חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מניו יורק לתל אביב בשעה וחצי: הכירו את צוללת ה-Supersonic

האם אנחנו עתידים לראות בקרוב את אחד מהפיתוחים התחבורתיים המעניינים והחדשניים ביותר של המאה העשרים? חוקרים סיניים מהמכון הטכנולוגי של חרבין (Harbin) הודיעו כי הם מפתחים טכנולוגיה, אשר תאפשר לצוללות לנוע במהירות של 5,800 קמ״ש ומעלה – גדולה יותר ממהירות מטוסי הסילון.

כיום, הצוללות נחשבות לאחד מהכלים האיטיים ביותר של עולם התחבורה, עם מהירות מירבית של כ-83 קמ״ש, אך הטכנולוגיה החדשה תאפשר להם לנוע במהירות גדולה פי 10 ומעלה – ובכך להפוך אותן ליעד תחבורתי מועדף.

הסינים משבחים, העולם המערבי מטיל ספק

הטכנולוגיה עצמה נקראת Supercaviation – היא לא חדשה כלל וכלל, וידועה לקהל החוקרים וחובבי המדע כבר שנים. כפי שרבים יודעים, קשה הרבה יותר לאובייקט לנוע במים מאשר באוויר, בעיקר בשל העובדה שהמים הם חומר צמיגי הרבה יותר מהאוויר, מה שדורש כמות מוגברת של אנרגיה בכדי להניע אובייקט בתוכם. הרעיון העומד בבסיסה של הטכנולוגיה הוא להגדיל את המהירות של אובייקט במים על ידי יצירת בועה סביבו, ובכך להפחית את החיכוך שלו עם המים. הטכנולוגיה הומצאה ב-1960 על ידי הסובייטים במטרה לאפשר להם לפתח את צוללת הטורפדו Shkval, המסוגלת לנוע במהירות גבוהה של עד 370 קמ״ש. כיום ידוע כי לאיראן ולגרמניה צוללות המתבססות על הטכנולוגיה הזו, וכי ארצות הברית חוקרת את הנושא במרץ.

צילום: Cavitation and Bubbly Flows Research Group , University of Minnesota

אז כיצד יצליחו הסינים לייצר צוללת אשר תנוע במהירות כל כך גבוהה, במקום כל כך קשה לתנועה כמו המים? במהירויות גבוהות כאלו נדרש לשמר את הבועה סביב הצוללת. ובכן, החוקרים הסיניים סיפרו לעיתונות המקומית כי הם פיתחו קרום נוזלי מיוחד, המרוסס ברציפות במשך כל הנסיעה מתחת למים ומסייע להפחתת החיכוך ועוזר לצוללת לנוע במהירות הנדרשת, תוך שהוא מאפשר כמויות שונות של חיכוך אשר יחולו על צדדים שונים של הצוללת ולאפשר לה היגוי מתחת למים. ״על ידי שילוב של נוזל קרום עם טכנולוגיית ה-Supercaviation, אנחנו מסוגלים להפחית באופן משמעותי את האתגרים העומדים בפני השקת הצוללת ולאפשר למשימת השיוט וההיגוי להיות פשוטה יותר.״ סיפר ל-South China Morning Post פרופסור לי פנגצ׳ן.

ולמרות הכל, המומחים האמריקאיים נשארים סקפטיים בנוגע לטכנולוגיה הסינית החדשה. נורמן פרידמן, מומחה פיזיקה ונשק ימי מהמכון הימי האמריקאי מספר כי ״הרעיון שכל מכון מחקר סיני מדבר על הרעיונות הטובים ביותר שלו הוא פשוט מגוחך. אתה לא מתראיין לציבור בנוגע לדברים כאלו – הם לעיתים משוויצים בדברים שלא קיימים.״

יכול להיות שמדובר בקנאה אמריקאית, יכול להיות שהסינים סתם מדברים שטויות – אבל ללא ספק, פרוייקטים תחבורתיים עתידניים כגון ה-Hyperloop של אילון מאסק ועכשיו ה-Supersonic של הסינים רק ימשיכו להצית את הדמיון ולגרום למעצמות השונות לרצות לייצר טכנולוגיה כזו ראשונות – ולשפר את רמת החיים ונוחות התחבורה של כולנו.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

דיווח: אפל עובדת על מספר מוצרים בתחום המחשוב הלביש

5 מוצרים שמעוצבים מצויין ומומלץ ללמוד מהם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן