חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נאלצתם לבטל הזמנה במלון? עכשיו תוכלו לקזז הפסדים

לרוּמר – הסטארט־אפ הטרי שמאפשר לכל אחד שנאלץ לבטל הזמנה במלון, לקצץ בקנסות הביטול ולמכור את החדר שלו לתייר שמחפש דיל טוב – יש הכל: חבורה פוטוגנית של צעירים מוכשרים ונלהבים שמובילה אותו (גון בן דוד, 26, בן פרומין, 26 ועדי צלנר, 27), באזז עכשווי בתחום הכלכלה השיתופית, שותפים בעלי שם עולמי (ביניהם אורי לוין, מייסד Waze), מעצב גרפי מוכשר, חזון כמעט רוחני, כמה סיפורים מרגשים, המון מזל ובאחרונה גם הרבה כסף.

במארס האחרון, כחמישה חודשים בלבד מאז הקמת החברה ופחות מחודשיים מעליית האתר לאוויר, השקיעה בהם קרן ההשקעות הפרטית BRM של האחים ברקת כ־2 מיליון דולר. בקרן – שמשקיעה במיזמים שיתופיים נוספים כגון Move It, שמוגדרת על ידם כ־waze של התחבורה הציבורית, ו־etoro, שמגדירה את עצמה כפייסבוק של עולם הפיננסים – מאמינים מאוד בכלכלת ההמונים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אנחנו מחפשים הזדמנויות. זה טרנד שיכול להחליף את הכלכלה ואנחנו רוצים להיות שם״, מעיד ערן ברקת, שותף ומנהל תחום הייטק ב־BRM. "רומר רק בהתחלה, אבל החברות האחרות שלנו כבר גייסו עשרות מיליונים. אנחנו רואים במשתמשים המשתפים חלק בלתי נפרד מהחברה, וזה מתחבר למהפכה החברתית בעולם הערבי, אצלנו ובכל העולם; כולנו מחוברים כל הזמן, מורידים עלויות ומקצרים תהליכים״.

מתוך אתר goroomer.com

לפתור בעיה אמיתית

רומר (roomer) נולד ב־Zell, תוכנית היזמות של סם זל במרכז הבינתחומי בהרצליה. אל התוכנית מתקבלים מדי שנה 20 סטודנטים מבטיחים וברי מזל שזוכים בהדרכה של מנטורים בתחום היזמות, ביניהם לוין, שהפך לאחד מחברי הוועד המנהל של רומר. "סיפרתי לחברים בקבוצה שלי שאחרי שהזמנתי חדר במלון יקר בניו יורק, התרומם הענן הוולקני, הטיסה שלי בוטלה ושילמתי דמי ביטול גבוהים״, מספר בן דוד, המייסד והמנכ״ל. "זה קרה לעוד כמה אנשים מהתוכנית, ובתוך חמש דקות שרטטנו על הלוח איך אפשר לפתור את הבעיה. זה נולד מצורך אישי שלנו, אבל גילינו אחרי מחקר של כמעט שנה כמה הבעיה הזאת גדולה; מעל 86 מיליון חדרי מלון שמוזמנים ומתבטלים רק בארה״ב״.

"אני רואה המון מיזמים של כלכלה שיתופית וחלקם לא מצליחים, כי מה שחשוב הוא שהמיזם יפתור כאב אמיתי״, מסביר ברקת. "Waze פתרה בעיה אמיתית שאין דרך בעולם לפתור אותה בלי שאנשים ישתפו, זו רק חכמת ההמונים, ורומר עושה את אותו הדבר״.

בהחלט כואב גם לבטל חופשה וגם להפסיד הרבה כסף. לטענת השותפים למיזם, הקנס הנהוג על ביטול עסקה הוא לפחות עלות מלאה של לילה אחד (ולעתים זה כל מה שהוזמן), וכ־20% מההזמנות בשוק בלתי ניתנות לביטול ומחויבות במחיר מלא.

הליך פרסום המודעה ברומר קליל; הוא כרוך רק בשליחת אי־מייל לאישור ההזמנה, וכמעט כל השאר קורה באופן אוטומטי. התוצאה הסופית מתכנסת לכדי מודעה מעוצבת עם תמונות וטקסטים בממשק נעים וידידותי למשתמש.

אנשי רומר מתגאים באמינות השירות שלהם, שכולל גם וידוא מהימנות ההזמנה שמוצעת למכירה, ובעיקר בעובדה שהשימוש באתר משתלם לא רק לצרכנים אלא גם לכל הגופים בשרשרת השותפים בשוק התיירות – המלונות נהנים מתפוסה גבוהה יותר של לקוחות, הלקוחות שמגיעים ולא מבטלים משתמשים בשירותים הנלווים של בתי המלון, כמו שירותי מיני־בר, לובי וספא, המהווים כ־40% מההכנסה הכללית של הענף. גם סוכני האון ליין השונים, שלא מפסידים את העמלה על העסקאות שבוטלו, מרוויחים.

כרגע השירות ניתן בחינם, אולם בהמשך יתבסס מודל הרווח על גביית אחוז נמוך מהמוכר. היעד הבא, לדבריהם, הוא להפוך ל־eBay של עולם התיירות, ולמכור לא רק חדרים מבוטלים אלא כל מוצר תיירותי אחר.
כיום, מתמקד האתר בשלושה יעדים עיקריים ופופולריים מאוד בשוק האמריקאי – ניו יורק, סן פרנסיסקו ולאס וגאס. הצוות שוקד על הקמת רשת שותפים, כמו למשל אתר התיירות Kayak, שתסייע להם להפיץ את הבשורה ולייצר יכולת מכירה גבוהה של ההזמנות המוצעות. "אנחנו מקבלים המון פניות לפתוח את זה גם באירופה, אבל אנחנו רוצים להיות הוגנים ולהגיד שכרגע אנחנו לא מפוקסים שם״, אומר ברקת.

ערן ברקת | צילום: יח"צ

רומר לא נכנס לחדר ריק: אתר ישראלי נוסף, cancelon, מציע כבר היום אלפי חדרים מבוטלים ברחבי העולם, בנוסף לשני אתרים בינלאומיים שכבר פעילים בתחום. עוד מוקדם לקבוע אם יש במגמה הזאת כדי לאיים על הביקוש או להשפיע על רמת המחירים המקורית של המלונות, באופן שיגרום להם להטיל וטו על שוק היד שנייה הזה. כרגע, משתלם למלונות, הגורם החזק בענף, לארח כמה שיותר אנשים בחדריהם, אך ייתכן שבעתיד יערימו קשיים ויאסרו על העברת חדרים בין לקוחות.

"עולם התיירות מושפע ממרווחים שהולכים ונשחקים, ובסוף מי ששולט בעולם הזה הם המלונות״, אומר ברקת. "לפני שלוש שנים צץ בעולם Airbnb, לקח להם שנה וחצי עד שזה התחיל לצבור תאוצה והם שינו את השוק. החברה הזאת היום שווה היום יותר ממיליארד דולר, כי היא יצרה מלאי שלא קשור לחדרי המלון אלא לקשר בין צרכן לצרכן. גם רומר, שמפעילה שירות הרבה יותר פשוט, עושה מהפכה. זה בעצם שוק יד שנייה על מוצרים מיד ראשונה״.

מדברים על אנשים

קשה להישאר אדישים לקסם של הצעירים מאחורי רומר. כולם בעלי רקע אטרקטיבי, ואולי מעבר לזיהוי ההזדמנות, העיתוי הנכון והביצוע המוצלח, העובדה הזאת סייעה בידיהם להיות כוכב נוצץ בשמי האקדמיה ולגרוף פרסים ותשומת לב, עד לגיוס המוצלח מ־BRM.

בן דוד ופרומין, המייסד וסמנכ״ל הפיתוח העסקי, הם יוצאי יחידה מובחרת. פרומין הוא גם עולה חדש מאוסטרליה שפעיל בעמותה למען חיילים בודדים. צלנר, סמנכ״לית הטכנולוגיה מקרב המייסדים, עשתה חיל בחיל המודיעין ולקחה חלק בתוכנית "מגשימים״ שמכשירה בני נוער לעיסוק בתחום הטכנולוגי. אל אורי לוין היא פשוט ניגשה אחרי הרצאה בתל אביב. "אמרתי לו, תשמע אורי, באתי עכשיו במיוחד מבאר שבע, כי לשם אף יזם לא מגיע, ואני אשמח אם תוכל לדבר עם סטודנטים ולעזור לנו לדמיין״, היא מספרת. "אחרי כמה ימים הוא הגיע לעיר, נפגש עם חוקרים וסטודנטים מהמחלקה שלנו, ואמר לי שיש שני חבר׳ה מדהימים עם רעיון מטורף, וכך פגשתי את גון ובן״.

בן פרומין | צילום: יח"צ

לוין, שנוהג מדי פעם לפזר טיפים ליזמים בחינם מעל דפי הפייסבוק, החזיר לצלנר פרגון משלו כשכתב ברשת החברתית שהיא בנויה מהחומר שממנו עשויים יזמים. יכולת הכיבוש שלהם ניכרת גם באתר שהושק מחדש באחרונה ומבדל אותם מאוד מאתרי התיירות העמוסים והצעקניים. תמונות מחויכות ולא רשמיות של עובדי החברה מככבות בעמוד "אודות״, וכמיטב עדות הסטארט־אפים הישראלים, גם הטקסטים שמלווים כל נושא תפקיד מתובלים בהומור עצמי.

כיאה לאתר מבוסס שיתוף, החזון של רומר מדבר על אנשים, ובאופן כמעט רוחני. "אנחנו מאמינים באנשים. אנשים הם מדהימים והם יכולים ליצור למעשה כל דבר״, כתוב באתר. הם מדברים בו על חברות, השראה, אמונה, אמינות ואמון, ומגדירים את עצמם כקהילה ולא כחברה רגילה. "ב־roomer אנחנו לא רק חיים עם המשתמשים שלנו, אנחנו חיים בשבילם״, הם כותבים. בדומה לאתרי שיתוף אחרים, בעמוד הבית תמצאו תמונת לצד כל מי שמציע חדר, וגם ציטוט קצר שמסביר מדוע לא יכול היה להגיע לחופשה, כמו "קודמתי בעבודה״, "אני צריך לעבור שוב כמה מבחנים״ וכו׳.

צלנר מעידה שהם משקיעים המון משאבים כדי להמחיש שהמוכרים הם אנשים אמיתיים. "החזון שלנו זה אדם לאדם, זו האמונה הפנימית שלנו. הכוח של האדם מוביל אותנו ביומיום, וגם כל תעשיית התיירות הולכת לשם, כמו Airbnb ו־stubhub, אנחנו מאמינים באדם ואנחנו מקבלים על זה גיבוי מהסביבה״.

עדי צלנר | צילום: יח"צ

הם גם מנסים לדובב את המשתמשים באתר לשתף כמה שיותר, ואפילו שואלים אותם "מה זה רומר בשבילך״, כדי ללמוד על האתר ויכולותיו. "מה שמנחה אותנו זה גם הבטן, אבל בעיקר היוזרים שלנו״, מסבירה צלנר. "אנחנו דואגים שהבחירה תהיה שלהם, ונוביל לאן שהם יבחרו. בהמשך נרצה לעשות את הפלטפורמה הכי חברתית שנוכל, בהתאם לבחירה של המשתמשים לגבי הפרטיות שלהם״.

"אנחנו באים להפוך את השוק ליותר אנושי״, אומר בן דוד. "אתה לא רק מקבל דיל טוב, אתה גם עוזר למישהו״.

הצרכן מקבל באמצעותכם קצת יותר כוח. גם בשווקים האחרים יחסי הכוחות ישתנו?

"ללא ספק. הכלכלה העיקרית היום מתבססת על ידע שעד מהפכת האינטרנט היה מוגבל לקבוצות סגורות וקטנות. היום אנחנו יודעים יותר. האינטרנט התחיל בחיבור בין מחשבים והפך לחיבור בין בני אדם, וזה הכיוון הכי טבעי שאנחנו כבני אדם יכולים ללכת אליו אחרי ההמצאה של האינטרנט – לקבל גם כוח שונה של צרכנים בעולם״.

היה לנו המזל

בן דוד וצלנר מוקירים את שנפל בחלקם וחוזרים לא מעט על המנטרה "היה לנו המזל״. צלנר מעידה שהיא רוכבת למשרד על האופניים כל יום, חושבת על השותפים והמלווים שלה ועל "הצוות המדהים שעושה קסמים כל יום״, ואומרת תודה. בן דוד מדבר באופן דומה, וגם מעיד על תוכנית Zell, בניהולה של ליאת אהרונסון, ש״היה לנו כבוד גדול להיות חלק ממנה״.

ואכן, ל־Zell היסטוריה מכובדת כספירה בה צמחו לא מעט סטארט־אפים שהגיעו רחוק, ביניהם Feex שנמכר לקונדואיט, Wibiya שנמכר ל־Wibbitz, ועוד מיזמים שנמכרו לחברות ענק כמו גוגל ואיביי. אין ספק שזה לא מקום רע להתחיל בו.

גון בן דוד | צילום: יח"צ

הדרך המשיכה להאיר להם פנים כאשר במהלך סיור לימודי במסגרת התוכנית בארה״ב, זכו אנשי רומר במקום הראשון בשלוש תחרויות שנערכו שם, ביניהן גם ב־TechAviv של ירון סמיד. בתחרות האחרונה, שנערכה במסעדה בשיקגו, הם אפילו לא ידעו שהזכייה תזכה אותם במענק של 18 אלף דולר. "זה היה ממש כמו בסצנה מסרט״, מספר בן דוד. "היה לנו המזל לזכות במענק הזה, ששימש אותנו לבנייה של החברה מיד עם סיום הלימודים״.

ב־BRM התרשמו מהתמהיל הפוטוגני של חזון מרגש ומצליחנות סדרתית, בתוספת ניצוץ בעיניים ותיאבון גדול. "כרגע אני לא רואה שום דבר בעיניים חוץ מרומר״, אומרת צלנר כשהיא נשאלת על מה חולמים הלאה כשההצלחה הראשונה הגיעה כל כך מהר. "אני מאמינה בשני דברים גדולים – באנשים וטכנולוגיה, ואני ארצה להמשיך לעזור לאנשים בעזרת טכנולוגיה, ולגבי התחום הספציפי אדע בחלום הבא״.

אתם חבר׳ה צעירים שהצליחו. כל המהפכות של השנים האחרונות התחילו ברשתות החברתיות, על ידי אנשים בגילכם וצעירים מכם. אנחנו עדים למגמה של צעירים?
"ממש לא. זו מגמה של בני אדם״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן