Forbes Israel Logo

מחזיקי אג"ח אי.די.בי מאוכזבים: "בכלל לא בטוח שההסדר יאושר"

הסדר החוב אליו הגיעה אי.די.בי אחזקות עם מחזיקי האג"ח הביא לזינוק במניות החברה, אולם לא כולם מרוצים ממנו. חלק ממחזיקי איגרות החוב של החברה הביעו אכזבה ממתווה ההסכם, ואף הביעו ספק באשר לאפשרות שאסיפת המחזיקים תאשרו. חלק מהמחזיקים טענו כי ההסדר למעשה הופך את החוב לאופציה, והטילו ספק באשר למימושו בעתיד. מנגד, גלעד ערמוני, נציג קרן הפנסיה גלעד בנציגות האג"ח חושב אחרת.

אמש הושג הסדר חוב כולל של 2.06 מיליארד שקל, כאשר על פי המתווה יזרים בעל השליטה באופן מיידי 235 מיליון שקל (לא כולל 40 מיליון שכבר הוזרמו על ידי איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין), וסכום נוסף של 225 מיליון בהזרמה עתידית. מתוך 500 מיליוני השקלים אותם מזרים דנקנר לקופת החברה, 405 מיליון יגיעו לבעלי האג"ח. מחזיקי האג"ח התפשרו גם על קבלת 15% ממניות החברה, כאשר דרישתם קודם לכן עמדה על 25% מהמניות.

באשר לחוב העתידי, הוסכם כי החברה תנפיק שלוש סדרות אג"ח חדשות כאשר הראשונה תסתכם ב-1.1 מיליארד שקל, הסדרה השנייה תסתכם ב-300 מיליון שקל ואילו השלישית ב-165 מיליון שקל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשיחות עם פורבס אמרו מספר מחזיקי אג"ח כי המתווה עליו הוסכם סביר, בעוד אחרים נשמעו מודאגים יותר. לטענתם, איש לא מבטיח להם שהסדרות החדשות שהחברה תנפיק יהיו בעלות ערך. "ההזרמה המיידית בהחלט סבירה, אבל קיים סיכוי שזה כל מה שנקבל", אומרים שם. במצב כזה, יש לציין, ערך התספורת יכול לטפס ל-800-900 מיליון שקל. "אם תהיה עוד מפולת בשווקים בעוד שנה-שנתיים, אין לנו בכלל מה לחלום שנראה עוד כסף", אמרו מספר מחזיקי אג"ח.


דנקנר | צילום: תומריקו

"ייתכן שיהיה סנטימנט ציבורי חזק לקדם ולאשר את ההסדר, בייחוד לאור הציפייה להזרמה הכספית, אולם דווקא בנקודת זמן מכריעה זו אסור למהר לפתוח את בקבוקי השמפניה ולהשתכר מניצחון בגלל כותרות כגון 'הסדר', 'הזרמה' וכו'", אומר אוהד אלוני, נציג מחזיקי האג"ח הפרטיים. "יש מספר סוגיות שציבור המחזיקים יידרש להן בזמן הקרוב, המצריכות בחינה מעמיקה, בל נשכח שבידי הנציגות כ-5% מהאג"חים בלבד, והסדר צריך לעבור אישור של כלל ציבור המחזיקים".

"בפועל אין תספורת נומינלית, אבל יש כאן תספורת כלכלית לא קטנה", אומר אחד המחזיקים. מחזיקי האג"ח מציינים את העובדה שדנקנר למעשה דחה החזרי חובות בסך 1.5 מיליארד שקל למספר שנים, ולכן ברור לכולם שמדובר בשחיקה ריאלית של החוב. כמו כן, הם חוששים שלא ניתנה שום ערבות מפורטת לתרחיש בו דנקנר לא יעמוד במתווה ההסדר. מספר קולות הדגישו כי הרעיון של הסדר חוב אמור להגדיל את הסיכוי שהנושים אכן יראו את הכסף בסופו של דבר. לדבריהם, ההסדר שהוסכם לא מגדיל את הסיכוי הזה.

מספר גורמים בקרב מחזיקי האג"ח העריכו כי המילה האחרונה טרם נאמרה. לדבריהם לא בטוח בכלל שמחזיקי האג"ח יאשרו הסכם כזה שלא מטיב איתם בשום צורה. אותם גורמים הוסיפו כי ההסכם בעצם "קונה" לדנקנר דחייה של מספר שנים בסוגיית החובות בסכום מזערי של 400 מיליון שקל.

נציגות האג"ח: "הגענו להישגים מרשימים – זו הייתה האופציה הטובה ביותר שלנו"

"אחרי שקיבלתי חיזוקים במהלך היום האחרון מאנשים שמבינים במציאות הסדרי החוב, אפשר להגיע בבטחה שהגענו להישגים מרשימים,, כך אמר לפני זמן קצר יואב ערמוני, הנציג של קרן הפנסיה גלעד בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

ערמוני סמוך ובטוח שהנציגות עשתה החלטה טובה ומתחייב שבחרה את ההצעה הטובה ביותר: "צריך להגיד את זה, הגענו לאן שרצינו, הגענו לאן שהאמנו שאנחנו צריכים להגיע". ערמוני הוסיף כפי שפורסם אמש בפורבס כי גם המומחה מטעם בית המשפט, איל גבאי, "סומך את ידיו על ההסכם הזה ולדעתו הנציגות הגיעה להישגים לא מבוטלים, למען האמת לא רק הוא חושב ככה, תסתכלו במסמכים, תראו כיצד שוק ההון מגיב להסכם הזה".

ערמוני התייחס בשיחה עם הכתבים גם לאופציית החבירה לנציגות אי.די.בי פתוח: הם ניהלו איתנו מו"מ, אנחו הגשנו הצעה והם פסלו, הם הגישו הצעה ואנחנו פסלנו. הדלת היתה פתוחה אבל אני חייב להגיד שהערכים הכלכליים של ההצעה שלהם הייתה נמוכה יותר והם לא שיפרו את ההצעה.

"אידיבי פתוח היא הגנרטור לאספקת התשלומים בהסדר החוב הזה. החברה מבחינתנו היא סלובנטית על אף שיש לה קשיים, בעל השליטה רוצה הסדר ואנחנו מאמינים שגם שם יימצא פתרון. אנחנו לא יכולים לתת לנכנס הזה ללכת לידיים אחרות, נאבק על הנכס הזה, יש לנו הרבה מה להגיד בעניין הזה".

מדוע לא דרשתם פקדונות על הזרמת המזומנים?
"שחמט אתה משחק עם מי שמולך ולא עם מי שאתה רוצה", ענה ערמוני. "אמנם הביטחונות כאן הם לא קשיחים אך יש לנו ביטחונות שמגיעים משני מקומות, אנחנו נדרוש שעבוד על מלוא המניות של אידיבי פיתוח. עדיין יש בעיות עם השעבוד הזה אבל אנחנו נתמודד עם הקשיים האלו. שנית, רכיב האקוויטי הכולל 85% שאינו בידי הציבור יופקד אצל נאמנים וייפרע רק אם ישולם החלק המלא".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן