חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מרוסיה באהבה: כך מנסה מוסקבה למשוך חזרה את המשקיעים

כשמקסים רשאטניקוב יושב מול שולחן העבודה שלו בכל יום במרכז מוסקבה, הנושא שמחכה לו בראש רשימת הדברים שעליו לעשות, הוא הדרך בה אפשר להגדיל את ההשקעות במוסקבה.

רשאטניקוב בן ה-30, יליד העיר פרם ובעל תואר בכלכלה ומתמטיקה, הוא השר לפיתוח כלכלי ולמדיניות כלכלית בעיריית מוסקבה, ואחראי ליצירת התקציב, לאיזון ולניהול שלו. בתקופה בה הרובל מתרסק, הסנקציות המערביות מתרחבות והמצב הבעייתי באוקראינה עולה כסף רב, העבודה שלו אינה נעשית קלה יותר ככל שהימים חולפים. לשמחתו, בשנים האחרונות קם דור חדש של מנהיגים במוסקבה אשר מתמודדים עם הבעיות השונות. בנוסף, גם קבוצה גדולה של אזרחים כבר דרשו מהעירייה לקחת אחריות – במיוחד בכל מה שקשור לפן הכספי.

תקציב עיריית מוסקבה עומד על 1.6 טריליון רובל  השנה (בערך 30 מיליארד דולר). כיום, 6% מהתקציב מגיעים מרווחי נפט וגז, לפי רשאטניקוב, אבל בעבר המספר עמד על 15%. זה קרה בשל הרפורמה במיסים פדרליים ולא בשל תגובה ישירה לירידה בהכנסות מהנפט והגז. המשמעות היא שמוסקבה תצטרך להסתמך יותר ויותר על עצמה. בעקבות זאת נוצרה סוכנות ההשקעה במוסקבה לפני כשלוש שנים, אשר ראשטניקוב אחראי גם עליה.

אחד מהתפקידים של רשאטניקוב, הוא לתכנן וליישם את התקציב ורפורמות המס. לדוגמא, הוא מציין כי "כלל המס המקומי אשר זורם לתוך תקציב העירייה עלה – מ-2010 ל-2011 ב-20%". קשה מאוד להתעלם מכך שבשנה זו מוסקבה בחרה ראש עיר חדש, סרגיי סוביאנין. "בשנה שעברה, בהשוואה ל-2011, ראינו עלייה בהכנסות ממס בשיעור של 4.7%, הוא מספר". בשנה הבאה התקציב צפוי לעלות ב-2%, מה שמצביע על כך שיותר מיסים אכן מוצאים את דרכם לתוך תקציב העיר.

בנוסף לכך, הצוות החדש בעירייה מבצע "מכירות חיסול" לחברות גדולות של נכסים שאינם מביאים להכנסות, ושהינם בשליטת הממשלה – כמו בנק מוסקבי ו-MOEK Energy, צעדים אשר מכניסים לקופת העירייה סכומים מרשימים במיוחד. עיריית מוסקבה מרוויחה כסף גם דרך השכרת חללים של שלטי חוצות ברחבי העיר. הכסף הזה הולך לתשתיות: תחבורה ציבורית (14 תחנות מטרו חדשות נפתחו מאז 2011), כבישים, מסילות רכבת ותכניות חברתיות. בשנה האחרונה, מוסקבה הוציאה כ-6.1 מיליארד דולר על התחבורה הציבורית בעיר ומערכת הכבישים שלה, 4.6 מיליארד דולר על חינוך, 3.4 מיליארד על שירותי בריאות ו-5.8 מיליארד דולר על תכניות חברתיות. "עשינו המון ואנחנו נעים קדימה מהר מאוד", מדגיש רשאטניקוב.

ואכן, אפשר לראות את זה: בתחנות המטרו בוצעו שיפורים; ברחובות ובכבישים יש פחות בורות; יש יותר מדרכות להולכי רגל עם בתי קפה; ויותר של מדשאות מטופחות וגני משחקים בפארקים ציבוריים. "נראה כי חלק מהכסף הציבורי באמת זורם לתוך פרויקטים", אומרת תושבת העיר.

מערכות מס מעשיות ברות קיימא ושקיפות חוקתית הן חיוניות ביותר כדי ליצור אקלים עסקי מושך – משהו שחסר במוסקבה כרגע. שחיתות מופיעה בשיעורים גדולים, מה שמהווה מכשול. כך גם הפחד של המשקיעים מכך שההשקעות שלהם יולאמו, במיוחד כאלו שמשקיעים ברוסיה בפעם הראשונה. "אנחנו עובדים על חקיקה שתגן על המשקיעים מפני סיכון כזה", אומר רשאטניקוב. שחיתות היא משהו יותר מסובך, אך צוות העירייה פועל כדי להילחם בה.

"יש לנו כעת תהליך רכש מאוחד שיוצא לפועל. פקידי הרכש הם ישויות עצמאיות שמסדרים את הבקשות ומקדמים אותן; לאחר מכן הם בוחרים קבלנים וסוגרים איתם את העסקה", הוא אומר. תהליך הצעת המחיר הוא פתוח ונגיש ברשת". לאחר מכן, רשאטניקוב מסביר כי הוא בוחן יותר מקרוב מדוע פריט או שירות נקנו, או מדוע חוזה נחתם. "זה לא אומר שניצחנו את השחיתות, הוא מודה, "בגלל שהאנשים שנשענים עליה פשוט יתנהגו באופן חכם יותר. אנחנו חייבים להישאר דרוכים".

מרכז העסקים הבינלאומי. העיר תצליח להחזיר את המשקיעים? | צילום: ויקיפדיה

למעשה, הסנקציות המערביות פתחו תחומים חדשים להשקעה לא רק במוסקבה אלא בכלל ברוסיה, משום שיבוא נעשה יקר. "השוק היורו-אסיאתי מונה כ-180 מיליון לקוחות פוטנציאליים", מצביע רשאטניקוב (לאירופה וארה"ב יש בערך 380 מיליון כל אחת). "הם צריכים תרופות, מוצרי מזון, טקסטיל. עלות העסקים כאן נמוכה כרגע בשל צניחת הרובל, ולכן כדאי לשאוף לייצר פה בשביל לייצא". המאמצים למשוך משקיעים זרים ולשכנע אותם להשקיע ברוסיה, מתגלמים בכך שמתורגמן מלווה את רשאטניקוב, למרות שרוב הרוסים בגילו יודעים אנגלית.

הכלכלנית נטליה וולחקובה מסכימה עם רשאטניקוב בנקודה מסוימת. "היתרון ההשוואתי של רוסיה הוא משאבים טבעיים, ולאחר מכן כימיקלים וחקלאות". אך לדבריה, "אלו דורשים השקעה ארוכת טווח – אולי עשר שנים, וכרגע הסוג ארוך הטווח של ההשקעה שבוודאי נראה הוא חוות לגידול עופות, שהן ההשקעה האפשרית הקצרה ביותר בחקלאות".

למרות הקשיים: מנסים להחזיק מעמד

תכנית זו נועדה לעודד ייצור מקומי, למרות אסטרגיית תחליפי הייבוא של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. וולחקובה מאמינה כי האנשים שאולי ישקיעו בהווה הם רק המדינה וכמה אוליגרכים; יחד עם זאת, אולי זה יהיה מספיק כדי לגלגל את הכדור הלאה, במיוחד בטכנופוליס – מרכז החדשנות הטכנולוגית של מוסקבה שממוקם היכן שישבה חברת ייצור המכוניות Moskvitch בחלק התעשייתי של העיר. באיזור זה יושבות כ-36 חברות עצמאיות, וכך הן מעורבות מאוד במגוון פרויקטים בהייטק – מייצור וופלים ועד להדפסת ספרים לפי דרישה.

המרכז מנוהל על ידי צוות של צעירים ממוסקבה, מהמגזר הפרטי, אבל נמצא תחת חסות חברה של המדינה שנשלטת על ידי אנאטולי חובייס, אדם המקורב לקרמלין. הוא ידוע בשל תפקידו כמוביל את מאמצי ההפרטה של רוסיה לאחר נפילת הקומוניזם, בו המדינה הייתה הבעלים של הכל.

סוג כזה של הסדר מדיני-פרטי הוא דוגמא טובה למורכבות בה נתקל כל מי שנכנס לשוק של מוסקבה או רוסיה. מצד אחד, התבטאויות אנטי-אמריקאיות מתרחשות באופן יומיומי ברדיו ובטלוויזיה שנשלטים על ידי המדינה, אך עדיין האוכלוסייה רואה סרטים אמריקאים ואוכלת במקדונלדס. הרובל צונח והבנק המרכזי הרוסי קיצץ בשיעורי הריבית לאחרונה, ל-11.5% מ-17%, אבל אף אחד (כולל וולחקובה) לא מאמין ברצינות שיהיה פיקוח על ההון בקרוב. ולמרות שהחלו להתרגל ל"חיים הטובים" לאחרונה, הרוסים טוענים שהם יכולים להחזיק מעמד בזמנים קשים. "חלק מהאנשים מוכנים לסבול ולהיות סבלניים", אומרת וולחקובה. "המדינה יכולה להחזיק מעמד לעד, אבל באיזה מחיר?", מסכים רשאטניקוב, "אנחנו יכולים להמשיך לפעול הרבה יותר זמן ממה שמצפים". "התרחיש הפסימי ביותר עדיין לא כאן". הדברים האלו נאמרים בזמן שהסנקציות האירופאיות הוארכו עד לסוף ינואר 2016.

עד כה לא היו עליות חדות במחירים, וחלק מהמסעדות אכן התחילו לשרת גם לקוחות צנועים יותר, במטרה להישאר בעסק. אבל אף אחד לא חושב כי לא יהיו פיטורים וקיצוצים בהמשך הדרך, במיוחד כאשר הנזילות הופכת לבעיה.

למרות שהרוסים מכירים היטב את תחושת הסבל והצורך בשמירה על הסבלנות, ההצהרות האלו מגיעות בניגוד למודעות על סיום הסנקציות בינואר בשנה הבאה. מה יגיע לאחר מכן, אף אחד לא יודע. הקלף הפרוע הוא פוטין. הפעולות הבינלאומיות שלו היו פחות צפויות, והרגיזו אפילו את מדינות חבר העמים ביילורוסיה וקזחסטן. "זוהי הבעיה הגדולה ביותר עבור אקלים ההשקעה", אומרת וולחקובה.

אבל, זוהי העבודה של רשאטניקוב להמשיך לנסות, והוא אכן מבצע אותה. "המבנה של כלכלת העיר השתנה במהלך 20 השנה האחרונות", הוא מסביר, בעודו נותן את הנאום שהוא מעניק למשקיעים. "אנחנו בריאים יותר ויציבים יותר, אבל אנחנו לא רואים את הדברים דרך משקפיים ורודות. אנחנו נמשיך לעבוד על היעדים שלנו כך שיהפכו ליותר יעילים, פתוחים, תחרותיים ומוכנים להתמודד עם בעיות צפויות. בואו לבקר במוסקבה ותיראו בעצמכם. אנחנו מוכנים להתמודד עם המצב עבור העסק שלכם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן