חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נשים גדולות: דירוג הפוליטיקאיות החזקות ביותר בעולם

זוהי השנה השנייה ברציפות שבה שלוש מתוך חמש המובילות ברשימת 100 הנשים החזקות בעולם של פורבס הן פוליטיקאיות. בסך הכל, מופיעות השנה ברשימה 19 פוליטיקאיות, ביניהן שמונה מנהיגות של מדינות. יותר ממחצית מהפוליטיקאיות שהופיעו ברשימה ב־2011 התחזקו בצורה ניכרת ברשימה הנוכחית. מה זה אומר על הדינמיקה המשתנה של נשים בפוליטיקה העולמית? תשובה לכך אפשר למצוא בדבריה של מדלן אולברייט, לשעבר מזכירת המדינה של ארצות הברית: "אנשים אומרים שאין מספיק נשים מיומנות. זו אחת השטויות הגדולות ששמעתי אי פעם״.

הגברות הראשונות

בראש הרשימה ניצבת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שמכהנת ללא עוררין כשליטה החזקה של האיחוד האירופי. אחיזתה האיתנה בעתיד הכלכלי של גוש היורו (תמ״ג נוכחי של 17.9 טריליון דולר) הפכה השנה ברורה כשמש, מה שמסביר את הכינוי שדבק בה: גברת הברזל של אירופה.
כשמנהיגי העולם בישרו, כל אחד בתורו, על סופו של מטבע היורו, נאבקה מרקל בציפורניה כדי לשמור אותו במחזור ולדאוג שכלכלותיהן של עמיתותיה באיחוד האירופי יישארו מעל פני המים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הייתה זו גרמניה שעמדה מאחורי תוכנית החילוץ של יוון, הזרמות ההון לבנקים הספרדיים ועוד, אבל ב־2012 היא הדגישה את אי־יכולתה של המדינה לחלץ אומות מידרדרות נוספות, ודחתה את ההצעות ליצור שיתוף בחובות הלאומיים כדי למנוע חדלות פירעון של מדינות נוספות. לפי מצב העניינים הנוכחי ולאור דבריה של מרקל, זה מה שצפוי להתבצע גם בעתיד.

הילרי קלינטון | צילום: רויטרס

מיד אחריה, במקום השני זו השנה השנייה ברציפות, נמצאת מזכירת המדינה האמריקאית הילארי קלינטון, הרביעית בדרג הנשיאות האמריקאית. כשגרירה העולמית של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם, מקדמת קלינטון ברחבי העולם את האינטרסים והמדיניות של ארצות הברית, בעודה דוחפת סוגיות כמו חינוך והתפתחות במגזר הנשים לראש סדר היום של מדיניות החוץ.

לטענת גרטה ואן סוסטרן, חברתה של קלינטון ועמיתתה לרשימת הנשים החזקות, אין שני למוניטין של קלינטון בזירה הבינלאומית, מה שמבדיל אותה מכל קודמיה בתפקיד. "באותה מידה קלינטון יכולה היתה להיות נשיאת ארצות הברית״, היא אומרת. "העולם כולו מכיר אותה״.

עוצמתה של קלינטון גוברת אפילו על זאת של מרקל במדד מסוים אחד: כמזכירת המדינה עם הנסיעות הרבות ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, מגיעה השפעתה של קלינטון לפינות בעולם שאליהן השפעתה של מרקל אינה מגיעה. עד כה, בשנת 2012, שלדבריה תהיה השנה האחרונה שלה במשרד החוץ, ביקרה קלינטון ב־50 מדינות שונות, קידמה בהן את המדיניות של ארצות הברית וסייעה לשמור על השקט ברחבי הגלובוס. אפילו דבריה לעיתונות, שלפיהם בתום התקופה הנוכחית היא מתכננת להתפטר, לא פגעו בפופולריות שלה, ושמועות על ריצה נוספת לבית הלבן הולכות בעקבותיה לכל מקום.

ממקום מושבה בראש הכלכלה השמינית בגודלה בתבל, נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, היא האישה השלישית בכוחה בעולם. רוסף נמצאת כיום בעיצומו של אוברול כלכלי למדינה שלה, שמתחיל במעמד הביניים. הכלכלנית, שהייתה בעבר חברה בתנועת גרילה מרקסיסטית, חוקקה תמריצים חדשים לבעלי עסקים קטנים, פרויקטים של תשתיות בהיקף נרחב המזכירים את אמריקה של תקופת אייזנהאואר, ויוזמות בתחום רווחת הילדים, הצפויות להוביל את המדינה לעידן חדש של צמיחה ושגשוג. בקרוב יופנו העיניים אפילו עוד יותר לכיוונה של ברזיל, כשהמדינה תארח ב־2014 את גביע העולם בכדורגל וב־2016 את המשחקים האולימפיים – תמריץ חשוב נוסף כדי להריץ את הפרויקטים הללו.

מנהיגות נשית גלובלית

ברשימת עשר המובילות נמצאות גם סוניה גנדי, נשיאת מפלגת הקונגרס הלאומי ההודית, שגינתה הקיץ התפרצויות אלימות באזור אסם בצפון־מזרח המדינה בין קבוצות של הינדים למוסלמים; וג׳אנט נפוליטנו, האישה הראשונה המכהנת כשרה לביטחון המולדת ומי שאחראית לשמירה על גבולות ארצות הברית (באוויר, ביבשה, בים ובעולם הסייבר).

השנה החולפת הייתה מאתגרת עבור נפוליטנו. בנוסף לתגובה להחלטת בית המשפט העליון של ארצות הברית לאכוף את המדיניות השנויה במחלוקת של מדינת אריזונה לגבי מהגרים לא חוקיים, נאלצה להתמודד גם עם האחריות הציבורית לטרגדיית היריות במהלך הקרנת הסרט "באטמן" בחודש יולי.

"אני חשה צער עמוק בעקבות אירוע הירי הנורא בקולורדו", אמרה נפוליטנו בהצהרה שהוציאה. "רשויות אכיפת החוק הפדרליות, הארציות והמקומיות ממשיכות להגיב לאירוע האיום הזה והנחיתי את המשרד לביטחון המולדת לספק כל תמיכה שתידרש במהלכה של החקירה המתקיימת. אנו מחויבים להעמיד לדין את האחראים לאירוע״.

אאונג סן סו צ'י, מנהיגת הליגה הלאומית למען דמוקרטיה בבורמה | צילום: רויטרס

המנהיגות הגלובלית של הנשים משתרעת על פני אזורים נרחבים ברחבי העולם, מהמדינות המשגשגות ביותר ועד לקטנות ביותר, נתמכות הסיוע. כריסטינה פרננדס דה קירשנר, נשיאת ארגנטינה; אאנוג סן סו צ׳י, מנהיגת הליגה הלאומית למען הדמוקרטיה בבורמה; ג׳וליה גילארד, ראש ממשלת אוסטרליה; יינגלוק שינאווטרה, ראש ממשלת תאילנד; ג׳ויס בנדה, נשיאת מלאווי שנכנסה לתפקיד השנה ואלן ג׳ונסון־סירליף, נשיאת ליבריה; כולן מוכיחות שנשים אינן רק מועמדות מוכשרות לתפקיד, אלא גם שציבור הבוחרים שלהן נמצא מאחוריהן.

במבט קדימה, בעוד שהרשימה של 2012 מציגה נוכחות בולטת של פוליטיקאיות, נראה ששנת 2013 יכולה להיות מרשימה עוד יותר. אמנם, בינתיים עדיין אין אף מועמדת לנשיאות בארצות הברית, המדינה הגדולה בעולם, אולם יש נשים רבות המתמודדות בבחירות במדינות שונות אחרות, מקוריאה הדרומית ועד אפגניסטן, שתוכלנה כבר בחודשים הקרובים להצטרף לשורת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן