חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מרכז אדוה: השכר הממוצע ממשיך להתרחק ממעמד הביניים

התגמול החודשי הממוצע של מנכ"ל בחברה הרשומה במדד ת"א 100 גבוה פי 42 מהשכר הממוצע במשק ופי 87 משכר המינימום, כך כך עולה מן הדו"ח השנתי של מרכז אדוה, "עובדים, מעסיקים ועוגת ההכנסה הלאומית". עם זאת, התגמול החודשי הממוצע למכ"ל נפל מ-549.1 אלף שקל ל-376.6 – ירידה של 31.5%.

כמו הדו"ח שחיברו ד"ר שלמה סבירסקי, אתי קונור-אטיאס ואריאן אופיר בוחן את חלקו של המאון העליון בעוגת ההכנסה הלאומית. ההכנסה הלאומית מוגדרת כהכנסות של כלל המעסיקים והשכירים הישראלים במשק בין אם פעלו בישראל ובין אם בחו"ל. על הנתונים שמפרסם המרכז עולה כי ב-2010 המאון העליון היה אחראי על 14.1% מכלל ההכנסה ברוטו של מדינת ישראל, כבשבמילים אחרות למעשה 1% בחברה אחראי ל-14% מההכנסות – גידול של 35% מאז שנת 2005.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנגד, חלקם של העובדים בעוגת ההכנסה הלאומית נותר כשהיה ב-2011: 62% – שיעור נמוך מזה שנרשם עשור קודם לכן, ב-2002: 67%. על פי הדוח המשמעות של ירידה ב-5% היא 39.4 מיליארד שקל שירדו מכלל העובדים הישראלים. בחישוב גס שעושה המרכז ומחלק את הסכום הנ"ל בכלל העובדים (3.6 מיליון), הפסיד בעשור האחרון עובד מממוצע קרוב ל-11 אלף שקל.

הפער בין השכר הממוצע לשכר החציוני

ביקורת ידועה מדברת על הפער בין השכר הממוצע החודשי במשק למשרת שכיר, אותו מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחת לחודש, לבין השכר החציוני אותו מפרסם המוסד לביטוח לאומי (שמפרסם גם שכר ממוצע במשק). לפי נתונים של המוסד לביטוח לאומי ועל פי שקלול של המרכז, עולה כי בכל העשור האחרון השכר החציוני לשכיר לא עלה על 63% מהשכר הממוצע לשכיר. 

 הפערים בין שכר ממוצע ושכר חציוני – לחצו להגדלה:

עוד בדיקה שערכו מחברי הדוח באותו נושא מגלה כי על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי המעודכנים ביותר (2010), 60% הרוויחו לא יותר מ-75% מהשכר הממוצע במשק. גם בדיקה שגילתה כי מספר השכירים ששכרם קרוב יותר לשכר החציוני גדול יותר מאשר השכירים שששכרם קרוב יותר לשכר ההמוצע תמכה בטענתם כי השכר החציוני מייצג טוב יותר את מצבם של השכירים במשק.

9% מהישראלים מחזיקים את אומת הסטארט אפ

ענף היי טק והמגזר הפיננסי הם שני המגזרים הנוצצים במשק ולדברי מחברי הדוח הענפים שאמורים להוות דוגמא למודל השכר. על אף הכינוי המפורסם "אומת הסטארט אפ" עולה כי רק 9% מכלל העובדים במשק משתייכים למגזר זה. נכון לשנת 2011 271.5 אלף עובדים השתייכו לענף ההיי טק – עלייה של 130% מאז שנת 1995.

נכון לשנת 2011 השכר הממוצע בענף זה עמד על 17,240 – סכום נמוך במעט במהשכר הממוצע שהיה בקהילת ההיי טק לפני המשבר של 2003.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן