Forbes Israel Logo

מחקר: אוכלים יותר מדי מאכלים שמנים? זה פוגע לכם במוח

ניסיתם שוב ושוב לרדת במשקל, וזה פשוט לא קורה, או שאתם מורידים מעט, ומיד מעלים את המשקל ועוד קצת? ייתכן שהבעיה נמצאת במוח שלכם.

באחרונה יצא לי לפגוש את ד"ר לואיס ארון, מנהל המחלקה לבקרה על משקל ב-New York-Presbyterian Hospital. לפי ארון, באחרונה סוף סוף מצאו מדענים תשובות לתעלומה הגדולה שהטרידה אותם במשך זמן רב: מדוע חלק מהאנשים לא מצליחים לרדת במשקל, למרות ניסיונות רציניים באמצעות דיאטה והתעמלות?

מה שהם גילו עשוי להפתיע: שנים של אכילה מופרזת יכולות לשנות את המוח. למעשה, האכילה פוגמת בהיפותלמוס, החלק במוח שאחראי על חילוף החומרים. "הראיות משכנעות למדי – אכילת מזון משמין גורמת לתאים דלקתיים להיכנס לתוך ההיפותלמוס", מסביר ארון. "זה גורם לנזק ניורולוגי".

מחקר פורץ דרך שפורסם בירחון הבריטי לתזונה בפברואר 2013, מספק דוגמא טובה. קבוצה של מדענים מאוניברסיטת ליברפול ניתחה מחקר אשר עקב אחר הרגלי תזונה שונים. הם גילו כי תפריט עשיר בשומן רווי ובפחמימות פשוטות יוצר תגובת שרשרת של "הפרעות מטבוליות", הכוללות שינוי בהורמונים לפטין וגרלין האחראים על התיאבון. בנוסף, תפריט עשיר בפחמימות יוצר "שינויים במבנה המוח".


צילום: IngImage / ASAP

במשך הזמן, צריכת יותר מדי קלוריות משומן וסוכרים פשוטים משפיעה על הפונקציה של הלפטין והגרלין, וכך יכולתו של הגוף לשמור על המשקל ולווסת את חילוף החומרים נפגעת, אומר ארון. "בגלל הנזק הזה, האותות שאמורים לווסת את כמות השומן שמאוחסנת לא עוברים".

במלים אחרות, המוח שלכם משתגע, ואתם לא יכולים יותר לסמוך על ההודעות שהוא שולח לגוף בנוגע לתיאבון שלכם, לרעב, ולתחושת המלאות. "זה כמו שמד הדלק שלכם ייראה ריק כל הזמן, לא משנה אם יש לכם מיכל מלא", אומר ארון. "אז כל פעם תעצרו כדי למלא דלק, ולבסוף תתחילו למלא פחי דלק ולאחסן אותם בבגאז', משום שאתם משוכנעים שבכל רגע עלול להיגמר לכם המיכל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.