חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מהיר ועצבני: החל מ-2022 מכוניות יחויבו במכשיר להגבלת המהירות

הנהגים באירופה יצטרכו להתרגל במהרה למכשיר שיגביל את המהירות במכוניותיהם, לאחר שהמחוקקים של האיחוד האירופי הסכימו על חקיקה חדשה המחייבת אותם בכך.

ההסכם הגיע לאחר חודשים של משא ומתן מתוח, כאשר בראש עמדה השאלה מה יותר חשוב: הבטיחות או החירות, וברקע חששות על "האח הגדול" שיצפה בהתנהגות הנהגים.

החקיקה תדרוש מכל כלי רכב חדש להיות מצויד ב-ISA – Intelligent Speed Assistance – מכשיר סיוע חכם להגבלת המהירות. המכשירים יכולים להיות מבוססים מצלמות וידאו או מקושרים ל-GPS ומטרתם להגביל את מהירות הרכב באופן אוטומטי. הם יעשו זאת על ידי הגבלת כוח המנוע כדי למנוע האצה מהירה של הרכב ולא על ידי נעילה של הבלמים.

הגבלת המהירות. הטכנולוגיה כבר כאן | צילום: Shutterstock

הטכנולוגיה כבר נמצאת במספר קטן של כלי רכב, כולל המודל החדש של פורד פוקוס באירופה. היא מקודמת באירופה על ידי ארגוני בטיחות כמו המועצה האירופית לבטיחות התחבורה – אולם עדיין לא אומצה בארצות הברית. נהגים רבים החלו להשתמש במכשירים ניידים כאלו שמצביעים על נתוני המהירות המותרת ומזהירים את הנהג כאשר הם נוסעים מהר יותר ממה שהחוק מאפשר. 

"ה-ISA הוא כנראה המכשיר האפקטיבי ביותר לבטיחות רכב הקיים כיום, מבחינת פוטנציאל החיסכון שלו", נמסר מהמועצה. "עם אימוץ המוני של המכשיר, ה-ISA צפוי להפחית התנגשויות בכ-30% ו-20% ממקרי המוות".

עם זאת הטכנולוגיה כבר נתפסת כשנויה במחלוקת עבור הנהגים והארגונים המייצגים אותם. "השקעה ואחזקה של הכבישים שלנו הכרחיים עבור זה שהטכנולוגיות האלה יתפקדו היטב", אומר לוריאן קריד, מנכ"ל איגוד הנהגים FIA באזור I. "בנוסף, הנהגים צריכים להיות מיומנים כראוי כדי לדעת להשתמש בטכנולוגיות החדשות האלה".

מסיבה זו, המחוקקים מהפרלמנט האירופי וממשלות האיחוד האירופי הגיעו לפשרה שתאפשר לנהגים להשבית את המכשירים אם יבחרו בכך. לטענת איגוד הנהגים, העניין הזה עשוי להיות נחוץ באזורים שבהם נתוני מגבלת המהירות שגויים או כשיש בעיות אחרות עם הנתונים שנשלחים לרכב.

החל משת 2022 כל רכב יחוייב לשים מכשיר להגבלת המהירות | צילום: Shutterstock

מהפכה בבטיחות

בנוסף לחשש סביב השאלה האם כבישי אירופה הם אמינים מספיק עבור המכשירים, יש גם חששות שמימיים יותר לגבי האם אנשים באמת רוצים מכשירים להגבלת מהירות הנסיעה. למרות שזה יכול להגן עליהם מפני קנסות ולהציל חיים, כמה נהגים אומרים שהם מוכנים לקחת את הסיכון בשביל תחושת החופש ואי הגבלת האזרח. המחוקקים אומרים שהם קיבלו הודעות של אזרחים מודאגים לגבי "מדינת נטפלת" ואיחוד אירופי שמגביל חופש.

בכנס שנערך לאחרונה בנושא בבריסל, אחד המשתתפים ציין כי עבור אנשים רבים האצת הרכב מדי פעם היא חלק מההנאה שיש בנהיגה.

המחוקקת שמובילה את החקיקה באמצעות הפרלמנט האירופי וועדת הגנת הצרכן, אמרה בכנס זה גרם לדיון רגשי. "הדיונים בוועדה היו קשים, יש אפילו חלוקה לקבוצות פוליטיות, זה רגשי", אמרה. "הנה אנחנו עוסקים בחיי אדם, במובן הישיר ביותר של המילה. נהגים תמיד דואגים לחיסול החופש שלהם, הם עשו גם כשנכנסו חגורות הבטיחות".

החל משנת 2022

המחוקקים מקווים שהפשרה שתאפשר לנהגים להשבית את המכשירים תקל על חששות אלה. 

החקיקה המוסכמת שצפויה לקבל חותמת גומי סופית מן הפרלמנט האירופי והממשלות בחודש הבא, תחייב לשים בכל כלי רכב חדש החל משנת 2022 את הטכנולוגיה החדשה ועבור מודלים שכבר קיימים החל משנת 2024.

ISA הוא רק חלק אחד ברגולציה שלמה וגדולה יותר בתקנות בטיחות כללית שעורך האיחוד האירופי, אשר קובע פרמטרים בטיחות עבור כלי רכב חדשים. בחקיקה דורשים באיחוד גם מכוניות עם תכונות בטיחות אחרות כולל אפשרויות בלימת חירום, אזהרות ביציאה לנתיב, אזהרות נמנום הנהג, אזהרות הסחת דעת וכדומה. רבות מהטכנולוגיות הללו כבר נפוצות במודלים חדשים.


בחקיקה גם דורשים לעשות משאיות בעיצובים עגולים ולא מרובעים, כדי להציל חיים על ידי שיפור שדה הראייה של הנהג.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן