חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נפילתו של מארק פינקוס: מיזם מיליארדר – למנכ"ל לשעבר של זינגה

ב-16 בדצמבר 2011 עמד מנכ"ל זינגה מארק פינקוס, קורן מאושר, במטה החברה בסן פרנסיסקו. כשלצידו רעייתו אליסון, משקיעים ועובדים, צלצל פינקוס מרחוק בפעמון הפתיחה של הנאסד"ק לפני שהצטרף למחיאות הכפיים הסוערות אשר קיבלו את פני זינגה אל עולם החברות הציבוריות.

בזמנו, פינקוס והחברה שייסד ב-2007 (שקרויה על שם כלב הבולדוג שלו), נחשבו להבטחה גדולה. זינגה נראתה בדרך הבטוחה לגזור קופון על העניין הגובר סביב משחקים חברתיים וייצגה את ההנפקה הגדולה ביותר בסקטור הטכנולוגיה מאז גוגל ב-2004. פינקוס, עם הסגנון הרגוע שלו, בג'ינס וקפוצ'ון, היה יזם מקושר מאוד בעמק הסיליקון, אשר, אחרי שהתרועע עם אנשים כמו מארק צוקרברג וריד הופמן, סוף סוף הנפיק חברה ציבורית משלו. בתוך פחות משנתיים קיבל הסיפור של פינקוס וזינגה תפנית דרמטית, ולא לטובה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אתמול הודיעה זינגה כי המייסד יעזוב את תפקיד המנכ"ל, מה שישים סוף לתקופה קשה מאוד שחוותה החברה ב-18 החודשים מאז ההנפקה. בפרק הזמן הזה פיטרה זינגה עובדים ונתבעה על ידי המתחרות והמשקיעים לאחר צניחה של 65% במחיר המניה. את פינקוס יחליף בכיר מיקרוסופט לשעבר דן מטריק.

"תמיד אמרתי שאם אוכל למצוא מישהו שיעשה עבודה טובה יותר כמנכ"ל אעשה כל שביכולתי כדי לגייס אותו", אמר פינקוס בהצהרה בה פורטו הסיבות לעזיבתו את התפקיד. היזם בן ה-47 יישאר סמנכ"ל מוצר ויו"ר הדירקטוריון.


פינקוס | צילום: רויטרס

עבור פינקוס, ההחלטה האחרונה מסיימת תקופה סוערת למדי של טלטלות בהונו האישי. פינקוס נכנס לדירוג המיליארדרים של פורבס לראשונה ב-2011, כשהונו המוערך הגיע ל-2 מיליארד דולר, על פי הערכות שונות בשוק הפרטי, עוד בטרם הונפקה החברה. לאחר ההנפקה בסוף אותה שנה, שוויו נע סביב מיליארד דולר.

כאשר מניותיה של זינגה זינקו באביב 2012, והגיעו לשיא של 14.69 דולר למניה ב-2 במרץ 2012, הוא קיבל החלטה מפתיעה מאוד למכור 16.5 מיליון מניות – בערך 16% מאחזקותיו בזינגה – אחרי שפג תוקפו של הסכם נעילה. ביטחון המשקיעים במניה צנח מיד, והצית גל של תביעות בנוגע לסחר על פי מידע פנים.

מניות זינגה לא התאוששו מאז. עם צניחה שקיבלה תאוצה בעקבות ההנפקה הבינונית של פייסבוק, מניית זינגה נסחרת כעת בקצת יותר מ-25% ממחיר המניה ביותר ההנפקה – 3.07 דולר למניה. מאז פינקוס צלצל בפעמוני ההנפקה, חברת המשחקים הפסידה על הנייר יותר מ-6 מיליארד דולר משוויה. כמחזיק המניות הבודד הגדול ביותר – עם יותר מ-87 מיליון מניות – פינקוס ספג את מרבית הפגיעה. נכון לסגירה אתמול, שוויו האישי מוערך על ידי פורבס ב-780 מיליון דולר.

"הביצועים של זינגה הם כתב אישום חזק למדי נגד פינקוס", אומר אנליסט גרטנר ון בייקר. "זינגה רחוקה מלהיות מצליחה כעת, עם אתגרים רבים, כולל הליך הפיטורים האחרים, במסגרתו פוטרו 520 עובדים, או 18% מכוח האדם בחברה".

בעוד שחלק טוענים כי החלטתו של פינקוס לעוזב את תפקיד המנכ"ל מוצלחת, האתגרים של זינגה לא ייעלמו. אחזקותיו של פינקוס עדיין מעניקות לו 61% מזכויות ההצבעה בחברה, מה שלמעשה מעניק לו אוטונומיה על תהליכי קבלת ההחלטות בחברה.

כעת עולים ספקות לגבי הישארותו של פינקוס בחברה זמן רב.

"קשה לאנשים לעזוב, ואולי זה בגלל שזינגה רק רוצה להבהיר למשקיעים כי תהיה המשכיות", אומר בייקר.

בהצהרה, מציין פינקוס את התרגשותו מההגעה של מטריק, אשר "מעניק לאנשים השראה לעשות את עבודתם המוצלחת ביותר". "הוא הפך את אקס-בוקס לרשת קונסולות המשחקים הגדולה בעולם, והגדיל את בסיס הלקוחות מ-10 ל-80 מיליון, ושינה את העסקים מהפסדים עמוקים לרווחים משמעותיים", אמר על ממשיכו.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן