקרה הנוכחי כאמור אינו מאיים באופן ממשי על חיי השיגרה שלנו, אלא עשוי להוות אי נעימות נקודתית בלבד, בתרחיש הגרוע ביותר. אך למרות כל זאת חשוב להתייחס לסוגייה ברצינות, ולא להתעלם מהסכנה רק מכיוון שהפעם מדובר במקרה בעל פתרון פשוט. סוגיית העומס בתעבורת הרשת עשוי לשוב ולאיים על רשת האינטרנט בעתיד – וכדאי מאוד שנהיה מוכנים לכך. 

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

כך תאבטחו את הראוטר הביתי שלכם כמו שצריך

חדש ב-iOS: אפליקציית הצילום ב-360° של גוגל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן