חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

משנים את כללי המשחק: הכלכלה השיתופית כובשת את העולם

העולם משתנה ויחד איתו גם כללי המשחק הכלכליים. האינטרנט, ששינה את חיינו מקצה לקצה, מאפשר לנו כיום לנעוץ שיניים במהפכה דרמטית נוספת, שעיקרה: הקשר המתהדק בין הצרכן ליזם. מגזין פורבס לחודש מאי מוקדש כולו לכלכלה החדשה – זו שמאפשרת לטוס לחו"ל במחירי עלות, לשתף במקום לקנות ולגייס כסף ממיליוני אנשים במקום ממשקיעים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


צילום: דניאל גרומר

פרויקט מיוחד – הכלכלה החדשה

צרכנות:

Airbnb: הרעיון המטורף שהפך לחברה ששווה 2.5 מיליארד דולר

ישראל משתפת: הדירות המקומיות המבוקשות ביותר

תיירות:

נאצלתם לבטל הזמנה במלון? עכשיו תוכלו לקזז הפסדים

בסילון של האלפיון: גם המיליארדרים יכולים לחסוך על מטוסים פרטיים

בנקים:

יש לכם 3,000 שקל? בקרוב תוכלו גם אתם להפוך לבעליו של בנק

יזמות:

היי פייב: הכירו את השוק הגדול בעולם עבור עסקים קטנים

הישראלים שגילו איך אפשר לתרום לחברה – וגם לעשות מזה כסף

מוזיקה:

רעש תעשייתי: האייקון של סאונד-קלאוד מוכיח שהשיתוף עובד גם במוזיקה

שינויים בהרגלי השיתוף: כך הפכה הרשת אמנים אנונימיים לכוכבים

מדריכים:

מדריך למשתפים הנבוכים: 9 הפרוייקטים השיתופיים המעניינים ביותר

שיתוף ללא גבולות: לעשות עסקים מארון הבגדים

בלי גבולות: כך תקנו מותגי יוקרה במחירי רצפה בלי לצאת מהבית

כך הפסקתי לפחד וקניתי את שמלת הכלה שלי באינטרנט


כמו כל מהפכה משמעותית בהיסטוריה האנושית, גם המהפכה הזאת צמחה מלמטה. זה קרה מיד אחרי שהאזרח הקטן הפנים את גודל העוצמה שיכולה להיות בידיו, במיוחד כאשר אחת מהן אוחזת בעכבר.

אנחנו עדים היום לקשר הרבה יותר מהיר, הרבה יותר ישיר והרבה פחות תלוי מתווכים ועמלות תיווך. מה שהופך את הסיפור לעוד יותר מעניין הוא שגם הגדרות התפקיד המסורתיות מיטשטשות, כך שהיום אפילו קשה לקבוע מיהו הצרכן ומיהו היזם – שניהם יכולים למלא את שני התפקידים יחד, בו זמנית.

וכשצומחים מלמטה, זה חייב לשרת את הציבור: זו הסיבה שאנחנו רואים היום הרבה יותר קואופרטיבים, בתי עסק ובנקים חברתיים וגם מטבעות וירטואליים שאינם בשליטת הבנקים המרכזיים או הממשלה, בעוד שהמונופול של החברות הגדולות הולך ונסדק.

וכשמאות מיליוני אנשים מפנימים את הקונספט החדש ומיישמים אותו ברחבי העולם, זו כבר כלכלת המונים. המאפיינים שלה הם פשטות, שיתופיות ואנושיות. השחקנים החדשים בזירה הם היזמים היצירתיים, בעלי המעוף, אלה שאימצו את התפיסה החדשה ויודעים לתרגם אותה לכסף. אבל לא רק: השחקנים החדשים הם גם הצרכנים עצמם, שהכללים החדשים לא מאפשרים להם יותר להיות פאסיביים. השיתוף וההשתתפות הם חלק מחוקי המשחק, שקוראים תיגר על יחסי הכוחות הישנים. 

סימן השאלה החדש לצד יחסי הכוחות הישנים מביא אחריו עשרות סימני שאלה נוספים; כיצד תיראה הכלכלה בעוד חמש שנים מהיום? בעוד עשרים? מאה? מי יהיו המרוויחים הגדולים שלה ומי יהיו המפסידים? קצב השינוי המסחרר מקשה על קביעת תשובה ברורה, אבל מוביל אותנו די בוודאות למסקנה ששום דבר כבר לא ייראה אותו הדבר. 

טלי כהן ציון

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן