Forbes Israel Logo

מחירי הנפט יצנחו בעקבות הורדת הסנקציות מעל איראן? בכלל לא בטוח

ההבנות אשר הושגו עם סיום השיחות בין 6 המעצמות לבין איראן באשר לתכנית הגרעין האיראנית הביאו לתגובות מעורבות ברחבי העולם. באיראן, באופן טבעי, התקבלו הבשורות בשמחה גלויה ובחגיגות פומביות ברחובות, כשעל פי דיווחי כתבים זרים מהמדינה העם האיראני משוכנע כי הסרת הסנקציות תאפשר למדינה לצאת מהמשבר הכלכלי החמור בו היא נמצאת. בצידה השני של הסקלה נמצאת כמובן ישראל, כשראש הממשלה ובכירים נוספים לא חדלים מלהתריע כי מדובר בהסכם מסוכן אשר אינו מבטיח את ביטחונה העתידי של ישראל. גם בארה"ב וברחבי העולם נשמעים קולות לכאן ולכאן – כשחלקם גורסים כי הפתרון הדיפלומטי אשר הושג היה הצעד הנכון ביותר, ואילו אחרים גורסים כי המעצמות נכנעו והסכימו להסכם רע עבור המערב.

אך מעבר להשפעתו של ההסכם על תכנית הגרעין האיראנית ועל המצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון, להסכמות אשר הושגו עשויה להיות השפעה לא מעטה גם על אחד התחומים המדוברים והמשפיעים ביותר בעולם כיום: מחירי הנפט. אז האם ההסכם יביא לצניחה נוספת במחיר "הזהב השחור", או שמא מדובר בתחזיות ספקולטיביות בלבד?

הכל חוזר לסעודיה

באופן טבעי, רבות מההערכות גורסות כי ההסכם הנוכחי יביא לפגיעה נוספת במחירי הנפט בעולם. כזכור, ההסכם הנוכחי מבטל את הסנקציות אשר הוטלו על איראן ואשר מנעו ממנה לייצא נפט וגז למדינות המערב. אחת הסיבות העיקריות לצניחה המדוברת במחירי הנפט היא היצע אדיר של הזהב השחור בשוק – כשסעודיה "מציפה" את השוק בנפט ומסרבת להגביל את הכמות אשר היא מייצאת מדי יום. גם ארה"ב מוסיפה עוד שמן למדורה כשהיא מתבססת על הנפט אשר מופק בשטחה באמצעות טכנולוגיית "פצלי השמן" החדשה, וכך הוצף השוק העולמי בכמויות אדירות של נפט – אשר הביאו לצניחה המדוברת בערכו.

יצנח או לא? | צילום: thinkstockphotos

כעת, כאמור, חוזרת גם איראן תמונה. על פי רבות מההערכות, בכוונתה של איראן "לחזור למשחק" – ובגדול, ולנסות ולבסס את מעמדה פעם נוספת כמעצמת ייצוא נפט ברמה עולמית. וכשגם הנפט האיראני יתווסף למאזן העולמי, מעריכים רבים כי מחירו ירד אפילו יותר.

הסיבה האחרונה בגינה מאמינים רבים כי אנו עומדים בפני צניחה נוספת במחירי הנפט היא האיבה בין המשטר האיראני לבין בית המלוכה הסעודי. סעודיה, כאמור, נחשבת לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על מחיר הנפט בעולם, כשגם הצניחה האחרונה מיוחסת בראש ובראשונה להחלטה מושכלת אשר קיבלו הסעודים. מדוע? בסעודיה חוששים מתעשיית הנפט האמריקאית המתפתחת. חוששים מאוד. לכן, כדי לנסות ולפגוע קשות בחברות אשר פועלות בארה"ב ומפיקות נפט מבטן האדמה באמצעות טכנולוגיית "פצלי השמן", החליטו הסעודים באופן מודע "להציף" את השוק העולמי. ירידת המחירים אמנם פגעה גם בסעודיה, אך הממלכה התכוננו לכך מבעוד מועד, והם כעת נשענים על יתרות מט"ח אדירות אשר צברו לאורך השנים, ואשר מאפשרות להם "לספוג" את הירידה האחרונה בערכו של גורם הייצוא העיקרי (וכמעט היחידי) של הכלכלה הסעודית. באותו הזמן, הם מקווים, החברות האמריקאיות פשוט לא יוכלו לשאת בהפסדים לאורך זמן – ולבסוף לא תהיה להן בררה אלא לצמצם משמעותית את פעילותן, ולהבטיח את המשך שליטתה של סעודיה בשוק הנפט העולמי.

אך אם מהחברות האמריקאיות הסעודים חוששים, הרי שאת המשטר האיראני הם פשוט מתעבים. המתיחות בין שתי המדינות הגיעה לאחרונה לשיא, והסעודים חוששים מההסכם בין המעצמות לבין איראן לא פחות מישראל. המתיחות המדינית בין המשטרים (ובעיקר שאיפותיה של איראן להקים ולשלוט בגוש מדינות איסלאמיות), הדתית (בין הפלגים הסונים לשיעים) ועוד הביאו לכך שסעודיה רואה באיראן אויב – וסכנה של ממש. לכן, במיוחד עכשיו כשבאיראן מצפים לשוב ולייבא את הנפט משטחם ולצאת בעזרתו מהמשבר הכלכלי בו הם נתונים, סעודיה עשויה להמשיך ולדחוף את מחיר הנפט כלפי מטה – הכל כדי להמשיך ולהקשות על הכלכלה האיראנית ככל הניתן.

אך למרות כל האמור לעיל, לא מעט פרשנים מאמינים כי גם הסרת הסנקציות מעל איראן לא צפויות להביא לצניחה נוספת במחירי הנפט. בראש ובראשונה, הם טוענים שההערכות על מלאי הנפט אשר אגרה איראן בתקופת הסנקציות אינן "אדירות" כפי שהעריכו פרשנים שונים במערב. על פי נתונים שונים, איראן אגרה לאורך התקופה האחרונה כ-30 מיליון חביות נפט אשר מוכנות לייצוא מיידי. זה אולי נשמע כמו כמות אדירה, אך מדובר בערך בשליש מכמות הנפט אשר נצרכת ברחבי העולם ביום אחד בלבד.

הסעודים חוששים. תעשיית פצלי השמן האמריקאית | צילום: thinkstockphotos

הסיבה השנייה להערכות הפרשנים אשר סבורים כי מחירי הנפט לא ירדו בקרב היא התגברות הביקוש במשק הסיני. התעשייה הסינית ממשיכה לצמוח ולגדול, ולדרוש כמות הולכת וגדלה של נפט בכדי לספק אנרגיה למפעלים השונים. כך גם השוק ההודי. אם הביקוש בשווקים אלו אכן יעלה במהירות כבר בתקופה הקרובה, הוא עשוי למשוך את מחירי הנפט כלפי מעלה.

לסיום, שוב פעם חוזרים הפרשנים השונים לסעודיה. לסעודים יש אינטרס ברור לשמור על רמת מחירים יציבה: זינוק במחיר עשוי לתמרץ את תעשיית פצלי השמן בארה"ב ולתמרץ גופים נוספים לנסות ולספק אלטרנטיבה לתלות העולמית בנפט הערבי, וירידה נוספת במחיר תפגע גם בכיסים (עמוקים ככל שיהיו) של הסעודים עצמם. לאורך זמן, במשחק "מי ימצמץ ראשון" הם עשויים לסיים כשידם אינה על העליונה.

כמובן שמדובר בשורה של הערכות בלבד, וגם ההסכם הסופי עדיין דרוש את אישור הקונגרס בארה"ב. אך בהנחה שהנפט האיראני אכן יחזור לזרום לכיוון מערב, אין ספק כי תהיה לכך השפעה כזו או אחרת על השוק העולמי כולו. בכל העולם, וגם בישראל, ימתינו לראות כיצד יושפע שוק הנפט העולמי – וגם כיצד תושפע הכלכלה האיראנית מהמהלך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.