Forbes Israel Logo

מה מתכננים מרקל ופוטין: רוסיה וגרמניה מגבשות את מתווה ההסדר העתידי באוקראינה

התסבוכת המתמשכת בין רוסיה ואוקראינה הפכה לקרב האשמות בין ארה"ב ורוסיה, כאשר הראשונה אוספת עדויות על כך שרוסיה מקדמת טנקים לגבול אוקראינה והשנייה טוענת כי כל העניין הוא ניסיון של ארה"ב לדחוק את רוסיה משוק אספקת הגז באירופה.

איך מסיימים את כל זה?

בדרך כלל בקרב אגרופים פוליטי כזה לא מגיעים לתסריט הגרוע ביותר: עיראק לא השיגה נשק להשמדה המונית, ואיראן עוד לא בנתה את פצצת האטום שממנה הייתה אמורה להיות רחוקה כשבועיים בלבד.

התסריט הגרוע ביותר, במקרה הזה הוא שרוסיה תפלוש לאוקראינה בעוד הקונגרס האמריקאי נמצא בחמשת שבועות הפגרה שלו. אך סביר יותר שמה שיתרחש הוא הרחבה של הסטטוס קוו באוקראינה, כאשר ראש הממשלה החדש, פורושנקו ימשיך להתבונן בעין אחת בכלכלה החלשה של אוקראינה ובשנייה על הבדלנים הפרו רוסים שזורעים הרס במזרח המדינה.

מה שהשווקים חווים כעת הוא "קיפאון קלאסי של מלחמה קרה", אומר ז'אן דן, כלכלן של קבוצת Ashmore הלונדונית. אוקראינה היא מדינה חשובה עבור רוסיה. לא רק מבחינה חקלאית, אלא שהיא גם מספקת לרוסיה מוצא לים השחור עבור הצי שלה. רוסיה חוששת שאוקראינה תהפוך לחלק מנאט"ו, כפי שקרה עם יוגוסלביה לשעבר.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עובדים ככל הנראה על כינון הסכם שיבטיח את הגבולות העתידיים של אוקראינה, תוך הכרה בסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה. גרמניה שמקבל כ-40% מהגז שלה מרוסיה, נחושה לשים מאחוריה את הסכסוך הזה.


מקרל, פוטין ופורושנקו. האם המשבר יסתיים בהסדר? | צילום: רויטרס

פתרון בר קיימה הוא כזה שיכלול אוקריאנה ניטרלית עם כוח שמירת שלום במזרח המדינה ויתר אוטונומיה לאזורים הפרו רוסיים תחת חוקה אוקראינית חדשה, אומר דן. גם ראש ממשלת אוקראינה, יאצניוק כבר אמר כי אין מבחינתו בעיה להעניק לדונייצק חופש רב יותר מקייב. גם הנשיא פורושנקו צריך להסכים לתוכנית הזו, ואירופה יכולה להבטיח זאת באמצעות הפעלת מנופי הלחץ שלה עליו בצורת מסחר, מימון, השקעות והסיוע הכלכלי הענק שנתנה לאוקראינה לאחרונה.

"לא היה אישור רשמי לתוכנית השלום של מרקל ופוטין, אך אנחנו מאמינים שהיא תקבל אמינות רבה יותר ברגע שהתנאים יהפכו ליותר מתאימים לעסקה", חוזה דן.

בהתחשב בסבב הסנקציות האחרון, הסיטואציה בשטח במזרח אוקראינה מקבל חשיבות רבה יותר. מאזן הכוחות בין צבא אוקראינה והלוחמים הפרו רוסים נטה לאחרונה לכיוון הצבא, אולי מכיוון שרוסיה נסוגה מעט מתמיכתה במורדים. יחד עם זאת, פוטין יודע שאם הבדלנים יובסו לחלוטין, אוקראינה עשויה להפוך כולה לפרו מערבית. "ככל שמתקרבת תבוסתם של הבדלנים, כך עולה התמריץ עבור פוטין לחתום על הסדרה שתוביל לאוקראינה ניטרלית", אומר דן. האנלוגיה ההפוכה כאן היא סוריה. בסוריה המורדים שנלחמו בשלטון אסד הובסו צבאית וכתוצאה, איבד המערב את ההשפעה שלו במדינה לחלוטין. רוסיה, שהיתה בצד של אסד, ניצחה בעימות הזה.

אם המשבר יחמיר, השווקים עשויים לראות נסיגה של 10% ויותר במדד ה-S&P. מדינות כמו גרמניה וטורקיה יכולות להיות פגיעות במיוחד בתסריט כזה, בהינתן החשיפה שלהן לכלכלה הרוסית. עבור המשקיעים שמהמרים על כך שהמשבר הזה לא יסתיים בצורה טובה, כדאי לשים לב לגז הטבעי, הפלדיום והפלטינה, שמחיריהם עשויים לעלות כתוצאה משיבושים ביצוא שלהם מרוסיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן