Forbes Israel Logo

מוביל מחאת היחידים, אמיר השכל: “מערכת הבריאות הורגת אותנו”

במעליות שבבית החולים מותקן שלט המבקש מהציבור שלא לשוחח על מצבם של החולים כדי להקפיד ולכבד את פרטיותם ואת צנעת הפרט. ואולם, רגע לאחר שנכנסים למחלקות הפנימיות רואים אנשים מאושפזים במסדרונות, במעברים ובחדרי האוכל, לעיתים ללא וילון ופרגוד, באופן שהחולים חשופים לחולים האחרים ולמבקרים, אז מה הועילו חכמים בתקנתם?

אדם שמאושפז בבית חולים נמצא במצב של חולשה פיזית ובהרבה פעמים חולשה נפשית, וברגע כזה, במקום לכבד את פרטיותו, לתמוך ולסייע לו הוא מוצא את עצמו זרוק במסדרון חשוף לעיניי עוברים ושבים, האם לזה התכוון המשורר במושג "כבוד האדם"?

השכל בזמן המחאה | צילום: באדיבות המצולם

הצפיפות הבלתי נסבלת גורמת עומס על הצוות הרפואי וחמור מכך לסכנת הידבקות של חולים מזיהומים. על פי דו"ח מבקר המדינה בין 4,500 ל-6,000 איש מתים בשנה מזיהומים בבתי החולים. באותו דו"ח נאמר כי ניתן למנוע 75% ממקרי המוות, כ-4,000 איש בשנה. 

ב-28 בינואר נערך כינוס חרום להצלת המחלקות הפנימיות, במהלכו אמר פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקת פנימית בבית החולים בילינסון ויו"ר האיגוד, כי "יש אווירה של דכדוך וייאוש בקרב הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות. כמו כן, קיימת תחושה של חוסר אכפתיות וציניות. תחושה שתמיד נהיה שם אך מבלי יכולת אמיתית להעניק רפואה ראויה". באותו כנס נכח גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שהודה כי "יש משבר גדול בכל מערכת הבריאות".

למי שמגיע לחדר מיון צפויה המתנה מורטת עצבים כשלעיתים אין אף מיטה להמתנה. חמי, ניצול שואה בן 92, הגיע לפני חודש לחדר מיון במרכז הארץ עם לחץ בחזה בשעה 20:00 ורק בשעה 03:00 הוא התקבל למחלקה הפנימית.

כבר במאי 2016 הזהירה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, מפני משבר רב שנתי המבוסס על ניתוח הצרכים העתידיים של מדינת ישראל, בדגש על גידול באוכלוסיית הקשישים, אבל בישראל, כמו בלא מעט תחומים, ננקטת "מדיניות" של "יהיה בסדר" בלי תכנון לטווח ארוך. במדינת ההייטק יש תנאי אשפוז Low-Tech.

מערכת קורסת – במספרים

מעט נתונים על מערכת הרפואה שלנו ישפכו אור על הבעיה: בישראל ישנם 4.9 אחיות ואחים על כל אלף נפש, בעוד הממוצע במדינות המפותחות הוא 9.3 לאלף נפש – בשוויץ למשל יש 18 אחיות ואחים על כל אלף נפש. בנוסף, בישראל יש 2.3 מיטות לאלף נפש, כשהממוצע במדינות המפותחות עומד על 3.7 – בגרמניה לדוגמה יש 6.1 מיטות לאלף נפש. ולבסוף, בישראל יש 4.9 מכשירי MRI למיליון נפש, כשבמדינות המפותחות נספרים 15.8 מכשירים למיליון נפש, למעלה מפי 3.

השכל. במחאה נגד הפילוג ונגד ההסתה | צילום: באדיבות המצולם

כמו כן, גם מבחינת הזרמת כוח אדם – בדגש על רופאים – המדינה נמצאת בפני משבר קשה. בישראל שיעור מסיימי לימודי רפואה למאה אלף נפש עומד על 5.5 בעוד שהממוצע במדינות המפותחות עומד על 12.1, למעלה מכפול.

בפברואר 2015, רגע לפני הבחירות הקודמת ובתגובה לדו"ח מבקר המדינה בנושא הדיור, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כשאנחנו מדברים על מחירי הדיור, על יוקר המחיה, אני לרגע לא שוכח את עניין החיים עצמם". נתניהו התכוון בדבריו לאיום האיראני – אבל אדוני ראש הממשלה ושר הבריאות, מערכת הבריאות קורסת, תתעורר, אלו החיים עצמם.

הכותב הוא תא״ל במיל׳, בן 65 מיבנה, מוביל "מחאת היחידים" שיוצא בכל יום שישי לצומת הקרוב לביתו עם שלט נגד שלטון נתניהו, נגד השחיתות הגואה, נגד הפילוג בעם ונגד ההסתה הגוברת. במקביל להשכל, פעילים ב"מחאת היחידים" גם דוד פלדשטיין, יורם צלנר ופעילים נוספים, שמפגינים לבדם בעשרות צמתים ברחבי. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.