חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נפילות בבורסה? "במשברים נוצרות הזדמנויות השקעה טובות"

כיצד תשפיע המלחמה בדרום על מצב השווקים? שאלה זו מעניינת כל משקיע פוטנציאלי בישראל או בחו"ל, אשר נושא עיניו לעבר הבורסה ברחוב אחד העם בתל אביב, כשכרגע נדמה כי עולות השאלות על התשובות.

"קיימת אי-ודאות רבה בכל האמור להשלכות המהלך הצבאי על השווקים", טוען רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב בית השקעות. "הואיל ולא ברור כיצד המהלך הצבאי יתפתח, קשה לקבוע את התמורות על השווקים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"יחד עם זאת, אם נניח כי 'עמוד ענן' יהיה מהלך דומה לזה של 'עופרת יצוקה', אזי ההשפעה על השווקים תהיה חלקית למדי. הזעזוע הראשוני היה אז אמנם שלילי, אך לאחר מכן התהפכה המגמה ומחירי המניות חזרו לעלות".

"דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא עלות המערכה הצבאית", מוסיף אייכל. "ניתן לומר כי העלות היומית הישירה של מבצע עופרת יצוקה נאמדה בין 100 ל-200 מיליון שקל (ובסך הכל 2.4 מיליארד שקל). כפי הנראה, העלות הפעם היא נמוכה מהגבול התחתון, הואיל ו-'עופרת יצוקה' נפתח בהתקפה קשה של חיל האוויר, בשונה מהתקיפות הכירורגיות שנערכו הפעם. אם נהיה שמרנים ניתן יהיה להניח כי עלות המערכה היא כ-100 מיליון שקל ליום".

אולם מה יקרה אם המערכה תתארך, ותכלול גם פגיעות ברכוש ובנפש? "העלות הרחבה הכוללת פיצוי למגזר האזרחי תגדל באופן משמעותי. חשוב לציין כי במבצע עופרת יצוקה, מערכת כיפת ברזל לא הייתה עדיין קיימת; לפיכך, הצפי הוא כי הנזק האזרחי יהיה צנוע באופן משמעותי מאשר בעופרת יצוקה, למרות העלות הגבוהה לשיגור כל טיל (בין 35-50 אלף דולר ליחידה)".

בסקירה שפרסם היום אייכל, העריך כי "אין צורך דחוף לבצע שינוי משמעותי בפרופיל הסיכון של תיק ההשקעות", משום ש"עלות" המלחמה הייתה מתומחרת כבר בירידות מאתמול. אייכל הוסיף כי "את הבור התקציבי שייפער, כפי הנראה, נשלם אנו, דרך תוספת מסים ולא דרך הגדלת הגירעון".

פגיעת הרקטה הבוקר בקריית מלאכי | צילום: רויטרס

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, מחלק את הנזקים הכלכליים של הלחימה לארבעה מישורים: פגיעה בתקציב המדינה, פגיעה בעסקים המושבתים בדרום, בריחת משקיעים ופגיעה פסיכולוגית.

"נכון לעכשיו היקף הפגיעה של הלחימה בכל המישורים איננו גבוה", אומר כהנוביץ'. "המשקיעים מניחים שעלותה הישירה של הלחימה תיספג ברובה בתוך תקציב המדינה הקיים ולא תגרור פגיעה משמעותית בסיכון להחזר החוב הממשלתי. כתוצאה מכך הפרמיה הנוספת שדורשים הבוקר משקיעים על האג"ח הישראליות (CDS) עלתה במתינות יחסית".

"גם בסקטור הפרטי הפגיעה קטנה, ומשני כיוונים", ממשיך כהנוביץ'. "מצד אחד מרכז העסקים של ישראל נמצא ברובו המוחלט מחוץ לאזור הלחימה, והפגיעה בו מינורית. הפעילות הכלכלית בתוך אזור הלחימה אומנם משובשת, אך במידה והלחימה תמשך ימים בודדים – סביר בהחלט שחלק גדול מהעסקים יוכלו לפצות על החסר בהמשך ולכן לא סבירה פגיעה מהותית בשוקי המניות".

"בריחת המשקיעים לעומת זאת היא אמיתית, ובאה לידי ביטוי במיוחד בהיחלשות השקל", טוען כהנוביץ'. "עם זאת, ההיסטוריה מראה שבתום הלחימה משקיעים חוזרים ואף ייתכן תרחיש שבו יעריכו כי בעקבות הפגנת העוצמה הצבאית הסיכוי לעימות נוסף ירד, ואולי אף תעלה הסבירות למוצא דיפלומטי יציב יותר מזה שהיה קיים טרם הלחימה".

"הפחד והבהלה אינם נשארים רק בתחום הפסיכולוגי", מסיים כהנוביץ', "אלא יכולים להתפשט גם לפגיעה בכלכלה הריאלית ולדוגמה בירידה בצריכה, בתיירות וכדומה. מלחמה היא ממלכת אי הוודאות, אך גם בתוך אי הוודאות מנהלים המשקיעים את התרחישים וככל הנראה רואים מולם מחזור לחימה קצר ומוגבל. ככל שהלחימה תימשך תשמר אי בהירות מסוימת שתוביל לתנודתיות גבוהה מהרגיל. עם זאת, כדאי למשקיעים לקחת בחשבון שההיסטוריה הראתה כי דווקא במצבי בהלה נוצרות הזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר".

צילום: רויטרס

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, סבור כי "פרמיית הסיכון הגיאו-פוליטית צפויה לצמוח במקביל לעוצמת האירועים ולנזקים הכלכליים הלאומיים הנגזרים מהם. השבתה של חלקים מהותיים מן המשק הישראלי לתקופות ארוכות עלולה לבוא לידי ביטוי באובדן תוצר".

פגוט מתייחס גם לגיוס כוחות המילואים: "מהלך נרחב עלול לייצר עומס תקציבי אשר מתווסף לחור תקציבי בשיעור של כ-15 מיליארד שקל. בהינתן לחימה קצרה תתפוגגנה השלכות המבצע במהרה, אולם במצב בו תחול הרעה מוחשית ביחסי ישראל-מצרים ו/או שנחזה במערכה מתמשכת – הרי המשקיעים הזרים אשר עשו את צעדיהם הראשונים לחזרה לשוק המקומי יוותרו על רעיון השקעה זה".

ומה באשר לציבור המשקיעים הישראלי? "זה מגלה בגרות לאור ניסיונות כושלים של תזמון שווקים בעקבות אירועים ביטחוניים, ולפיכך רק אסקלציה חריפה תניע אותו להקטנת סיכונים מואצת", סבור פגוט. "כל זמן שהמתיחות הגיאו-פוליטית נותרת ברמה גבוהה – הרי שהדולר ימשיך להפגין עוצמה אל מול השקל והחלשות מחירי הנפט ברחבי העולם צפויה להבלם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן