Forbes Israel Logo

מתלבטים מה לעשות עם המיליונים? כך תבחרו את מסלול ההשקעה המתאים

בעלי הון רבים מתלבטים לא אחת בסוגית בחירת הגורם האחראי על ניהול, שימור והגדלת הונם האישי או המשפחתי. שוק ההון והשירותים הפיננסיים כוללים שחקנים רבים שמציעים פונקציות אלה, כגון בנקאות פרטית, מנהלי הון, ברוקרים, יועצים, משווקים, בתי השקעות, מנהלי קרנות, חברות נאמנות ועוד רבים. לכן לא פעם הלקוח הסופי מתקשה בהבנת ההבדלים ביניהם וכתוצאה מכך בבחירת ספק השירותים המתאים לו ביותר. בין אם מדובר במשקיע שמרני, המחפש להגן על ההון שצבר בעמל כפיו, או דווקא כזה האוהב סיכון ומחפש להגדיל את הונו תוך לקיחת סיכונים משמעותיים, עומדות על הפרק מספר אפשרויות, בהתאם לאופי המשקיע וכמות ההון שברשותו.

עצמאי בשטח

משקיע מסוג זה הוא בעל ידע פיננסי, ניסיון בשוקי ההון המקומיים או הגלובליים, ובעל הון פנוי להשקעה בגובה מינימלי של כ-50 אלף שקל. למשקיע מסוג זה, מתאימות פלטפורמות המסחר העצמאיות, כגון מסחר עצמאי בבנק (עם או בלי ליווי היועץ בבנק) או שירותי ברוקארז' של גופים פיננסיים מקומיים או זרים.

נקודה למחשבה: במודל זה, ידע פיננסי מעמיק, יכולת קבלת החלטות אנליטית וקור רוח, כמו גם זמן פנוי על בסיס יומי לצורך מעקב אחר ביצועי התיק, הינם הכרחיים לצורך השגת תשואה עודפת בהשוואה לאפיקי השקעה סולידיים אחרים כגון פיקדונות בבנק או השקעה פאסיבית באג"ח ממשלתיות. בנוסף, יש לזכור כי המלצות ההשקעה הניתנות למשקיע במודל זה נגועות בניגוד עניינים שכן הבנקים והברוקרים מרוויחים מפעולות הקנייה ומכירה של הלקוח – גם אם הן לא בהכרח עולות בקנה אחד עם צרכיו ומטרותיו.

זמן שווה כסף

למשקיעים בעלי ידע פיננסי שאינם פנויים לטיפול אישי ויומיומי בהשקעותיהם מומלץ לבחור בדרכי השקעה שונות מעט. בדרך כלל מדובר ביזם או בעל תפקיד בכיר אשר זמנו מושקע בניהול, קידום ופיתוח עסקיו וזקוק לשקט נפשי. לרשות משקיע מסוג זה עומדים בתי השקעות רבים אשר מציעים מגוון פתרונות כגון קרנות נאמנות, ניהול תיקים אישי, חיסכון פנסיוני מתקדם וכדומה. בהתאם להיקף נכסיו, יוכל המשקיע לפזר את השקעתו בין יותר ממנהל השקעות אחד.

פתרונות השקעה שונים למשקיעים שונים | צילום: shitterstock

נקודה למחשבה: במקרה של פיזור ההון ביותר מבית השקעות אחד, מסתכן המשקיע בבקרה חלקית או לא מספיקה, הן על הסיכונים והן על העלות האפקטיבית של ניהול נכסיו. לרוב בתי ההשקעות ישנם "מוצרי בית" כגון קרנות, המשולבות בתיקי ההשקעות ללא קשר לאיכות האלטרנטיבות האחרות ולרוב מייקרות את העלות האפקטיבית של התיק. בנוסף, חשוב לזכור כי בתי השקעות נוטים להתמחות ולהוביל באפיק השקעה מסוים, מה שפוגע בתשואה הפוטנציאלית הכוללת של התיק.

זה מורכב

כאשר מדובר במשקיע בעל הון פנוי של כ-12 מיליון שקל ומעלה, בין אם בעל ידע והבנה בשוקי ההון או לאו, יש צורך להיעזר במנהל הון. כאשר על כתפיו של המשקיע מונח ההון המשפחתי ומציאת דרכים לשמירתו והעברתו בבטחה לדור הבא, לא מומלץ לוותר על מנהל הון הבקיא ומנוסה במורכבות פיננסית מסוג זה ואשר יכול להציע שירותים נוספים, שבתי ההשקעות והבנקים לא תמיד יודעים או מסוגלים לספק. בקטגוריה זו ניתן לציין למשל תכנוני מס, בניית נאמנויות וחברות, ליווי וייעוץ בנושאי נדל"ן, פילנתרופיה ועוד.

נקודה למחשבה: בעוד דמי הניהול במקרים אלו עלולים להיות יקרים מעט יותר מהעלויות שגובים הבנקים, הרי שיש לזכור כי מנהלי הון מיטיבים לחסוך בהוצאות התפעול הנלוות לתיקי ההשקעות של הלקוח ולכן חוסכים לו כסף רב לאורך זמן. בנוסף, מנהל ההון מספק ראייה הוליסטית על כלל נכסי הלקוח, תוך התייחסות למגוון אפיקי ההשקעה הפתוחים בפניו, תוך ראיה כוללת של צרכיו ויעדיו.

לסיכום, אין פתרון אחד המתאים לכולם ואין פתרון אחד טוב יותר מרעהו. לעיתים דווקא שילוב של מספר פתרונות הוא הנכון ביותר. רק לאחר ניתוח מקיף של כלל נכסיו, צרכיו הפיננסיים בטווח הקצר, הבינוני והארוך וקביעת פרופיל הסיכון האישי, יוכל המשקיע לבחור את הפתרון המתאים והנכון ביותר עבורו. זכרו, בכדי לגלות מהם המניעים של כל גוף, די להסתכל על המודל העסקי – שם טמונים לרוב, כל ניגודי העניינים.

– הכותב הוא דירקטור ומנהל השקעות גלובליות בקבוצת פיוניר. לפיוניר או לכותב המאמר לא ידוע על ניגוד עניינים במועד פרסום הכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן