חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נלחמים בצל: כיצד מתמודדים באוסטרליה עם האויב האורבני?

העדר אור שמש נשמע כמו הדבר האחרון שאנחנו עשויים לסבול ממנו כאן בישראל, אך יערות המגדלים ההולכים ומוקמים ברחבי תל אביב, יכולים להפוך בקרוב את השמש למצרך נדיר עבור תושבי העיר. זו איננה הגזמה, בערים הגדולות בעולם, מדובר בתופעה מוכרת וידועה, אפילו באזורים הנחשבים קיציים וחמים במיוחד.

קבוצה של אדריכלים מסדני הגו פתרון מעניין במיוחד שמחזיר את האור אל קומפלקס בניינים גדול בעיר – פלטפורמת ענק אנכית הממוקמת על פסגת אחד מגורדי השחרים במתחם ומכילה אוסף של מראות. המתקן הנקרא הליוסטט, מסוגל לקלוט את אור השמש ולתעל אותו אל אותם חלקים אפלים בעיר שבשל צל המגדלים אינם נהנים מתאורה טבעית במהלך היום.


ההליוסטט בסידני. מספק אור טבעי וחוסך באנרגיה | צילום: רויטרס

ג'ייסון לנגה, המהנדס הראשי של הפרוייקט מתאר אזאת בפשטות: "השמש לא הייתה במקום הנכון מבחינתנו, אז אנחנו ייצרנו שמש חדשה ומקמנו אותה היכן שאנחנו רוצים".

המתקן למעשה בנוי על פני שני בניינים, כאשר חלק מהמראות ממוקמות על גגו של הבניין הנמוך יותר – בהן נקלטת השמש ומשתקפת אל המראות התלויות על הפלטפורמה בבניין הגבוה יותר. משם מוכוון האור למטה כלפי הרחוב, על מנת להאיר פארק סמוך וכיכר שהיו בעבר אזור תעשייה. הוא גם מוקרן אל גגו השקוף של בניין סמוך ויוצר תאורה פנימית טבעית למרכז הקניון שבתוכו. כאשר הלילה יורד, הופכת פלטפורמת המראות למסך ענק המציג מיצגים אומנותיים.

בעוד שהמראות העליונות מקובעות, התחתונות מסוגלות לנוע. מערכת ממוחשבת מזהה את מיקום השמש בכל רגע ומכוונת אותן כך שהן יקלטו אותה וישקפו את האורה אל המראות העליונות בצורה המיטבית.

"כשעשינו מחקר על הליוסטטים שעשו בהם שימוש בעבר, מצאנו כאלה ששיקפו את אור השמש פעם אחת, אך מעולם לא נעשה שימוש בשני בניינים כמו כאן. זה מעבר לכל דבר שמישהו ניסה בעבר", אומר לנגה. ההליוסטט בסידני ייחודי גם בשל העובדה שהוא נועד לפזר את קרני השמש ולא לרכז אותן כפי שעושים מתקנים דומים המשמשים להפקת אנרגיה מהשמש.


מגדל סולרי בסיבילה, ספרד העושה שימוש בהליוסטט על מנת לרכז את קרני השמש ליצירת חשמל | צילום: מתוך ויקיפדיה

"בניית המגדל כללה אתגרים רבים. כאשר בונים בניינים רגילים, אפשר לבנות פשוט לעמלה קומה על גבי קומה. הבניין הזה מגיע לגובה של 35 קומות ואז נבנה מרחב השווה ל-12 קומות הצידה", משחזר לנגה. כדי לחזק את המבנה נאלצו המהנדסים להשתמש בשיטות בנייה בנהוגות בגשרים.

התוצאה הסופית מרשימה ביותר, מאפשרת להמוני האנשים הפוקדים את המתחם במהלך היום ליהנות מאור שמש טבעי, וגם חוסכת בצורה משמעותית בעלויות התאורה של המבנים. אנו בישראל, יכולים בינתיים רק לקנא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן