חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ניסן סלומינסקי: "לא רוצים להפיל את המשק יחד עם ביזור הריכוזיות"

"חוק הריכוזיות יפרק את הכלכלה שאנחנו הכרנו עד היום, הכל ישתנה, הוא ישנה את הבלעדיות שיש לקבוצה של 20 משפחות על המשק ויחזיר את הכסף הגדול לציבור", כך אומר יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי בשיחה עם פורבס בימים בהם הוועדה עוסקת בפרק ד' של החוק – הפרדה בין נכסים ריאלים לנכסים פיננסיים.

בשבועות האחרונים מתעסקת ועדת הכספים באחת סוגיות המשמעותיות והדרמטיות ביותר עבור הכלכלה הישראלית. אחרי שועדת הריכוזיות הגישה את מסקנותיה הסופיות מתכנסת ועדת הכספים ודנה בהן. בשבוע שעבר היה זה פרק ג' של החוק שהיה על שולחן הדיונים וחברי הוועדה החליטו בצעד דרמטי לאפשר לעסק להחזיק שתי שכבות עסקיות בלבד מבלי שכבה נוספת של חברת אג"ח, המשמעות של הצעד כפי שאומר סלומינסקי בסיפוק היא: "פירוק הפרמידות".

"זה נושאים כבדים עם המון משמעויות ואני מרגיש את כובד האחריות היטב", ממשיך סלומינסקי. "יש לנו בדיונים קבוצות עם דעות רדיקליות, לכאן או לכאן, אסור לשבור את הכלים, אנחנו לא רוצים להפיל את הריכוזיות אך יחד איתה להפיל גם את המשק כולו. לכן אנחנו הולכים פה על חבל דק, בוחנים איך לעשות זאת בצורה הכי טובה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בעוד שכולם מסכימים כי יש לעשות הפרדה מסוימת בין נכסים פיננסיים (בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות וכדומה) לנכסים ריאליים (כל עסק אחר) הויכוח הגדול ביותר של ועדת כספים בכל הנוגע לפרק ד' של חוק הריכוזיות הוא על הסף שממנו תידרש ההפרדה בין שני סוגים הנכסים שנמצאים אצל אותו בעל שליטה. כך למשל צדיק בינו מחזיק בקבוצת פז (נכס ריאלי) וגם בבנק הבינלאומי (נכנס פיננסי) וכך למשל גם קבוצת עופר המחזיקה בבנק מזרחי טפחות וגם בקבוצת קניוניי מליסרון. 

ההמלצה של ועדת הריכוזיות שאותה אימצה הממשלה קבעה סף האומר כי בעל השליטה לא יוכל להחזיק בנכס פיננסי משמעותי (המנהל יותר מ-40 מיליארד שקל) יחד עם נכס ריאלי משמעותי (פדיון של יותר מ-6 מיליארד), אך בועדה ישנם חברי כנסת החושבים כי הסף הזה מיותר וכי דרושה הפרדה מוחלטת בין שני סוגים הנכסים.


ניסן סלומינסקי | צילום: דוברות הכנסת

סלומינסקי מתנגד לרעיון של ההפרדה מהשקל הראשון: "היא למעשה תשחרר לשוק עודף של נכסים טובים וגדולים שצריך למכור אותם, לא מדובר בנכסים קטנים אלא בנכסים ענקיים והשאלה הגדולה היא מי יקנה אותם?" הוא שואל. "במצב כזה, הערך של החברות יירד וכולנו נפסיד".

"אנחנו גם לא רוצים להעניש את בעלי השליטה, מה הם אשמים שעד עכשיו אפשרו את זה?", הוא אומר. "אם זאת יש כאן מצב בעייתי ואנחנו נפתור אותו, נבנה חומות ונחזיר את הכסף לציבור".

"איזה לוביסט מעיז לדבר אצלי בוועדה?"

בשבוע שעבר התעוררה מהומה בועדת הכספים לאחר שחברות הכנסת של מפלגת העבודה, סתיו שפיר ומרב מיכאלי, דרשו מהלוביסטים הנוכחים בדיוני הוועדה להרשם בדף הנוכחות ולהזדהות, משלא נענו, שפיר אספה את שמות הלוביסטים והקריאה אותם במיקרופון בפובמי כדי שייכנסו לפרוטוקול המתועד, סלומינסקי הפסיק אותה.

"שפיר באה עם אג'נדה אנטי לוביסטית בגלל שהיא מגיעה מהקצה השני של המתרס", הוא אומר. "המטרה של שפיר באותו דיון בוועדה הייתה להפחיד את הלובסיטים ולכוון עליהם את האש. באותו אופן יושבים פה לפעמים בוועדה אנשים שהיא מביאה מכל מיני עמותות חברתיות וזה מקובל ואם הם רוצים לדבר אני מאפשר להם, איזה לוביסט יעיז לדבר אצלי בוועדה?".

בשורה התחתונה אומר יו"ר ועדת הכספים כי לוביסטים זה דבר לגיטימי וחשוב. "אני שומע את הצד של חברי הוועדה, שומע את הצד של האנשים שבאים אלינו ושומע גם את הלוביסטים ואז מקבל את ההחלטה שלי על בסיס כל הידע הזה, זה דבר חשוב שיהיה ריבוי דעות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן