Forbes Israel Logo

מוכנים לעתיד? ישראל במקום ה-4 בדירוג המדינות הטובות ביותר לעובדים בעלי השכלה גבוהה

פעמים רבות כשמדווחים כי ישראל מככבת בדו"חות של גופים בינלאומיים גדולים, נדרשות מרכאות כפולות ומכופלות – שכן הכוונה היא כי ישראל מוצגת באור שלילי במיוחד. אך הפעם המצב שונה: על פי דו"ח מיוחד שפרסמו יחדיו הפורום הכלכלי העולמי וארגון העבודה הבינלאומי, ישראל אכן מככבת – ללא כל שימוש במרכאות הפעם – במקום מרשים בדירוג מיוחד אשר פורסם בדו"ח המשותף. על פי אותו דירוג, ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם באחוז העובדים הממלאים משרות אשר דורשות השכלה גבוהה, או במילים אחרות: אחוז העובדים בעלי מיומנות גבוהה בישראל הינו מהגבוהים בעולם.

הדירוג המיוחד, כאמור, סוקר איזה אחוז מהמשרות במשק הוא כזה הפונה לעובדים מיומנים ומשכילים במיוחד – כשהכוונה היא למקצועות אשר דורשים לכל הפחות תואר ראשון. מחברי הדו"ח מסבירים כי משק בו אחוז המשרות הדורשות "מיומנות גבוהה" הוא גבוה יהיה בהכרח משק מתקדם ומתפתח יותר, אשר נמצא ב"עמדת זינוק" מצוינת לקראת המשך המהפכה הטכנולוגית בעתיד הקרוב. מנגד, שווקים בהם רק אחזו קטן מהמשרות דורש מיומנות גבוהה (בעלי מלאכה, על פי הדירוג, אינם עונים על ההגדרה כבעלי מיומנות גבוהה שכן הם אינם נדרשים בהכרח ללימודים אקדמיים) מוגדרים כשווקים מתפתחים אשר יידרשו עוד לכברת דרך בכדי להפוך לשוק מוביל בעולם בשנים הקרובות.

אז באיזו מדינה ניתן למצוא את אחוז העובדים בעלי אותה "מיומנות גבוהה" הגדול ביותר? כאן, הדו"ח טומן בחובו הפתעה לא קטנה. אך בניגוד לגודל ההפתעה, גודלה של המדינה אשר כבשה את פסגת הדירוג אינו גדול כלל – ההפך. אל המקום הראשון של הדירוג הגיעה מדינת לוקסמבורג, בה חיים בסך הכל מעט יותר מחצי מיליון איש. המדינה האירופאית הזעירה אמנם לא נחשבת לשם דבר בכלכלה העולמית בשל שטחה הקטן, אך מסתבר כי לא פחות מ-59.5% מהעובדים בה ממלאים משרות אשר דורשות לימודים אקדמיים.

צילום: thinkstockphotos

כנראה שבכל הנוגע לאחוז העובדים המיומנים במדינה, הגודל בהחלט קובע. אחרת קשה להסביר את העובדה שגם אל המקום השני בדירוג המדובר הגיעה אחת המדינות הקטנות בעולם – אם כי הפעם מדובר במעצמה טכנולוגית ידועה, בדמותה של סינגפור. גם במדינה האסיאתית חיים רק מעט יותר מחצי מיליון אזרחים, וגם בה אחוז המשרות אשר דורשות ידע מקדים אשר נרכש במוסדות האקדמאים השונים הוא גבוה במיוחד – ועומד על 54.7%. רבות ממשרות אלו מגיעות משתייכות לעולם התכנות והאלקטרוניקה, תחומים בהם הפכה המדינה הזעירה לשם דבר בתעשייה העולמית בשנים האחרונות. במקום השלישי נמצאת נציגה נוספת ליבשת אירופה בדמותה של שוויץ, בה אחזו המשרות המדוברות עומד על 51.3% – נתון אשר מקושר היטב לרמת החיים הגבוהה ממנה נהנים אזרחי המדינה.

כעת מגיע תורה של ישראל לככב (שוב, ללא צורך במרכאות). ישראל הגיעה למקום ה-4 והמרשים במיוחד בדירוג היוקרתי, כשעל פי מחברי הדו"ח אחוז המשרות במשק אשר דורשות ידע אקדמי עומד על 49.7%. באופן טבעי, מחברי הדו"ח קושרים בין הנתון המרשים לבין הכינוי לו זכתה ישראל – "אומת הסטארט-אפ", ומסבירים כי התחום הטכנולוגי פורח בישראל בשנים האחרונות ומיקם את ישראל כאחת המדינות המובילות בעולם בגזרה זו. את "החמישייה הפותחת" של הדירוג משלימה איסלנד, שם עומד הנתון המדובר על 49.2%. יתר המדינות המובילות את הדירוג הן שוודיה, נורבגיה, בריטניה, הולנד וניו זילנד.

ישראל הקדימה שורה של מדינות אשר נחשבות למעצמות כלכליות, טכנולוגיות, וגם אקדמאיות – בהן גרמניה, צרפת ואחרות. גם ארה"ב, אשר עדיין נחשבת לכוח הכלכלי המוביל בעולם, עדיין מתבססת על אחוז גבוה של משרות אשר אינן דורשות השכלה אקדמית מוקדמת – ואחוז המשרות אשר כן דורשות השכלה כזו עומד על 42.2% בלבד (מדורגת במקום ה-21 בדירוג).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן